Annons

Scanna vanliga 10*15 papperskopior ??

Produkter
(logga in för att koppla)

TobiasLindell

Aktiv medlem
Hej

Har just köpt en beg. analog kamera då jag inte hade råde med en bra dslr. Men då jag helst jobbar med mina bilder på datorn var min tanke att enbart scanna in negativen för att sedan arbeta med bilden på datorn. Efter det skicka bilden på digital framkallning.

Men då den scannern jag har enbart klarar pappersfilm och det finns billiga framkallningsalternativ (ex. teknikmagasinet 39.90) är min fundering om det inte lika gärna går lika bra att scanna de kopiorna man får med? Kvaliten på kopiorna är väl inte den bästa, men om jag ändå har tänkt att arbeta med bilderna i datorn borde man ju kunna korrigera de värsta felen. Eller blir papperskopian från "budgetframkallningen" för dålig för att vara en fullgod scannerinput? Det är VSFL som framkallar. Den digitala bilden kan jag pula med, för att sedan framkalla på bättre papper, med vit kant m.m. Alla papperskopior från VSFL kan jag sedan kasta.

Givetvis kommer jag scanna in en gammal pappersbild för att sedan framkalla den digitalt för jmf, men det kan vara kul att höra om någon har synpunkter på tillvägagångssättet (om det är uppenbart att jag bara slösar tid på att ens prova). Givetvis borde det bästa vara att scanna negativen, men då min scanner inte klarar det är det inget alternativ.

MvH Tobias

Är det då inte bättre att lägga några kronor till och framkalla dina rullar på något ställe som håller högre kvalité. Jag framkallade alltid på Kodak i formatet 13x18. Det kostade ca 100 kr för en 24-rulle och jag var så gott som alltid nöjd med resultatet.

Att framkalla 13x18 gör ju också att du får ett större "negativ" som du sedan kan scanna in och nyttja i datorn.

Du kan ju aldrig åstadkomma en bättre bild (i fråga om detaljnivå/upplösning) än den du stoppar i scannern. Men om du inte ska göra så stora förstoringar kanske det inte spelar någon roll.

Annars finns det rätt billiga sätt att kunna scanna negativen själv. En dedikerad filmscanner kostar väl 3-4000 (t.ex. Minolta Dimage Scan Dual IV för typ 3600), men det finns flatbäddsscanners som kan köra film för runt tusenlappen (t.ex. Epson Perfection 2480 Photo). Dessa är inte lika vassa som "riktiga" filmscanners, men inte alls dåliga, och förmodligen betydligt bättre än att scanna billiga papperskopior.

TobiasLindell skrev:
Hej
Det är VSFL som framkallar. Den digitala bilden kan jag pula med, för att sedan framkalla på bättre papper, med vit kant m.m. Alla papperskopior från VSFL kan jag sedan kasta.

MvH Tobias

Vsfl är inte alls något dåligt labb , inte alls !
lämnar in mycket till vsfl & resultaten har alldrig varit så dåligt att jag fått klaga .
fotolabo ska du däremot akta dig för ! skit från början till slut .
Ang kodak så har dom väll ingen framkallning (från film)
i norden längre ? fick ett brev ifrån dom att dom har lämnat över allting till extrafilm .

Jag har använt tekniken med scanning av 10x15 kopior ibland och det fungerar riktigt bra faktiskt! Läs in bilden i en rätt hög upplösing (700 dpi minst) så skriver du en bra bild i A4 utan problem.

Jag har skannat många äldre bilder och retuscherat dem i photoshop, och sedan låtit ett labb göra 10x15-bilder av filerna. Det blir riktigt bra.

Jag har också scannat in vanliga bilder och sedan skrivit ut dem på "fotopapper" i skrivare, och även det har blivit bra.

De bilder jag lägger upp på fs är scannade papperskopior. Några är gamla sv/v kopior men de flesta är vanliga 10x15 i färg.
Jag lämnar in i fotopåsar på Konsum/Coop som sedan skickar till Fuji. Billigaste kvaliteten kostar ca 49 kr för 24 bilder.
Jag scannar sedan i i 600 dpi. Nästa steg på min scanner är 1200 dpi och då blir filen stooor. :)
I photoshop fixar jag sedan med oskarp mask och nivåer.

Hej

Skönt att höra att det kan funka. Det är en gammal, men hyffsad scanner jag har tillgång till, så jag hoppas kvaliten blir bra.

/ Tobias

Hej
Jag framkallar hos Ulles foto = Postfoto.se , o scannar in kopiorna som e 10x15. o har gjort upp till 30x45 cm hos Fuji o Colormailer, o de har blivit jätte bra. J har jämfört mot en 30x40 från Dia, o de går inte o se va som vad Dia eller in från kopia in scannat.

J Scannar i 600 Dpi o om j inte ska, beskära så räcker 400 dpi. De ha en 1000 – 2000 kr flat bädd, scannana neg de e bra o glömma de blir ingen skärpa. Jag har en Canon D660 U den, funkar bra på kopior men inte neg o dia. Fast tester säger att den ska funka, men en Mintolta IV för ca 3400 kr e bra.
Men du har ju en säkerhets kopia till, med kopior från negen.
Mvh/Leif

Ett negativ innehåller ofta mycket mer information om bilden än vad en kopia gör. Det är skillnad på att göra en 20x30 från negativ jämfört med att göra den från en 10x15-kopia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar