ANNONS
Annons

Scanna negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva-Lena

Aktiv medlem
Jag kan har en släkting som äger en Dimage scan elite 5400 II, som jag kan få låna att scanna in mina dia och negativ. Jag har även funderat att köpa Canon CanoScan 9000F Flatbäddskanner , och skanna med.
Vilken skanner ger bäst resultat, en fem år gammal negativskanner eller en ny flatbäddssaknner?
Tack på förhand
Mats

Helt klart en fem år gammal negativskanner, dagens flatbäddsskannrar kommer inte i närheten av kvaliteten hos en riktig negativskanner (så länge vi pratar 35 mm film).

Den viktigaste skillnaderna är förmågan att lysa igenom negativet utan att bränna ut eller sota igen och skärpa, det förstnämnda gäller kanske främst diafilm (negativfilm är lite lättare att läsa av för skannern).

En flatbäddsskanner har dock andra fördelar, främst att du kan skanna många bilder på samma gång.

Läs gärna http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion8.html, gamla sanningar som fortfarande gäller.

Tillägg: Minolta Dimage 5400 är en av de bästa filmskannrar som har gjorts (för vanliga konsumenter).

Jag hade tidigare en HP photosmart S20 dia/neg scanner som gav sisådär resultat.

Använder numera en Epson V700 flatbädd som ger klart bättre resultat.

Minoltan har jag ingen erfarenhet av, den kanske är bättre?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar