Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ScandinavianPhoto fotopåsar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är jag m a o blåst?

Hej!!

Jag sitter med 54 förbetalda fotopåsar (dia) från Fuji.

Inte kan det vara så att de i ett slag skulle bli värdelösa?

Fotar inte jättemycket men bunkrade dessa påsar när jag bunkrade film för ett tag sedan. Detta för att jag skulle vara välförsedd för lång tid framöver.

Skulle dessa påsar bli värdelösa har jag ju åkt på världens blåsning?

Får de göra så?

Är det någon som vet säkert?

Behandlar Fuji trogna kunder på det sättet eller vill de kanske bli av med några?

Jag får väl försöka lugna ner mig tills jag vet säkert.

Scandinavian säljer ju som sagt dessa påsar fortfarande (mitt lager skulle i dag gå på 3.510 kr med rabatt). Scandinavian ger dessutom ännu mer rabatt om man köper 100 påsar. Men de blir ju inte särskilt billiga om de inte längre gäller!!
 
Senast ändrad:
Fakta

Min polare har en foto o framkallningsbutik och berättar följande:


Dia som skickas till Fuji skickas vidare till VSFL.

120 film kopieras Hos foto-design (tror jag de heter) i Mullsjö.


Edit: Men det är ju så att han är företagskund, och det kanske näller annat då?

/ nIKLAS
 
Med anledning av denna forumdiskussion har jag idag kontaktat Hegethorns Foto i Nässjö som säljer Fujis framkallningspåsar för dia. Hos Hegethorns sade man sig inte ha fått någon inforamtion från Fuji om någon förändring, men de lovade kolla upp saken hos Fuji på måndag.

/Gunnel
 
Enligt min Expertbutik skulle Diabolaget sköta framkallningen av dia i fortsättningen. Tidigare gjordes det av Fuji.
 
Hej!! Kunde inte lugna mig så nu har jag mailat Scandinavian, Cyberphoto och Fuji i frågan. Vore helknasigt om påsarna skulle ha blivit värdelösa.
 
Jag har också precis beställt förbetalda påsar.. Vore ju konstigt om dom inte skulle fungera.

Antagligen är det Scandinavians "gratis" påsar som returneras.
 
Alla diafilmsfotografer kan andas ut och sova lugnt om nätterna!
Både Hegethorns Foto i Nässjö och jag personligen har kollat upp detta med Fujifilm idag och vi kan tryggt fortsätta att använda Fujis förbetalda fotopåsar. Påsarna går med automatik till Fuji i Skärholmen utanför Stockholm, trots att påsarna är förtryckta med adressat i Ånge. Labbet i Skärholmen utför dock ingen framkallning av diafilm själva utan anlitar Diabolaget som underleverantör.

/Mvh Gunnel
 
VA??

Hassan skrev:
Min påse var en gratispåse. En sån där från Scandianvian Photo så jag har inte lidit någon ekonomisk förlust. Jag ringde Fuji och frågade varför filmen returnerades oframkallad och svaret var att dom inte framkallade dia längre.
Du får nog ringa dom.

Hasse


Jag ringde ju dom och frågade och dom sa att förbetalda framkallningspåsar för dia fortfarande gäller

???
Nu förstår jag ingenting`.

/ Jim
 
Jag fick tillbaka mina rullar idag oframkallade. Nu ska jag ringa Fuji o be dom ta bort mig från deras register för det företaget fyller ingen funktion för mig nåmer!
 
D lungt

Jag har precis ringt och pratat med fuji och så här ligger det till.
Skickar man en dia film i fujidirekt påse så skickas den tillbaka.

Förbetalda fotopåsar för diafilm fungerar fortfarande, det är inga problem.
Dom skickas till underleverantörer eftersom labbet i Ånge är nerlagt.

Så fortsätt köpa förbetalda fotopåsar för diafilm.
Punkt!

/ JIM
 
Vill instämma i att det är lugnt!!!

Jag drog ju som jag berättade i ett tidigare inlägg iväg några mail. Det kan konstateras att Fuji är de enda som inte svarat (!?) än (?).

Cyberphoto var snabbast 22/11 kl 10.38 och de svarade:

"Hej. Vi har talat med Fujicolor Svenska AB och de har sagt att alla påsar
kommer att processas som vanligt, även DIA. Alla påsar adresserade till
Ånge kommer att skickas till Fujicolors huvudkontor i Skärholmen. Som
kund kommer du inte att märka någon skillnad, förutom att det kan bli en
dags längre leveranstid.
Fujicolor gör dock inte framkallningen av diafilm själv längre utan har
lagt ut denna på en underleverantör. Kanske är det detta som
misstolkats. Att någon kund skulle fått tillbaka film oframkallad med
besked om att de inte längre framkallar hävdar Fujicolor är direkt
felaktigt.

Hälsningar
Erik/Cyberphoto"

Scandinavian svarade några minuter senare (11.07):"Hej Magnus, med anledning av nedläggningen av labbet i Ånge vidarebefordras samtliga påsar med fel adress till labbet i Skärholmen så dina påsar är fortfarande användbara. MVH Jesper Stenström"

Påpekas bör kanske att jag frågade med utgångspunken att det gällde de förbetalda påsarna.

Vidare har jag själv alldeles nyligen skickat in två av Fujis förbetalda diapåsar och fått tillbaka framkallade och ramade dior. Så det funkar helt klart.

Vi med förbetalda påsar kan m a o vara lugna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.