Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna eller fotografera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MARINFOTO

Aktiv medlem
Hej alla !

I likhet med många fotografer som har hållit på att fotografera i många år, har jag ett stort bildarkiv med färgdia. Det handlar om 1000-tals dior i mellanformat (från 30 års användning av Hasselbladare).
Kan någon vägleda mig om vad som ger bäst resultat, att köpa en scanner eller att fotografera av bilderna.
Vilken utrustning är bäst ?

Om det är att fotografera, finns det då någon bra hållare för diorna att köpa ?
Tacksam för råd / Kent Forsén

Jag har inte gjort slag i saken men jag har kikat på problemet men för småbildsdia. För mina ringa behov (farsans dia, har inga egna) har jag kommit fram till att fota av dem är fullt tillräckligt för upplösningen samt att jag direkt får in dem i mitt arbetsflöde som RAW-filer på datorn.

Har funderat på hållare för dia och någon typ av makroutrustning men det bästa är nog den här principen med ljusbord och reprostativ: http://www.moderskeppet.se/live/fota-dina-aldre-bilder/.

Kameran direktkopplad till Lightroom eller motsvarande. Små ljusbord som lätt rymmer mellanformat finns billigt från Dörr etc.

Det kan gå att få bra resultat med scanning också, säkert biligare om man inte redan har en kamerautrustning som passar för ändamålet men arbetsgången och tiden det tar tycker jag verkar osmidigt.

Hej!

Beror nog på om du vill max kvalitet och har tid, pengar att köpa bra scanner eller "good enough" och vill ha in bilderna digitalt för att ha de tillgängliga smidigt.
Har grejat med diverse avfotograferingslösningar och scannrar men för mig passade metoden att fota av dia bra. Har digitaliserat >10000 bilder förra vintern med min D300+Tamron 90 macro och ett enkelt ljusbord. Givetvis blev resultatet med en bra scanner lite bättre men det skulle tagit mig mer 800 timmar med den scanner jag testade. Fotade av bilderna i RAW eftersom vitbalansen skojar lite ibland. Körde med en trådutlösare och exponeringsfördröjning för att eliminera skak. Gjorde en enkel fixtur av papp o tejpade på ljusbordet och fotade sedan lite för stort så jag får justera lite på de bilder jag vill jobba med. (troligen inte alla). Viktigt att få riggen helt vinkelrätt men det gick rätt bra att få till.

Så gjorde jag och det funkade för mig och mina behov.

/Per

Det finns ganska många äldre trådar där detta diskuteras ingående. Där hittar man mycket läsvärt!

Scanna eller fotografera ?

Tack för tipsen.
Var hittar man den hållare som visas av Håkan, när man går in på moderskeppet via länken ovan ?

Använd filmhållare från en förstoringsapparat, men även stativet från en förstoringsapparat går att använda och kostar inte mycket begagnat.
/Jan

Hej!
Ni som fotar av neg/dia hur löser ni problemet med damm och repor?
Ja tycker att hur noga man än är att försöka blåsa eller torka bort damm så finns det kvar. Det var ett problem under mörkrumstiden och det är inte mindre nu.
Själv så använder jag skanner med ICE och tycker det är skönt att slippa det hjärndödande jobbet att dutta bort dammkornen i efterbehandlingen.
Förstår att det går snabbare att fota av originalet än att skanna men tiden man får lägga på efterbehandling är något man måste räkna med.

Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar