Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna filmkant.

Produkter
(logga in för att koppla)

Malaka

Aktiv medlem
Hej!
När man scannar mellanformatsfilm tex 6x4.5, kommer då filmkanten med automatiskt med eller måste man modifiera scannern eller scanna i större hållare?Det är en teoretisk fråga så jag vet inte vilken scanner det gäller men kanske Epson 3200 eller så.
MVH Erik Å

Anders, man har en filmhållare också. Den maskar av filmen även om ljuskällan är tillräckligt stor.

Erik, hur mycket av kanten vill du skanna? Bara så att du ser lite svart eller mer än så? Jag har supit bort 120-hållaren till min 1640su som jag tror är liknande den som till 3200. Men jag har för mig att öppningen var ganska precis 56 mm bred och att man borde ha kunnat tälja upp den lite till.

jimh skrev:
Anders, man har en filmhållare också. Den maskar av filmen även om ljuskällan är tillräckligt stor.
Där ser man - jag har aldrig sett hur de ser ut... Finns det någon yta som hjälper till med planhållningen? I så fall borde det väl gå bra att förstora filmhållaren eller kanske meka ihop något eget?

Det finns ingen vidare planhållningshjälp (åtminstone på gamm-1640), det är bara slitsar som håller filmerna i kanten. Hemsnickrande är lätt. Det finns också extremister som kör med oljemontering direkt på glaset.

Så här ser en 135-hållare ut. 120-hållaren till 1640 följer samma princip men min är som sagt ute på vift.

Bilagor

• 1640.jpg
    1640.jpg
    17.1 KB · Visningar: 278
Tack för hjälpen!Jag tänkte väl egentligen hela kanten,typ 60mm alltså men jag får väl köpa en scanner först och se hur den behöver modifieras i såfall.Eller så kör jag talibanversionen med olja smack på..Tack iaf!
MVH Erik Å

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar