Annons

ScanDual3 & USB1.1 / 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Någon som har testat Minolta ScanDual III med både USB 1.1 och 2.0?

Vad är skillnaden? Är det någon skillnad?

Hur är farten med USB 2?

Kör själv med USB 1.1 och det funkar ju bra. Men idag köpte jag ett USB2-kort till datorn. Jag tycker mig inte märka någon som helst skillnad...

Jag upplevde en otrolig skillnad, men jag bytte iofs dator samtidigt också. När jag satt på min laptop och scannade med usb1 var det en ganska tålamodsprövande process, med nya stationära datorn samt med en lånad nyare laptop och usb2 går det på ett kick. Naturligtvis är det i mitt fall andra faktorer som påverkar också, bägge datornerna med USB2 har ju varit snabbare i övrigt med, men man ser ju överföringsstapeln från scanner till dator, och den rör sig -mycket- snabbare nuförtiden.

hm. vad mysko.

Bengt, du skulle inte kunna tänka dig att göra en scanning i högsta upplösningen utan extra inställningar och ta tid?

Jag vet inte.. kanske kortet jag köpt inte fungerar..

märker t.ex. hur scannern "stammar" när jag scannar in. Den scannar inte så den startar/stannar och så, men den går ned i fart betydligt än om man kör en preview, tex.

Kolla inställningarna i BIOS så att kortet verkligen är aktivirat som ett 2.0 kort och inte ett 1.1.

Min nya dator var inställd 1.1 trots att den var 2.0 utrustad.

Gjorde stor skillnad tycker i alla fall jag utan att ha mätt något.

Mvh
Anders

men jag köpte ett PCI-kort för USB-2.0

Så det borde ju funka direkt när jag kopplar in i det kortets USB-port istället?

Ok, tog lite tid här. Diabild, 16 bitar, ingen multiscan, ingen dammborttagning. Tiden från det att jag tryckte på scanknappen tills dess att bilden var på plats i photoshop var 31 sekunder. Av dessa gick 27 åt till scanning.

wennerstrom skrev:
Ok, tog lite tid här. Diabild, 16 bitar, ingen multiscan, ingen dammborttagning. Tiden från det att jag tryckte på scanknappen tills dess att bilden var på plats i photoshop var 31 sekunder. Av dessa gick 27 åt till scanning.

TACK!
Ska labba lite efter frukost, återkommer!

16 bitar, högsta upplösningen, samma inställningar som dig, tog 77s för mig, från "spara fil" hade tryckts enter, till att dual3-prg:t var redo att användas igen.

ungefär 73s för själva scanningen.

bra nog mysko, det här måste undersökas. Låter helt klart som USB 1.1 även fast det är pluggat in i ett USB2-kort.

Men titta!

Löste problemet, men det var två delar..

Drivrutinerna. Den hittade 1.1-drivers själv när den installerade USB2-kortet. Att sedan ändra till RÄTT USB2-drivers var inte helt lätt, tog väl runt 40 olika tester.. och några timmar.

Sedan bytte jag kabel. Då funkade hastigheten. Två till synes PRECIS likadana kablar, men den ena tillät tydligen högre bandbredd.

Så nu funkar det, och det är precis som du säger: 27 sekunder! TACK för hjälpen!

Börjar bli dags att byta dator tror jag, photoshop fyller ramminnet enkelt, trots 768, och scannern sitter på USB 1.

Ang. Kabel, det har med skärm och hur kabeln är byggd innuti, hur många varv på twistarna, det är VÄLDIGT STOR betydelse för vilken hastighet man kan köra.

Å fan, kan kablarna ställa till det så alltså? Det har jag aldrig varit med om. Att windows kan välja 1.1 före 2.0 var också news, men tyvärr blir man ju inte ett dugg förvånad... Min tjej har en MP3-spelare och -varje- gång man jackar in den i USB-kontakten konstaterar windows att "här var det ny hårdvara!" och så får man installera om drivrutinen...

Grattis till din nya högpresterande ds3-a i alla fall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar