Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Scanna dia-bilder
- Trådstartare Rassa
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Kanske kan den här vara något? Verkar väldigt smidig om det bara är ramade dia man ska skanna.
www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=14438
Chasid
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Kanske kan den här vara något? Verkar väldigt smidig om det bara är ramade dia man ska skanna.
Långsam scanning, scannar du över natten så är det inget problem, men bildkvaliteten är inte så vidare värst bra. Har du pengarna så satsa på en Nikon Diaskanner LS-50 Coolscan V ED istället!
fredrikru
Aktiv medlem
Hej
Senaste numret av Proffs foto testar man volym scanning av Dia.
Om du har en budjet på runt 5000kr så är nog vettigaste alternativet en Epson V700.
Själv har jag både en Epson 4990 (föregångaren) och Nikon ED-5000.
Tänk på att man måste skaffa dia magasin laddare till Nikon scannern och i grundutförande så kan du endast scanna 1 dia i ram åt gången. Kan vara rätt jobbigt men den ger något bättre resultat än Epson.
Epson V700 kan du scanna 12st dia i ram på en laddning eller upp till 24st neg/dia utan ram.
Sen har jag scannat 110,120,126,127, glasplåtar, 70mm negativ, Stereo dia med min Epson flatbedd
// Fredrik
Senaste numret av Proffs foto testar man volym scanning av Dia.
Om du har en budjet på runt 5000kr så är nog vettigaste alternativet en Epson V700.
Själv har jag både en Epson 4990 (föregångaren) och Nikon ED-5000.
Tänk på att man måste skaffa dia magasin laddare till Nikon scannern och i grundutförande så kan du endast scanna 1 dia i ram åt gången. Kan vara rätt jobbigt men den ger något bättre resultat än Epson.
Epson V700 kan du scanna 12st dia i ram på en laddning eller upp till 24st neg/dia utan ram.
Sen har jag scannat 110,120,126,127, glasplåtar, 70mm negativ, Stereo dia med min Epson flatbedd
// Fredrik
PeterSfa
Aktiv medlem
Jag köpte denna
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16114
Följer med två ramar.
En för film.(upp till sex på remsan)
En för monterad diag. (har för mig fem åt gången)
7200dpi optisk upplösning. Snabb och i medföljande SilverFast programmet, kan du skanna på ett antal olika sätt som förbättrar "nya digitala orginalet"
Jag köpte min på Dustin, men det finns många leverantörer.
Följer med två ramar.
7200dpi optisk upplösning. Snabb och i medföljande SilverFast programmet, kan du skanna på ett antal olika sätt som förbättrar "nya digitala orginalet"
ErlandH
Aktiv medlem
Hyra den typen av utrustning är nog ovanligt och dyrt. Ett alternativ kan kanske vara att köpa den utrustning man vill ha och sedan sälja den via en annons här när man är klar med jobbet. Jag skulle tro att efterfrågan på bra beg neg/dia-skannrar är ganska hyfsad.BjörnN skrev:
Mina dia ska också digitaliseras, ett engångsjobb som jag vill utföra med bästa möjliga utrustning. Är därför mer intresserad av att hyra en verkligt förstklassig scanner.
Peter-L
Aktiv medlem
Dia och S/V negativ...
Intressant tråd. Har plåtat mycket rock/popgrupper i mitt förra "fotoliv". Både på Dia samt pressade Tri-X.
Kan man scanna in Negativ film lika bra som Dia?
Kvaliteten, hur pass god blir den? Utan att uttrycka det i typ dpi. Utan för ögat, optiskt.
Håller kvaliteten för att typ sälja det digitaliserade till en seriös Bildbyrå??
Intressant tråd. Har plåtat mycket rock/popgrupper i mitt förra "fotoliv". Både på Dia samt pressade Tri-X.
Kvaliteten, hur pass god blir den? Utan att uttrycka det i typ dpi. Utan för ögat, optiskt.
Håller kvaliteten för att typ sälja det digitaliserade till en seriös Bildbyrå??
ErlandH
Aktiv medlem
Re: Dia och S/V negativ...
Ja.
Ja.Peter-L skrev:
Ja.
fredrikru
Aktiv medlem
PeterSfa skrev:
Jag köpte denna
Följer med två ramar.
Tyvärr så kan jag inte se att den modellen inte har ICE eller liknande teknologi och det är en funktion som jag verkligen uppskattar på scanners.
Utan ICE eller likande teknik så får du lägga rätt mycket tid på att rengöra neg/Dia och att ta bort dam på bilderna efteråt.
// Fredrik
fredrikru
Aktiv medlem
BjörnN skrev:
Mina dia ska också digitaliseras, ett engångsjobb som jag vill utföra med bästa möjliga utrustning. Är därför mer intresserad av att hyra en verkligt förstklassig scanner.
Nån som vet var får tag på en sådan, gärna i västsverige?
