Annons

scanna mellanformat (scanner)

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
I V750 recensionen så testar han våtmonteringen. Min fråga är bara, är det så man ska göra?

Våtmontering är ett arv från de gamla trumskannrarna. Fördelen är att man slipper övergångar mellan luft och glas, eftersom man skapar en sandwich med en plastfilm, monteringsvätska, film, monteringsvätska, glasskiva. Det gör att man slipper de blurriga övergångar mellan ljusa och mörka ytor. Det ses enklast om man har en tunn ljus linje mot en mörk yta.

Så visst är det en intressant teknik, men det är ju rätt pyssligt.

Stefan
 
Sonnaren skrev:
Inte heller är Imacon så fantastisk.
Det är ju relativt, och beroende på vad man betalar. Idag kan man hitta deras enklare variant, Photo, för runt 20.000 beggad. Det skulle nog jag tycka vara värt.

Men jag är även rätt intresserad av Epsons maskiner. När jag får tid och pengar blir det en Mamiya 7 med en normal och sedan leta scanner!
 
Avråder från Epson V700

Jag har en Konica Minolta Scan Dual IV för 35 mm film men behövde en scanner för mellanformat och köpte därför för två månader sedan en Epson Perfection V700.

Den är bra på alla sätt utom ett, och det är i ett - som jag tycker - mycket viktigt avseende.

Negativhållarna för 35 mm film och framför allt mellanformatsfilm (filmremsor alltså) är så sladdriga och så svåra att öppna och stänga och totalt sett så svårarbetade att jag faktiskt drar mig för att scanna med V700.

Vad hjälper det att V700 är mkt snabb och ger bra resultat om det är ett sanslöst och tålamodsprövande arbeta med att få in filmen i hållarna och få hållarna stängda och klara för scanning.

Att kunna göra detta utan att få fingeravtryck på filmen förutsätter att man använder bommullshandskar så köp ett par sådana om Ni tänker köpa denna scanner. PHOTAX har visst ett par antistatiska dito.

Har frågat Epson i Sverige om de skall komma med några bättre hållare eller om det finns andra alternativ men fått nekande svar.

Som reflekterande scanner (när man inte behöver negativhållare) är den givetvis toppen, men alltså närmast hopplös att mata med filmremsor.

Tycker i alla fall jag och jag har inte tummen mitt i handen.
 
Senast ändrad:
Vilka budgetalternativ finns det om man behöver skanna storformat (4x5)? V750'an lockar, men känns liite dyr.

Jag har börjat framkalla färgfilm hemma, men tänker inte kopiera färg, utan istället skanna och beställa eventuella kopior från labb. Det måste finnas digital ICE på skannern.
 
paco skrev:
Vilka budgetalternativ finns det om man behöver skanna storformat (4x5)? V750'an lockar, men känns liite dyr.

Jag har börjat framkalla färgfilm hemma, men tänker inte kopiera färg, utan istället skanna och beställa eventuella kopior från labb. Det måste finnas digital ICE på skannern.

Tja..Det finns fortfarande Epson 4990 och lillebror 4490 som har har 3,4 Dmax.

Själv funderar jag på uppgradera från 4990 till V700 eller V750.

Lånade bättre optik häromdagen och plåtade lite och upptäckte att det är nog det som jag ska ha innan jag skaffar bättre scanner än min Epson 4990.

Har läst tidigare dina inlägg om framkalla färg och det låter spännande :) . Själv låter jag RP Fotolabb i GBG ta hand om min framkallning men det skulle vara kul att testa själv.

Mvh
Fredrik
 
Är det någon särskild olja man använder vid oljemonteringen eller går det bra med matolja ?
 
Re: Avråder från Epson V700

svwa skrev:
Negativhållarna för 35 mm film och framför allt mellanformatsfilm (filmremsor alltså) är så sladdriga och så svåra att öppna och stänga och totalt sett så svårarbetade att jag faktiskt drar mig för att scanna med V700.

Det är ju tyvärr nästan en stående punkt i mina omdömen när jag testat en flatbäddsskanner. Att sedan planhållningen lämnar en hel del att önska bidrar ju inte heller så där vidare mycket. Tror att det är klart bidragande orsak till att jag får ett så mediokert resultat vid skanningar av film.

jag har t o m ibland provat att använda Imacons filmhållare och sedan skannat och resultatet blir ofta betydligt bättre. Nu är de ju absurt dyra att köpa till en skanner för 5-6000 kr. Men det är konstigt att inte Epson och andra skannertillverkare gör bättre filmhållare.

Stefan
 
Re: Re: Avråder från Epson V700

stefohl skrev:
Men det är konstigt att inte Epson och andra skannertillverkare gör bättre filmhållare.
Ja, det är konstigt, för i detta fall skulle även en ganska liten arbetsinsats innebära en relativt stor förbättring. Man startar ju liksom på en ganska låg nivå...

Men, ärligt talat, köper man ändå inte en filmscanner om man är hyfsat seriös i sina ansträngningar att scanna dia/negativ -- och låter sin V700 göra det den faktiskt är kanon på, att scanna påsiktsbilder?
 
Just de tråkiga negativhållarna är anledningen till att jag (som jag skriver tidigare i tråden) scannar monterade mellanformatsdia. Det ger en viss skärpeförlust, ffa med GePe ramar som ju har sitt antinewtonrings"raster" men planhållningen blir mycket bra. Det funkar också bra att ha en lör glasskiva att lägga över diabilden - men det finns en viss risk för repor.
Us
 
Jag la filmen i en framkallningsdosa , fyllde den med ljummet vatten och 5 droppar diskmedel. Agiterade 10 gånger och sedan var den ren. Hänger på tork nu.
 
"Skåningen" skrev:
Jag la filmen i en framkallningsdosa , fyllde den med ljummet vatten och 5 droppar diskmedel. Agiterade 10 gånger och sedan var den ren. Hänger på tork nu.

Annars kan man använda KAMI, som är en speciell vätska som är framtagen för detta ändamål. Det avdunstar efter det att man har skannat bilden, så det krävs ingen rengöring. Dessutom ska det ha samma brytningsindex som filmen, så det fyller igen repor utan spår.

Stefan
 
snap skrev:
Annars kan man köra digitalt o slipper matoljan!
onödig kommentar. diskutionen gäller scanning, inte digi vs analogt.

hursom helst blir det nog en epson v700 snart, mest för webben.
annars fortsätter jag med crimson.
 
boon skrev:
onödig kommentar. diskutionen gäller scanning, inte digi vs analogt.

hursom helst blir det nog en epson v700 snart, mest för webben.
annars fortsätter jag med crimson.

Tror jag är ett vettigt beslut. Om jag förstår vad du skrivit vill du fotografera med mellanformat för att du inte tycker att den kvalitet du får ut från de digitala kamerorna räcker till. Och utan tvekan är kvaliteten på 6 x 7 cm högre än digitala spegelreflexkamerorna, men i tryck kommer du bara se den kvalitetshöjningen om du har lika bra utrustning hela vägen.

Och det kräver ju lite mer arbete i Photoshop när du utgår från en rå skanning, men slutresultatet blir lika bra som om du gör korrigeringarna i skannerprogrammet.

Stefan
 
Monterade mellanformatsdia

Sonnaren skrev:
Just de tråkiga negativhållarna är anledningen till att jag (som jag skriver tidigare i tråden) scannar monterade mellanformatsdia. Det ger en viss skärpeförlust, ffa med GePe ramar som ju har sitt antinewtonrings"raster" men planhållningen blir mycket bra. Det funkar också bra att ha en lör glasskiva att lägga över diabilden - men det finns en viss risk för repor.
Us

Hur gör man med monterade mellanformatsdia, är det bara att lägga dem direkt på skannerglaset?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.