Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna negativ och bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nippe SE

Medlem
Hej.

Jag är totalt grön när det gäller att scanna in negativ i datorn för att kunna redigera eller bara spar mina bilder digitalt.

Jag har förr framkallt mina filmrullar själv, men har på senaste tiden funderat på att skaffa mig en scanner för att kunna scanna in negativen i datorn och göra efterbehandling och utskrifter på det viset.

Jag har spanat in en multifunktionsskrivare från Canon Pixma Mg8250, dels för att jag inte vågar och kan satsa fullt ut på en renodlad negativscaner.

Så till min egentliga fråga. Rent krasst, hur går det till? Om jag scannar in ett svarvitt negativ måste jag då skaffa programvar för att invertera färgerna eller löser detta sig på något vis?

Idag använder jag Lightroom 3 till mina digitala bilder. Kommer det några andra programvaror med en scanner för bilder?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få att hitta ut ur denna täta jungel. Har ni åsikter/tips om valet av skrivare?

Vänligen.

nilsl
 
Ja det är en smärre djungel.
Lite svårt att ge direkta råd eftersom du inte nämner något om vilket resultat du vill uppnå och vilket format du har på filmen.
Bästa (amatör-) resultatet fås med en bra filmskanner. Hittar du en bra begagnad så får du troligen tillbaka pengarna när du säljer, om du kommer på att det inte var något för dig, eller att du har skannat klart det du behöver.
Det finns långa diskussioner om flatbäddsskanners här i forumet där det framgår vad som är bästa alternativen där. Jag har inte provat någon bra flatbäddsskanner ännu, men jag har inte provat några nyare heller.
Och mjukvara behövs för att styra skannern. Jag har för mig vissa bildbehandlingsprogram har haft någon form av skannerfunktion inbyggd. Silverfast och Vuescan heter ett par vanliga program som är bra.
Jag använder nikons mjukvara som är bra men tyvärr bara fungerar bra med Windows XP. Programmet ger en typ av NEF-filer som av Lightroom tolkas som RAW-filer, vilket passar mig bra.

Multifunktionsskrivare brukar innebära en kompromisslösning för alla funktioner så jag skulle inte rekommendera det om det är kvalitet som önskas.

Om du har digital systemkamera idag och kanske ett makroobjektiv, så överväg att "skanna" genom att fotografera negativen istället.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.