Hasselblad (Imacon) är väl bäst nu på filmscanners men det är en prisnivå där efter.
Annars så har Nikon rätt bra scanners till lite vettigare priser och är riktigt prisvärda att importera själv från USA där priset är ungefär hälften mot Sverige på grund av svag dollar. CE märkta och enda du behöver köpa till är ström kabel.
PMD
Aktiv medlem
Automagisk dammborttagning fungerar dock inte för svartvita negativ (och inte heller, eller mycket dåligt, för Kodachrome).fredrikru skrev:
Utan ICE eller likande teknik så får du lägga rätt mycket tid på att rengöra neg/Dia och att ta bort dam på bilderna efteråt.
(Hur det fungerar att ta bort dam på sådan film vet jag inte, men damerna vill man väl ha kvar på bilderna? ;-)
PMD
Aktiv medlem
Hur är det med garantiåtagande?fredrikru skrev:
Annars så har Nikon rätt bra scanners till lite vettigare priser och är riktigt prisvärda att importera själv från USA där priset är ungefär hälften mot Sverige på grund av svag dollar. CE märkta och enda du behöver köpa till är ström kabel.
Varifrån ska man handla? B&H tar $549.95 för en Coolscan V ED, och Cyberphoto tar 5290 kr. Det blir inte så stor skillnad när tull, moms och frakt är pålagda.
Johan S.W. Lundberg
Medlem
Jag har en Reflecta DigitDia 5000 och kör det av CyberPhoto rekommenderade Silver Fast-programmet för att fixa till bilderna något. Programvaran fungerar mycket bra, Dammbortagningen även så. Själva bildkvaliteten är jag nöjd med, även om det antagligen finns bättre alternativ.
Beroende på hur man ställer in upplösning och dammborttagningen tar det ganska lång tid att scanna varje bild (från ca 5 minuter upp till 45 miniter), och filerna kan bli ganska stora, upp till 15-16 MB.
Däremot har jag haft ganska stora problem med frammatningen av bilderna. Scannern hänger sig eller "missar" bilden så att den bara scannar halva bilderna. Ibland har jag fått sitta och mata in bilderna manuellt. Detta gäller speciellt CS-ramar. Pappersramar och glasramar går bättre. Nu är jag inne på min 4:e (!) scanner av samma modell, jag har fått byta på grund av just att frammatningen inte fungerat som den ska. Men kundservicen på CyberPhoto har varit otroligt tillmötesgående, så det har inte varit några problem så, och den senaste scannern fungerar fint.
Rekommendation? Jag skulle nog ändå rekommendera denna scanner om man vill kunna scanna hela magasin utan att manuellt behöva sätta in varje bild.
/Johan
Beroende på hur man ställer in upplösning och dammborttagningen tar det ganska lång tid att scanna varje bild (från ca 5 minuter upp till 45 miniter), och filerna kan bli ganska stora, upp till 15-16 MB.
Däremot har jag haft ganska stora problem med frammatningen av bilderna. Scannern hänger sig eller "missar" bilden så att den bara scannar halva bilderna. Ibland har jag fått sitta och mata in bilderna manuellt. Detta gäller speciellt CS-ramar. Pappersramar och glasramar går bättre. Nu är jag inne på min 4:e (!) scanner av samma modell, jag har fått byta på grund av just att frammatningen inte fungerat som den ska. Men kundservicen på CyberPhoto har varit otroligt tillmötesgående, så det har inte varit några problem så, och den senaste scannern fungerar fint.
Rekommendation? Jag skulle nog ändå rekommendera denna scanner om man vill kunna scanna hela magasin utan att manuellt behöva sätta in varje bild.
/Johan
zatopek
Aktiv medlem
Jag hyrde en Reflecta en helg för 1000 spänn. Tänkte mata den med mag. hela helgen och sedan vara klar. Besviken!!
Den fastnade, jag var tvungen att starta om den efter varje mag. Ramarna kom in snea, och jag var inte heller speciellt impad av kvaliten.
Nu har jag köpt en Nikon Coolscan V ED. Den tar bara ett dia, eller en remsa, åt gången. Men jag tycker att kvaliten är avsevärt bättre. ICE 4 är extremt imponerande (på de filmer där det fungerar). Kolla här http://sarapik.se/scan
Men jag börjar inse så smått att det inte finns några genvägar. Det är ett manuellt häste-jobb.
/Mats
Den fastnade, jag var tvungen att starta om den efter varje mag. Ramarna kom in snea, och jag var inte heller speciellt impad av kvaliten.
Nu har jag köpt en Nikon Coolscan V ED. Den tar bara ett dia, eller en remsa, åt gången. Men jag tycker att kvaliten är avsevärt bättre. ICE 4 är extremt imponerande (på de filmer där det fungerar). Kolla här http://sarapik.se/scan
Men jag börjar inse så smått att det inte finns några genvägar. Det är ett manuellt häste-jobb.
