Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

castorjl

Medlem
Hejsan!

Hur gör jag för att scanna mina diabilder? Jag har ingen diascanner, men väl en Epson 1640 SU med vilken det ska gå att scanna så väl diabilder som negativ. Scannern funkar verkligen bra i övrigt, men när jag använder genomlysningsfunktionen för att scanna t ex dia, så blir det bara kacka. En bild som är kanonskarp på duken ser ut som en skopa grov sand på skärmen och i utskrift. Vad gör jag för fel? /Joakim

Du kan inte få lika bra inscanningar med en påsiktsscanner, det går inte att jämföra med en dedikerad diascanner.

Det är inte du som gör fel, utan tekniska begränsningar. En diascanner lyser ju igenom diat flera gånger med olika våglängder, för att fånga de olika färglagren.

Om du bara har ett fåtal dian, lämna in dem för scanning på en fotobutik, eller t ex www.diabild.com

/Jan

1640 är rätt gammal nu även om den var prisvärd och bra för mellanformat och större när den kom. För småbild tycker jag dock inte den riktigt räcker till.

Det lönar sig inte att gå högre än 1200 ppi i upplösning, allt utöver det är skräpinformation. Räcker den storleken till så bör dock apparaten ge hyfsat resultat. Från småbild innebär det ca 10x15 cm-utskrifter. Kör du 6x6, så räcker det till 24x24 cm-kopior.

Tycker du att kvaliteten är usel även i 1200 ppi så kan det vara idé att experimentera med fokuseringen genom underlägg under filmhållaren

Till Jan Sundström:

Tack för svaret. Jag är medeveten om de tekniska begränsningarna, men du skulle se bilderna! De är inte bra!. Det måste bero på något annat, Epson kan inte ha släppt en (påsikts)scanner som ger det resultatet! (även om scannern är gammal, se Jim Heikkinen nedan)

mvh
/Joakim

Till Jim Heikkinen:

Tack för svaret. Visst är scanern gammal, men Epson kan inte ha släppt en scanner som ger det resultatet.
För mig är det småbild som gäller och jag har provat alla tänkbara upplösningar (inklusive de som jag inte tror på; över 1200 dpi...), så jag antar att enda räddningen är att "experimentera med fokuseringen". Eller ragga upp en riktig diascanner.

mvh
/Joakim

Hej,

empiriskt vill jag hävda att 1640SU jämfört med vilken dedikerad negskanner som helst bara är att glömma för allt vad genomlysningsskanning heter om inte det ska användas som utkastsbilder eller annat.

Genomlysningsfunktionen är inte 1640:ans styrka.

mvh
Johan

Ok, Johan Okker;

inte kul, men värdefullt att höra (läsa). Min scanner duger gott till det jag köpte den för; scanning av flygbilder (i jobbet). Diascanning var en "option" som tydligen inte funkar annat än för eklast tänkbara ändamål.

mvh
/Joakim

Lånar den här tråden lite...

Om man nu ska lämna in sina diabilder för scanning, är det något speciellt att tänka på då.

Någon som har bra tips på företag som scannar. Priset måste hållas på en vettig nivå för att det ska funka.
diabild.com som nämnts tidigare här i tråden tar 3,50st. Någon som har erfarenhet av dem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar