ANNONS
Annons

Epson V700 eller HP G4050, hur väljer man scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ngn som har erfarenhet av yfo-butiken i Gbg? Kan det vara ett bra ställe att testa skannrar på tro, har aldrig varit där.
 
Jag har skannat in över tusen gamla dia från min mormor på en V700, och är väldigt nöjd med resultaten. Skärpan räcker, och de flesta bilderna har inte varit så skarpa till att börja med.
Att skanna in gamla bilder kan vara riktigt beroendeframkallande.
Några av mina erfarenheter jag fått med min V700 är:

*ICE funkar tyvärr väldigt dåligt. Ger opålitliga resultat med artefakter ibland. Tar MYCKET längre tid att skanna.

*Skanna in utan några korrigeringar, även om epsons auto-inställning ger ganska bra resultat. Jag ska skaffa en IT8-color target vilket jag tror kommer att göra en stor skillnad för färgerna om man gör en särskild färgprofil. Kan vara idé att köpa V750:an bara för att få med en sån.

*Att skanna bilder tar tid, och ett väl fungerande arbetsflöde är viktigt. Jag tyckte att filmhållarna fungerande ganska bra faktiskt. Man måste fråga sig hur många bilder man kan skanna på en gång och hur lång tid det tar.

*Jag plockade ur alla bilder ur ramarna då jag tyckte det gav mycket bättre resultat med mindre damm och utan glasröta. Vill man inte ta ur dem så skulle jag rekommendera en skanner med väl fungerande ICE (nikon?). Med V700 kan man skanna 24st osammanhängande 35mm-rutor på en gång. Vet inte hur lätt det är på en dedikerad filmskanner.

*Se till att göra allt bra från början. Man vill inte inse att man kanske skulle använt andra inställningar först efter x hundra bilder.

Att skanna in 2000 bilder kräver som sagt väldigt mycket tid och arbete i anspråk (men är som sagt väldigt kul!), som också är värdefullt. Kanske kan släkten sponsra lite?
 
Jag har svårt att tro att olika skannrar fungerar radikalt olika bra med ICE. Skannertillverkarna har licensierat ICE från samma ställe så det borde inte skilja nämnvärt.

Vilken slags diafilm har du skannat in? ICE fungerar notoriskt dåligt med Kodachrome, men betydligt bättre med de flesta andra diafilmer.
 
PMD skrev:
Jag har svårt att tro att olika skannrar fungerar radikalt olika bra med ICE. Skannertillverkarna har licensierat ICE från samma ställe så det borde inte skilja nämnvärt.

Vilken slags diafilm har du skannat in? ICE fungerar notoriskt dåligt med Kodachrome, men betydligt bättre med de flesta andra diafilmer.

Det har nog varit lite av varje. Vet inte vad jag använde när jag gjorde jämförelsen. Ngt som dock är säkert är att bilderna blir aningen suddigare med ICE, vilket det finns en notis om i epsonmanualen. Det är dock ganska marginellt. Men eftersom jag skannade utan ramar så gick det att blåsa bort det mesta av dammet, så det var ändå inte värt den extra skanntiden. Det låter logiskt att ICE-implementationen bör vara samma för alla tillverkare, men jag tror problemet ligger mer i vilken sorts interpolationsmetod som används. Epsons verkar ge en hel del artefakter.
 
Kul att så många tar sig tid att skriva i tråden, tack! Utav er som har skannade neg av småbild och mellan samt dia, har ni möjlighet att lägga upp ngn bild och visa resultat med olika skanningsmetoder/inställningar? Gärna med kommentarer om skillnader i den digitala kopian kontra originalet.

Själv har jag inte haft möjlighet att komma iväg till ngn välsorterad fotobutik ännu men siktar på att ta en koll i veckan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.