/Mats
Senast ändrad:
zatopek
Aktiv medlem
En annan jämförande bild, ett 25 år gammalt dia.
Inga synpunkter på motivet i övrigt (han är faktiskt överläkare nu).
http://sarapik.se/scan/index2.html
Inga synpunkter på motivet i övrigt (han är faktiskt överläkare nu).
http://sarapik.se/scan/index2.html
PeterSfa
Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Tyvärr så kan jag inte se att den modellen inte har ICE eller liknande teknologi och det är en funktion som jag verkligen uppskattar på scanners.
// Fredrik
Hårdvarubaserat, nej finns inte. På den modellen är man hänvisad till den mjukvarubaserade i SilverFast. Som iof fungerar bättre än väntat. Har hittils för mig bara varit större fel i negativen som jag varit tvungen att reparera för hand. Och det gissar jag att jag varit tvungen till också med hårdvaran.
Rep och dammborttagingen ligger i samma svep som inscanningen, inte ett extra moment ovanpå. (Utöver den någa sekunder längre inscanningstiden den behöver)
PLUSTEK OPTICFILM 7500I AI har den hårdvarubaserade IR lösningen och kostar tusingen extra. Hade köpt den om jag tänkt före. Men jag har en förmåga att köpa för snabbt ibland.
Pris på Dustin för 7500I = 3695 + moms.
I övrigt samma hårdvara som den 7300 jag har. Funkar perfekt.
Vad gäller negativ inscanning följer det med ganska hyfsade profiler för de vanligast förekommande fabrikaten. (NegaFix)
Men gissar att många kanske helst ändå scannar i dialäge och sedan själv vänder i PS för att få sin egen profil.
Senast ändrad:
vifra
Aktiv medlem
Jag får en Nikon Coolscan 9000 idag eller imorgon.
Ska bli spännande att se om kvalitetskillnaden blir som priskillnaden mellan flatbäddsscannern som jag provat hittils och Nikonen.
I helgen ska det scannas dia, sv/v och färgneg i olika format.
Finns intresse kan en liten rapport lämnas efter helgen.
Ska bli spännande att se om kvalitetskillnaden blir som priskillnaden mellan flatbäddsscannern som jag provat hittils och Nikonen.
I helgen ska det scannas dia, sv/v och färgneg i olika format.
Finns intresse kan en liten rapport lämnas efter helgen.
PeterSfa
Aktiv medlem
Den här bilden 42MB
http://www.fagerbrant.com/files/Lina00.jpg
Var inscannad på min 7300.
Det var ett negativ, Kodak Gold 200 om jag minns rätt.
Denna var den jag har liggande på servern sedan tidigare och har en ganska låg inställning på damm borttagning. Så zommar man, hittar man felen.
Men, i andra scanningar jag gjort, så är i princip allt smådamm borta och enbart kraftiga fel kvar. De felen som finns på denna bild hade inte funnits om jag valt kraftigare funktion, men vågade inte då med hänsyn till om den skulle sabba andra detaljer.
Men för en bild tagen 1992 och skumpat omkring i vanlig påse i diverse lådor under denna tid, så tycker jag resultatet är helt ok.
Kameran var en äldre kompakt av inhemsk kinesiskt märke, med ospecificerad lins.
Så ev förvrängningar ligger mer hos kameran än scannern här.
Har tyvärr inga av mina dia med mig i Stockholm som jag kan scanna in för att visa.
http://www.fagerbrant.com/files/Lina00.jpg
Var inscannad på min 7300.
Det var ett negativ, Kodak Gold 200 om jag minns rätt.
Denna var den jag har liggande på servern sedan tidigare och har en ganska låg inställning på damm borttagning. Så zommar man, hittar man felen.
Men, i andra scanningar jag gjort, så är i princip allt smådamm borta och enbart kraftiga fel kvar. De felen som finns på denna bild hade inte funnits om jag valt kraftigare funktion, men vågade inte då med hänsyn till om den skulle sabba andra detaljer.
Men för en bild tagen 1992 och skumpat omkring i vanlig påse i diverse lådor under denna tid, så tycker jag resultatet är helt ok.
Kameran var en äldre kompakt av inhemsk kinesiskt märke, med ospecificerad lins.
Så ev förvrängningar ligger mer hos kameran än scannern här.
Har tyvärr inga av mina dia med mig i Stockholm som jag kan scanna in för att visa.
PMD
Aktiv medlem
Jag har inte sett något jämförande test mellan hårdvarubaserad dammretuschering och mjukvarubaserad dito, men den hårdvarubaserade borde vara bättre eftersom den faktiskt ser vad som är damm och vad som inte är damm, medan den mjukvarubaserade måste gissa (visserligen intelligenta gissningar, men ändå gissningar).PeterSfa skrev:
Hårdvarubaserat, nej finns inte. På den modellen är man hänvisad till den mjukvarubaserade i SilverFast. Som iof fungerar bättre än väntat.