Annons

Scanner för småbild+mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

ohogdahl

Medlem
Hej!

Jag har under åren samlat på mig en stor mängd s/v film (framkallad!!) i småbild och mellanformat. Söker nu en filmscanner att använda för att föra över delar av materialet till min datorn (kör Photoshop CS sedan ett antal mån). Outputen är bilder i s/v i format 22x15 eller 21x30. Om någon har en bra tips om en schysst filmscanner som fungerar både för småbild och mellanformat så hör av er.

//ohogdahl

JanOlofHärnström skrev:
För småbildsnegativen bör man nog använda en film/diaskanner om resultatet ska bli riktigt bra på A4 och uppåt.

Vad jag förstått så är Epsonscannern likvärdig med t.ex minoltas budgetscanners vad gäller filmscanning. Dessutom har den möjlighet att scanna mellanformat upp till 9x9(tror jag).

mvh

De exempel jag sett från 3200 har inte varit i klass med Minolta Scan Dual II/III så för renodlad småbildsskanning skulle jag inte köpa den. Men finns mellanformat eller större med i mixen är det en annan femma.

Epsonscanner är bra.
Utan egen erfarenhet så har jag läst på många ställen att skärpemässigt och i upplösning kan man jämföra den med vad en filmskanner presterar vid ca 2200 ppi. Det är ju bra. Dynamik och färgåtergivning vet jag inte så mycket om.

Men ska man då ställa höga krav, dvs kunna krama ut mycket även ur ett mellanformat så räcker det ju inte till. Man kanske vill delförstora och då är det ju kört.

Nu har min Mikrotek 5900 kommit så det ska bli kul att jobba med den.

Jag hade tidigare testbilder utlagda för jämförelse mellan epson 2450 - 3200 samt Canon och Minoltas filmskanner.

Helt klart blir resultatet bättre med en filmskanner. Skärpan är bättre.

Men Epsons skannrar ger ett bra resultat för mellanformat (jag leverar jobb skannade från mellanformat med min 2450) och även småbild kan bli OK om man jobbar med oskarp mask. Jag har provat att skärpa två gånger och det ger ett skapligt resultat.

Som alltid är det en fråga om vad man har för krav. För småbilder (10x15) räcker skannern till och jag har lyckats få fram användbara bilder upp till 20x30 men filmskanner är bättre.

En del som läste mitt test trodde att skannern var dålig bara för att jag (och några till) ansåg att den inte duger för småbild. Men om man bara skannat med en 900-kronors skanner från SIBA med dialock är Epson märkbart bättre.

För yrkesbruk räcker den inte till för småbild.

Första test

En första test med Mikrotek 5900.

Diat är 645 Ektachrome
Inskannad ca 2000x2700 pixlar
(ger 18x24cm 300 dpi utskrift)
(Oskarp mask 1,0 150 %)

Detta är ett första test och det går nog att göra bättre än så här, om man trimmar inställningarna.

Utsnittet är 350x380 pixlar och tyvärr hårt komprimerat (max 50 kb i forumet)
Utsnittet motsvarar då ca 3x3 cm på en 18x24 utskrift. Helt godkänt tycker jag

Bilagor

• l&d_det.jpg
    l&d_det.jpg
    44.9 KB · Visningar: 728
Hejsan

Nu måste jag fråga, blev så nyfiken när jag såg denna tråd. Hur går man bäst tillväga om man har flera tusen pappersbilder och flera tusen diabilder som sträcker sig från början av 50-talet fram till år 1995 ungefär.
På vilket sätt scannar man in dom? Jag har ju en HP ScanJet 5370C men att scanna in varje bild och dia en och en gör mig fysiskt illamående =)

Jag vill inte ha absolut bästa kvaliten men jag vill ändå kunna trycka in med bra kvalitet för redigering och omsparning i digitalt format samt att kunna få in dom i datorn smidigt (och det utesluter en och en förfarande)

Tack!

Dennis,

Om du vill använda flatbädd kan du kanske spara lite tid genom att scanna flera bilder åt gången?

Till Nikons toppmodell för småbildsfilm (aktuell version heter Super Coolscan 5000ED) finns annars möjlighet att (med särskilt tillbehör) automatiskt mata hela magasin med monterade diabilder.

Kika på: www.nikoncoolscan.com

Senast ändrad:
Lionheart skrev:
Hejsan

Nu måste jag fråga, blev så nyfiken när jag såg denna tråd. Hur går man bäst tillväga om man har flera tusen pappersbilder och flera tusen diabilder som sträcker sig från början av 50-talet fram till år 1995 ungefär.
På vilket sätt scannar man in dom? Jag har ju en HP ScanJet 5370C men att scanna in varje bild och dia en och en gör mig fysiskt illamående =)

Jag vill inte ha absolut bästa kvaliten men jag vill ändå kunna trycka in med bra kvalitet för redigering och omsparning i digitalt format samt att kunna få in dom i datorn smidigt (och det utesluter en och en förfarande)

Tack!

Jag hade samma skanner men nu har den pensionerat sig.
Det går ju att scanna in 4 småbildsdia samtidigt. Jag gjorde en pappram till mina 645 och 6x6.
Men den är inte snabb.
Med en filmskanner, för dina 135-bilder, för USB 2,0 eller Firewire går det snabbt och blir betydligt bättre kvalitet.
Och gör du ett så stort jobb så är det nog dumt att snika på kvaliteten. Det kanske du ångrar senare.

HP skannern duger endast för enstaka bilder från mellanformat när man inte vill ha så hög kvalitet.

Tack så mycket för era svar. Jag är verkligen amatör på sånt här med scanning och undrar då om man köper en filmscanner exempelvis Dimage Scan Dual III eller IV (är den bra?), kan man då scanna ett vanligt foto och dia, alltså inte bara en hel film. Ordet filmscanner förvillar mig lite.

Red gärna ut begreppen och ge mig en bra produkt för mina ändamål. Jag ville inte vara värst och ha det senaste, bara kunna scanna snabbt och lätt utan allt för mycket handpåläggning.

Scan Dual 3 klarar negativ/dia/svart vit film.
Även APS med tillbehörsadapter.

Den har två hållare som följer med. Den ena för filmstrip. Max 6 bilder. Den andra är för 4a diaramar. Helst 2mm, 3mm ramar är lite svåra att få in. Klarar bara 35mm och APS film.

Funkar tillräckligt bra för att kunna printa på A3. Men det är också den billigaste på marknaden av filmscannrarna tror jag.

Dennis.
För vanliga pappersbilder måste du ha en flatbäddsskanner.

En filmskanner klarar diabilder, monterade i ram och som remsor. Givetvis också negativ.

Sen finns det mängder av kombinationsmodeller. Det är då flatbäddsskanners med dialock eller en särskild lampa som ersätter locket. Då har man en skanner som klarar det mesta.
Om man inte ställer för höga krav på att få ut bästa möjliga kvalitet ur sina negativ eller dia så duger en kombinationsskanner bra.

Dual III är en mycket bra skanner, den är klart bättre för dia och film än en flatbäddskombo.

Själv har jag en Dual III.
Nu har jag köpt till en Mikrotek 5900 som är mycket bra flatbäddskombo som samtidigt ger hyfsad kvalitet på filmformat 6x6 cm. Den kostar 1800 kr.

Jag kan iaf avråda från "Microtek filmscan 35" som är en budgetfilscanner för knappt 2000 kr. Handhavandet är katastrof och resultaten kräver mkt efterarbete - speciellt från neg.

/Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar