Annons

Scanna 1000 diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

BOLD70

Medlem
Hur gör man för att få ett tusental diabilder inscannade på rimligt sätt? Finns det någon som gör det för pengar eller kan man göra det själv på rimlig tid? Går det att hyra lämplig filmscanner?

Ta 11 dagar ledigt,skanna 6 timmar /dag, lägg 4 minuter/dia...men så tillkommer förstås efterarbetet...
Blir billigast att handla en egen skanner..
mvh/Gunte..

Land of 1000 Dias

Är dessa 1000 dia de enda du tänker scanna? Inga negativ som skall scannas också. Fan vet om det inte vore fiffigt att köpa jobbet och slippa lägga all tid på det. Det tar tid! Sedan slipper du sitta med en scanner, som du inte har vidare scanningsbehov.

Man skall väl kolla så de inte scannar med en Kalle Anka scanner. Men med tanke på hur långsamma billiga scanners kan vara så tror jag inte det.

Mjaa

En Musse Pigg, (dvs en Mickey Mouse), scanner är egentligen bara den amerikanska motsvarigheten till vår Kalle Anka scanner. Kan även kallas keffscanner.

Tack för alla inlägg.

Hur kunning behöver man vara för att göra ett bra jobb med en skanner? Dvs., kan jag köpa en skanner (Joakim von Anka-modellen för bra resultat) och sätta "vem som helst" på att göra jobbet?

4 minuter per dia låter mycket, hur ser arbetsgången ut?

Pratar vi ramade eller oramade dia? 4 minuter är nog ganska riktigt uppskattat tror jag. Men det beror också på vilken scanner och dator man använder. Och givetvis också på om man behöver köra med ICE/GEM/ROC-funktioner ("städa"-funktioner som tar bort damm och mindre repor samt fixar färgen i gamla urblekta dia), det kan ta längre tid i så fall.

Det tar väl nästan en minut för bara själva scanningen att göras, sen kan viss beskärning och färgställning behöva göras för att återställa eventuellt saker som scannern hittar på. 4 Minuter / dia låter rimligt, iaf när du fått upp farten lite.

Känner mig som värsta frågemaskinen men iallafall...

Har hittat två scanners som verkar intressanta, priset skiljer ju dock en del.

1. KONICA MINOLTA DIMAGE SCAN ELITE 5400
ca 5400 ex moms.
+ "Billig" eller åtminstone rimlig...
- Jobbigt att scanna tusen bilder med denna?

2. NIKON SUPER COOLSCAN LS-5000 ED med NIKON DIAMATARE SF-210 FÖR 50ST TILL LS-5000
ca 13000 ex moms
+ Kanske inte så jobbigt att scanna 1000 bilder med denna?
- Dyr

Båda alternativen bygger på att jag säljer dem när jag är klar. Hur mycket jag får då avgör ju priset per bild. Med alternativ två kanske jag hinner scanna lite åt andra också pris per bild kanske då inte nödvändigtvis blir högre. Kanske...

Någon som har erfarenhet av ovanstående? Har läst en del foruminlägg om krånglande programvaror etc. till ovanstående. För mig är det ju viktigt att de funkar väl för "batch" inläsning.

Reflecta DigitDia 3600 som tar magasin med 100 bilder åt gången kanske kan vara nåt?

Bilagor

• reflectadigitdia3600cs.jpg
    reflectadigitdia3600cs.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,365
Verkar ju helt perfekt! Som om jag designat den själv :)

Har du någon erfarenhet av den? Eller har du läst någon test?

Hittade den på nätet för ca 650 euro verkar det stämma?

Jag har läst en artikel i någon tidning, alltså inget test. Minns tyvär inte var eller i vilken tidning. Mao ingen egen erfarenhet. Det är ett tag sedan och jag minns priset som några hundra eller så över det du sett, så ditt pris stämmer säkert idag. Rekommenderade den åt en flyktigt bekant som sitter med, om jag minns rätt, 30.000 diabilder. Vet inte om han köpt.

Har själv varit inne på Reflecta linjen för min familjs stora diasamling men jag tror att jag kommer att köpa Minolta Scan Dual IV istället. Dels för den höga bildkvalitén men också för att den har ett mer attraktivt pris.

Visst är Reflecta DigitDia mycket frestande men om man går på nedanstående test så verkar inte bildkvalitén så jättebra med tanke på priset. Men som alltid så får man göra en avvägning mellan pris och kvalité och i detta fall även snabbhet.

Kolla in testet.
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=322

Kvant i teet?

AnnaKarin skrev:
Vem är den då till för?

Säg inte det. Med fyra minuter per dia och 30.000 dia att scanna så tar det dig 5,5 år om du scannar en timme om dagen. Gissa om du kommer att hata dina semesterbilder :) Så kvalitet kan få stå tillbaka för kvantitet ibland. Man säger ju att kvantitet är en kvalitet i sig, så det väger väl upp kan jag tänka.

Nja, håller nog inte riktigt med om det. För vad hjälper det om det gått snabbt och ganska billigt att få bilderna scannade om kvalitén inte blir ok? Kanske man kan vara nöjd i början just för att det gick snabbt, och var billigt, men sen då? Vad händer efter ett tag när man vill använda bilderna som man scannat och upptäcker att det ser för hemskt ut vad man än försöker med för räddningsåtgärder? Scanna just de bilderna pånytt?

Det finns ju andra scanners (Nikon) som kan batcha även ramade dia (med adapter). Även om det blir dyrare. Men också lättare att efteråt sälja en Nikonscanner än en sån där annan scanner, kanske? (om man nu inte har behovet att ha kvar scannern alltså)

Oj, blev visst många frågetecken, alla retoriska. Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar trots allt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto