Annons

Scanna 1000 diabilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt, vad ska du ha alla tusentals bilder till? Arkiv? Web?

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara lönt att scanna alla bilderna i full upplösning. Ett sånt projekt blir många gånger inte färdigt om man inte har stenhård diciplin och arbetar hårt. Då är det bättre att scanna alla bilder med lägre kvalitet och lägga energin på de bilder som är värt att göra något med.

Hade jag haft flera tusen bilder hade jag valt en scanner som är automatiserad eller lämnat jobbet till någon annan.

hur mycket betalar du?

Som rubriken, hur mycket, hur bråttom ?

klicka på infot eller ring 070 6099158

Ilkka

Har inte räknat dem exakt men det rör sig nog om ca 1000 bilder (mest familjebilder). Vill arkivera bilderna på ett mer tidsbeständigt sätt samt att vi är tre syskon som skall dela på dem i framtiden. Vet inte riktigt vad jag kan tänka mig att betala ett par kronor styck förmodligen givet att resultatet är bra ("dust removal" är förmodligen önskvärt). Behöver inte superhög upplösning men tillräcklig för att göra papperskopior.

Eventuellt har jag också en del negativ (dykbilder) som jag skulle vilja scanna men det är inte så viktigt.

Det är ingen brådska, men under hösten hade jag väl tänkt att bli färdig.

Scannar mycket

Jag kan hjälpa dig med scanningen för överkomlig ersättning.

Bor du i Göteborgsregionen behöver inte Posten sköta leveransen fram och tillbaka.

Jag har också tittat lite på Reflecta DigitDia 3600, möjligheten att mata hela magasin är klart lockande. Testet som Dennis länkade till gör mig dock tveksam.

Jag mailade till Reflecta i Tyskland för att höra om scannern fanns hemma hos någon distributör eller återförsäljare i Sverige så att man kan titta på den (eller framförallt på bilderna den presterar). Enligt svaret från Reflecta har de ingen distributör i Sverige för denna produkt men man kan köpa den direkt från dem för 960 Euro inklusive frakt. Tror dock att den går att få billigare via lämplig näthandlare. Dock löser detta ju inte "kvalitetskontrollen".

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto