Annons

Scanner med filmhållare, är det något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
SinusLinus skrev:
Det där "erbjudandet" du har fått är ett dåligt.
Priset ligger för högt. Jag kollade lite på den där skannerna tidigare och på scandinavianphoto kostar den 1595 inkl. filmtillbehöret för 35mm.
Köp i stället den vanliga 1250 utan filmdelen för
1295 med ett dialock för upp till 4x5 för 1495 kr.
Då har du möjlighet att skanna mellanformat också för framtida behov... eller köp en filmskanner,
Men det beror också på användningsområdet. Ska du bara ha bilderna på webben så räcker den till men ska du skriva ut på papper är det mer tveksamt.

Ok, jag läste det igen...
Nu vet jag vad det var som störde mig...
Vad är det för "filmdel" som finns utöver dialocket?
Är det den där grejen som funkar ungefär som ett dialock men som man bara lägger ovanpå filmen? Se den där bilden av 1250 Photo.

Jag förutsatte liksom att dialocket ingick i "Photo"-varianten av 1250 som det gjorde på 1240. Tydligen inte...

Om man nu ändå måste köpa dialocket (filmadaptern) separat till 1250 så undrar jag varför man inte lika gärna köper en 1650 Photo för 2950 kr. Den borde iaf inkludera ett dialock, för vad skulle annars motivera att den kallades "Photo".

Jajamensan! Epson perfection 1650 photo har dialock i "locket". I och för sig sitter det en vit skiva över belysningsdelen men den avlägsnas med ett lätt handgrepp. Sedan ligger belysningsdelen frilagd. En mattskiva 56 x ca 250 mm. Ovanför den en belysning som jag inte undersökt närmare men det är väl något slags lysrörsliknande historia?? I vilket fall så ger det en belysning som är av dagsljuskaraktär.
Us

LeadHead skrev:

Ok, jag läste det igen...
Nu vet jag vad det var som störde mig...
Vad är det för "filmdel" som finns utöver dialocket?
Är det den där grejen som funkar ungefär som ett dialock men som man bara lägger ovanpå filmen? Se den där bilden av 1250 Photo.

Jag förutsatte liksom att dialocket ingick i "Photo"-varianten av 1250 som det gjorde på 1240. Tydligen inte...

Om man nu ändå måste köpa dialocket (filmadaptern) separat till 1250 så undrar jag varför man inte lika gärna köper en 1650 Photo för 2950 kr. Den borde iaf inkludera ett dialock, för vad skulle annars motivera att den kallades "Photo".

1250 photo har en filmdel som endast klarar 135film... Epson har också ett dialock som passar 1200- och 1600 serierna som klarar upp till 4x5.
Förstår du skillnaden? Jag kallar inte den där lilla filmgrejen för dialock av förståeliga skäl.

Jojo. Det var bara det att när jag köpte min 1240U Photo så ingick dialocket.

Tydligen måste man, som du säger, köpa det separat till en 1250. Dock undrar jag då om man inte lika gärna kan lägga på en eller ett par hundralappar för en 1650 Photo som tydligen har ett dialock. Eller?

Jo men ska man köpa en ny scanner är väl inte lösningen 1650 + 4x5" dialock någon bra lösning...
1650 kostar 2425:- och dialocket 1495:-
Blir ju 3920:-
Då är det ju lika bra att hosta upp 4800:- för 2450 modellen. Då slipper man att köpa separat och får andra trevliga finesser och högre upplösning för 900:- (880)...

didg skrev:
Två scannrar med samma max dpi borde väl ge samma upplösning vare sig det är flatbädd eller film?
Det finns många andra variabler. Dpi är ju bara måttet på hur stora filer som presteras, inte av vilken kvalitet.

didg skrev:
Hej hopp

Nu får ni ursäkta en okunnig stackare :)
Jag kan inte greppa vad som gör skillnaden i kvalitet mellan flatbädd- och filmscanner.

En bild på papper och en film kräver olika tekniker för att skannas. Du kan göra följande experiment.
Först lyser du med en stark lampa mot en pappersbild. Då ser du bilden mycket bra.
Sedan lyser du med samma lampma fast mot en film. Då ser du knappast vad som finns på filmen.
Sammanfattningsvis är pappers bilden gjord för att synas i reflekterande ljus, medan film är gjord för att synas när ljuset går igenom den. Detta kräver olika tekniker för att skannas.

Sedan är det historiska skillnader. En film som skannas måste skannas i hög upplösning eftersom den är så liten, medan en pappersbild kan skannas i lägre upplösning eftersom den redan är stor. Detta har gjort att filmskannrar oftas har högre upplösning än bildskannrar.

epson flatbäddarna verkar trevliga och prisvänliga, men hur gör man om man har mellanformat. måsste man köpa ett nytt filmlock till dem då?

Vilka skannrar tänker du på då? De flesta har ju som nämnts 4x5 tum, och det räcker ju till det mesta inom mellanformat, om man inte räknar 6x17 dit :)

jag plåtar 6x7 .. snart =)
har funderat på Epson Perfection 1240 och Agfa Snapscan e52. eller liknande men vill ju kunna scanna 6x7. går det lösa på något sätt?

Med min Epson Perfection 1240U Photo (versionen med dialock på köpet) medföljde en neg-/diahållare som ser ut att kunna ta 6x7 (mellanformat). Jag har då scannat ett 120 dia (6x6) med den och ytan är längre än så så det borde inte vara några problem.

Vad jag däremot undrar över är hur du har tänkt få tag på en sån?

Den nya modellen, vad den nu heter, har ju bara någon skräp, genomlysningsmojeng i Photo-versionen. Dialocket måste köpas separat.
Jag tror det framgår av tidigare inlägg i den här tråden (eller annan liknande).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar