Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner Bild Negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Proudfoot

Medlem
Hejsan jag vet faktiskt inte om det är någon som har tagit upp detta ämne förr eller inte då jag är ny på Fotosidan men jag hittade inget.
Det jag är ute efter är råd och rön för en vettig scanner för alla mina S/V negativ som alldrig har blivit framkallade. Jag har också en massa pappers bilder S/V som jag vill scanna in.
Vad jag letar efter är en scanner som tar mer en en remsa Negativ samt klara papperskopior av typ A4 och med en hyffsad dpi.

Är det någon som har någon man kan rekomendera utan att jag behöver gå till banken ;-) Man kan ju alltid läsa tidningar och tester men det vore kul om någon med erfarenhet av modellerna som finns kan ge råd inför köp.
 
De stora frågorna är egentligen hur höga krav du har och hur mycket deg du har under madrassen utan bankbesök.

Vad skall du använda neggskanningarna till? Skall de ut på papper? Hur stora kopior har du tänkt dig.
 
Skanner

Kompleterar med ytterligare fråga.

Har en hel drös med 6x9 och 6x6 som ska skannas samt 40 års fotande med 135 som också ska ...

6x9 och 6x6 kan ju med fördel skannas med en vanlig flatbädd men 135-filmen kanske mår bäst av en dedikerad filmskanner.

Finns det något alternativ eller är det två skanners som gäller.

Tack på förhand / Jan-Olof
 
Jag har en Epson 4990 som funkar bra. Scannar 6x6 och 35mm negativ samt färgbilder. Gräver inte heller så djupt hål i plånboken som en bra neg scanner.
 
Deg å deg

Ja det jag anser rimligt är upp mot en 4 tusen 5 och uppåt bör man vara proffs och ha butik i ämnet. Nja min tanke är att ha negativen digitalt för att berarbeta digitalt, har funnit användningen av TV och DVD spelaren för familje sammanhang, ja ni vet släkt träffar. Annars tycker jag väll fortfarande bäst om känlsan att hålla i ett papperspapper från Ilford eller Kodak.

Men som dom ligger just nu utan ljusbord så är det enklare att ha dom sammlade och lätt åkomliga på datorn eller skiva för att titta igenom vilka bilder man vill jobba med under Dursten. Hur blir resultaten av scanner kopiorna till datorn det är många frågor om sådan jag också funderar över, Hur blir resultaten Stefan ?
 
Skall du titta på bilderna på teven så blir du nog mer än nöjd med en Epsonflatbädd. Håller du ned storlekarna kan du helt klart också ta ut papperskopior.

Begagnat är annars en lösning. Det är t ex någon som säljer en Minolta Scan Dual III för 1200 kr här på fotosidan. Med en sån plus en flatbädd för mellisarna har du kapacitet att framställa riktigt bra resultat och klart inom budgeten.
 
Epson 4990 låter intressant, har tittat på webbshopper hur den verkar men hur blir resultatet med en inskannad svart vit negativ 35mm på en 200 till 400 iso ? är det så man kan skriva ut den på en Väldigt bra laserskrivare med bra papper och nästan få pappers känslan från Kodak eller Ilford i näven? Trots allt vet jag att man kan alldrig få samma känsla va det digitala såm stopfix ångan i ett mörkrum. Det går liksom inte att jämföra. Men utrummet för mörkrum saknas och man vill ju gärna se och fundera innan man tar sig många mil till ett labb och börjar. att se på Tv är för släkt träffen (skratt)
 
Resultatet från en 4990 så länge du inte förstorar för mycket. Åtminstone upp till 13x18 lär du inte kunna se någon skillnad mot renodlade filmskannrar.

Laserskrivare är dock inte metoden för att få ut dem på papper, det ger ingen känsla av fotografisk bild. Men en bra bläckstråle är inte dum. Och sen erbjuder ju alla labb kopiering med exponeringsmaskiner på riktigt fotopapper. Då får du definitivt känslan av ett riktigt fotografi, såvida du inte med det menar lufttorkat fiberpapper. För det har jag ännu inte sett något substitut för.
 
Då får det nog bli något sådant för 18*13 är det vanligaste pappret man använde sig av. Fiber papper jag börjar längta åter till ett mörkrum.
Jag tackar för informationen skall se om det finns en sådan epson 4990 runt Göteborg. Men vad är den stora skillnaden mellan en filmskanner och dito ? är upplösningen så mycket bättre ?
 
Upplösningen räknat i ppi är väl ungefär samma. I flatbäddscannern finns ju en glasskiva som pajar skärpa, och åtminstone till Epson 3200 och 4870 är filmhållarna ett skämt när det gäller planhållning. Vet inte om det förbättrats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.