Tokoza
Aktiv medlem
Inte speciellt imponerande resultat med Epson V500 i alla fall med då det gäller 35mm film. Blir betydligt bättre detaljeringsgrad med Plustek 8100 som jag använder istället. Nu är ju V700 bättre än V500... men jag tror inte det skilljer så mkt upplösningsmässigt, men V700 har ju bättre Dmax och därmed ökad förmåga att få ut info i mörkare partier....
Själv kör jag en Epson V700 och är nöjd med resultatet, det blir inte kornskärpa men man kommer ganska nära. Skulle jag inte behöva skanna 120 film skulle jag säkert ha tagit en lite billigare plustek eller reflecta som verkar kunna ge bättre bildkvalité på 35mm.
...
Med Plustek 8100 går inte scanningen speciellt snabbt. För att få maximal upplösningsförmåga med 8100 bör man läsa in med max upplösning, vilket ju tar ganska lång tid. Denna bildfil går därefter nersamla till färre antal pixlar så att den bättre överenstämmer med den verkliga upplösningen. För att snabba på lite brukar jag göra en linjär inscanning och spara som TIFF. Därefter bearbetas bilden i ColorPerfect för att konvertera negativet till positivbild. På detta sätt slipper jag fixa o dona med justeringar under själva inscanningen och spar därmed lite tid (skjuter fram detta till senare istället...).
http://www.colorneg.com/ColorPerfect-video-tutorial/ColorNeg-and-PerfectRAW-feature-overview/