Annons

Scanna film vs pappersbild

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Dum fråga kanske, men vad blir skillnaden att scanna en bra pappersbild jämfört med filmrutan?

Nybörjarscannaren
 
När scannar en pappersbild så är den redan kopierad en gång, varje gång du kopierar en bild så sker en lite försämring av bild kvaliten.

Alltså när du scannar direkt ifrån filmen blir det en kopiering. (1 kopia bilden försämras lite)

När du scannar en pappersbild är den kopierad en gång och det du gör när du scannar är att kopiera den en gång till. (bilden kopieras alltså 2ggr, och för varje kopia sker en lite försämring).

MVH Daniel Lindberg
 
Kan tillägga att en papperskopia inte klarar av att återge all information som fanns i negativet, varför du har förlorat en hel del detaljer i bilden.

/Daniel
 
När scannar en pappersbild så är den redan kopierad en gång, varje gång du kopierar en bild så sker en lite försämring av bild kvaliten.

Alltså när du scannar direkt ifrån filmen blir det en kopiering. (1 kopia bilden försämras lite)

När du scannar en pappersbild är den kopierad en gång och det du gör när du scannar är att kopiera den en gång till. (bilden kopieras alltså 2ggr, och för varje kopia sker en lite försämring).

MVH Daniel Lindberg
 
Det finns vissa lägen då jag faktiskt scannar pappersbilder, hade några bilder från thailand som inte var direkt bra exponerade, men labbets maskiner lyckades hyfsat, till skillnad från min Scan Dual 3 som inte kunde få färgerna bra, tror det saknas lite i belysningen, för det blev bara kornigt och fel färger.

Så där scannar jag pappersbilden då det ändå bara är för web jag ska ha det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.