Annons

Scanna negativ [nybörjare]

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder mig utav en Minolta XG2 och fotar lite. När jag framkallar bilderna har jag köpt enkla kopior och CD. CD är dock svindyrt i längden så nu vill jag börja scanna in negativen eller bilderna själv, ända kruxet är att jag inte har någon som helst aning om hur man ska göra. Har knappt scannat alls innan.
Finns det någon guide där det står lite mer exakt hur man gör för att det ska bli bra eller kan någon här hjälpa mig? Som sagt så är jag helt ny på det här och kan inga facktermer eller något sådant alls..
Vad för scanner behövs? En dyr snoffsig sak eller räcker det med en lite billigare sak, tex en Canon Canoscan N1240U som jag har hittat till ett bra pris (~450)?

Tack på förhand!
 
Curium skrev:

Vad för scanner behövs? En dyr snoffsig sak eller räcker det med en lite billigare sak, tex en Canon Canoscan N1240U som jag har hittat till ett bra pris (~450)?

Tack på förhand!

Det minsta du behöver är en scanner med belysning i locket och någon sorts mask att placera negativen i. Canon har ett flertal modeller med priser från runt en tusenlapp och uppåt. Det finns andra märken också. Leta efter "diatillsats" i beskrivningen.
Har du många negativ att hantera blir detta ganska tidsödande eftersom du måste hantera negativen ett och ett.

Har du mycket att scanna kan det vara värt att skaffa en scanner avsedd för ändamålet.

---/Thomas
 
Belysning i locket? Vanliga flatbläds har bara nere va?
Kan man använda en sådan "diatillsats" från en annan scanner tror du? Min pappa har en gammal scanner med diatillsats.
Det blir nog inte så värst många negativ att scanna in tror jag.

Vad kostar en sådan scanner? Vad heter dom scannarna (så man kan kolla runt lite själv)?

http://www.amazon.com/Canon-CanoScan-N1240U-Flatbed-Scanner/dp/B00005MEF2 finns en beskrivning av den men jag har ingen aning om hur man ska tolka det som står där.
 
Din pappas diatillsats kan du nog inte använda rakt upp och ner. Scannern måste vara anpassad för att hantera diatillsats.
Den du har hittat på Amazon har inte filmmöjliighet. Däremot har denna det:
http://www.amazon.com/CanoScan-4400...7/ref=sr_1_6/103-6992306-9011852?ie=UTF8&s=pc

Denna kostar 899 SEK hos Cyberphoto just nu.
Cyberphoto har flera varianter:
http://www.cyberphoto.se/
Välj skannrar i vänstermenyn.

Canons modellbeteckningar som slutar på "F" har filmscanningsmöjlighet.

--/Thomas
 
Vilken scanner skulle ni reka för scanning av både småformat och mellanformat? Canon 4400F verkar endast "klara" småformat. Ska man betala 1000 kronor till för att få en plastbit som kan hålla ett litet större negativ? Låter konstigt.
 
Själv kör jag på en Epson 4990 och kan scanna 24 st 135, 6 st mellanformat(6x6) eller 8 dia i ram på en laddning.

Den har belysning i locket.

Det viktigaste när ni tittar på scanner är att den har ICE eller dylig teknik som tar bort dam med hjälp av infrarött ljus.

Tja. Efter ha scannat en hel del så ökar kraven och nu är jag på gång att köpa en ren film scanner.

Hittade denna rekomendation på scanners från skaparen av Vuescan.

Best 35mm film scanners: Nikon CoolScan (all models)

Best low-end flatbed scanners: Canon LiDE 20/25/30

Best high-end flatbed scanners: Epson Perfection 4990/V700/V750
 
Epson 4990 skulle jag tro är toppen för att göra kontaktkartor av småbildsbilder och troligen även mellanformatsdito.

Men ekonomin är en faktor för de flesta så där kanske budgeten sätter tak. Det finns Imacon, Nikon, Minolta med flera som hanterar mellis. Men begagnat kostar de en slant. Men en slant som på sikt kanske är värt det??
 
Johan Okker skrev:
Epson 4990 skulle jag tro är toppen för att göra kontaktkartor av småbildsbilder och troligen även mellanformatsdito.

Men ekonomin är en faktor för de flesta så där kanske budgeten sätter tak. Det finns Imacon, Nikon, Minolta med flera som hanterar mellis. Men begagnat kostar de en slant. Men en slant som på sikt kanske är värt det??

Du kommer rätt långt med en Epson på mellanformat och vill man ha det där extra på några enstaka bilder så kan man alltid lämna in på scanning.

Det jag saknar är ICM för Kodachrome & SV som finns på Nikons dyrare scanners.

// Fredrik
 
jrydberg skrev:
Någon som har någon erfarenhet av Canon CanoScan 8600F? Den ligger lagom i min prisklass.

Tittar på spec så ser jag att den har FARE som är Canons motsvarande ICE så på den punken är scannern bra. Följer även med bra programvara.

Det jag saknar uppgift är DMAX.

// Fredrik
 
Senast ändrad:
Är lite intresserad av Canon 8600F, så jag grävde runt lite på Canons hemsida och hittade (i pdf-broschyren, väl undangömt) scannerns Dmax, som ligger på 3.3, att jämföras med 4400 och 9950F (som jag inte vet om den finns kvar i sortimentet) som båda ligger på 3.8.
 
Filmskanners är ett utdöende släkte. Även om det fortfarande blir ett bättre resultat
från en filmskanner är det inte långt kvar innan flatbäddskanner klarar samma som en filmskanner.
Den enda filmskanner som verkar finnas lagerförd hos återförsäljare i Sverige,
är Nikons LS-50.
Ibland dyker det upp begagnat. Bl.a. den på Fotosidan just nu.

Om man behöver de övriga funktionerna som flatbädd ger kontrollera filmhållarna och
då främst planhållningen som brukar var det största problemet.

När det gäller fabrikat använder jag en Dimage Scan Elite 5400 som filmscanner
och en Epson Perfection 1260 som flatbädd och jag har bara goda erfarenheter av båda.
 
Lars Broman skrev:
Filmskanners är ett utdöende släkte. Även om det fortfarande blir ett bättre resultat
från en filmskanner är det inte långt kvar innan flatbäddskanner klarar samma som en filmskanner.
Den enda filmskanner som verkar finnas lagerförd hos återförsäljare i Sverige,
är Nikons LS-50.
Ibland dyker det upp begagnat. Bl.a. den på Fotosidan just nu.

Om man behöver de övriga funktionerna som flatbädd ger kontrollera filmhållarna och
då främst planhållningen som brukar var det största problemet.

När det gäller fabrikat använder jag en Dimage Scan Elite 5400 som filmscanner
och en Epson Perfection 1260 som flatbädd och jag har bara goda erfarenheter av båda.
tja, jag har precis köpt en imacon flextight precision scanner, jag har svårt att tro att en flatbeds scanner skulle klara vad den klarar, både i skärpa och upplösning
; )

men allvarligt så tror jag ändå på en dedikerad filmscanner pga att det är jävligt svårt att få till bra skärpa i flatbed, för mellanformat så funkar det, men för småbild skulle jag nog inte vilja använda en flatbed.

den här http://www.pixmania.com/se/se/237410/art/plustek/skanner-opticfilm-7200.html#fichetechnique är ju inte så dyr, men jag har ingen erfarenhet av den själv, men den verkar ju vara ok för priset http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8748
 
Men den tar väl bara småformat den där? annars är den ju inte dyr.

Finns ingen filmscanner för mellanformat som man kan få tag i för ett hyfsat pris?
 
Senast ändrad:
Patrik Palombo skrev:
Men den tar väl bara småformat den där? annars är den ju inte dyr.

Finns ingen filmscanner för mellanformat som man kan få tag i för ett hyfsat pris?

Tja. Du måste definiera vad är ett hyffsat pris och dina behov....

Du kommer mycket långt med en bra flatbedd på mellanformat och Epson V700 & V750 (5000-7000kr) ger nog mest för pengarna. Nästa steg är Nikon LS-9000 som ligger runt 25.000kr och den har en funktion som jag saknar på billigare scanners och det är ICE för Kodachrome.

För egen del kör jag Epson 4990 och är nöjd men funderar på Nikon....
 
fredrikru skrev:
Tja. Du måste definiera vad är ett hyffsat pris och dina behov....

För mig är ett hyfsat pris mindre än 2000. Jag kör mellanformat mest för det är roligt; jag har en hög gamla kameror, Holgor, Dianor, Agfas, ... Ingen idé att köpa en scanner för 25000:- för de negativen :)
 
Jag har en filmskanner Minolta Dual III som fungerar bra, den har några år på nacken. Det finns ofta begagnade filmskannrar till salu.
Många fotografer skannar in sina analoga bilder när de gått över till digitalt. Sedan säljer de skannrarna.

Jag har också en enklare flatbäddsskanner med dialock. Mikrotek 5900. Den funkar utmärkt och ger tillräckligt bra resultat men kräver kanske lite mer kunnande eller trixande med inställningar.

De nya flatbäddarna med filmtillsats och hög upplösning borde vara fullt tillräckligt för de flestas behov. De är ju också relativt billiga, för under 2000 kr.
 
jrydberg skrev:
För mig är ett hyfsat pris mindre än 2000. Jag kör mellanformat mest för det är roligt; jag har en hög gamla kameror, Holgor, Dianor, Agfas, ... Ingen idé att köpa en scanner för 25000:- för de negativen :)

Kolla vad Canon & Epson har att erbjuda på flatbedd scanner. Tror att du hittar något som passar din plånbok.

Igår scannade jag min första glasnegativ (från 1913) och det gick mycket bra.

// Fredrik
 
jrydberg skrev:
Någon som har någon erfarenhet av Canon CanoScan 8600F? Den ligger lagom i min prisklass.
Den verkar bra ! Jag har 8400F och det som skiljer är ir avläsningen som min saknar. Priset är samma på scandinavian photo så 8600F blir nog bra. Jag kan skanna både 135 ,120 och 135 dia förutom vanlig flatbäddsskanning.

/ Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.