Annons

SB800 och laddningsbara batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucky

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis brännt min första uppsättning ej laddningsbara batterier i min fina sb-800 (alla borde ha en :).

Jag funderar på om någon testat eller vet om det går bra att använda laddningsbara batterier?
De levererar endast 1.2 volt men jag tänkte att det kanske man kan kompensera med att använda 5 batterier istället.

Någon som testat eller vet?

mvh
Victor

Det ska gå alldeles utmärkt att använda laddningsbara batterier i SB-800. I manualen till min SB-600 så förordar man just laddningsbara batterier och jag kan inte tänka mig att det är annorlunda med SB-800. Har du kontrollerat med manualen om inte den nämner något?

Lite pinsamt... men jag tänkte inte ens på att kolla i manualen, som jag faktiskt försökt läsa.

En sämre manual får man leta efter.
Tack för för svaret även om det var lite pinsamt för min del :)

Jag brukar köra med laddningsbara batterier i min SB-800.
Visst funkar det.
Har inte märkt någon skillnad mot andra.
Har provat med de 5e batteriet, men tycker att blixten kan skadas lättare med denna lilla "utväxt" på sidan...

Jag köpte fin fina batterier på mattssons foto (expert) i Lund tillsammans med en GP powerbanksnabbladdare som fixar fyra batterier på ca 4h. Batterierna som kom med i paketet var 8st GP2300 vilket förmodligen är battariernas RR för närvarande. Hela paketet med laddare + biladapter + 8st 2300nimh batterier gick på 600kr. Värt vartenda öre om man ser till att laddaren laddar rejält mycket snabbare än någon annan laddare, man får TVÅ uppsättningar batterier, laddaren laddar varje batteri separat (du kan ladda olika batterier på samma gång eller ladda bara ett om du vill) och när ett batteri är klart stängs laddningen på just det batteriet av. Inga överhettningar eller sprängda batterier här inte. Bara det faktum att jag kan känna mig helt trygg med att laddaren inte går att aptera fel eller att den ska överhetta några batterier är värt en hel del.

Till min SB-800 varar dessa batterier väldigt länge och jag har ärligt talat aldrig kört dem helt slut (vilket man inte behöver göra med dessa batterier heller till skilldnad från vissa andra för att de ska må bra). Med 4 batterier i SBn går det snabbt att ladda om blixten, med 5 går det toksnabbt.

Laddaren är till och med snyggt designad!

Själv har jag en Hama Delta laddare och två uppsättningar Hama 2200 batterier. Det är NIMH batterier av bra kvalité. Laddningen tar ett par timmar.

En liten nyfiken fråga från en som funderar på att införskaffa en SB-800: Ungefär hur många blixtar kan man stjuta med en uppsättning batterier?

Enligt manualen kan du med 2000nimh batterier avfyra 150 blixtar på en laddning om du kör blixten på fullt ös, vilket du sällan gör. Visserligen gäller den siffran om du inte räknar in förbrukning för display, AF-assist samt zoom-huvudsfuntion, men även med dem inräknade hamnar du på i alla fall runt 200 blixtar när du fotar normalt. Kör du sedan 2300nimh så får du ytterliggare några blixtomgångar.

Clouseau skrev:
battariernas RR ...

(vilket man inte behöver göra med dessa batterier heller till skilldnad från vissa andra för att de ska må bra).
Bra ja, men knappast RR.

Jo även NIMH bör köras slut på. Det finns en liten minneseffekt även om den är mycket liten i förhållande till de äldre NiCd. Men en bra laddare sköter det mha att du trycker in en knapp och då laddas batterierna ur först.

Med RR menar jag inte att de är felfria, heliga och kan gå på vatten, bara att de enligt vad jag vet är de bästa batterierna som finns på marknaden just nu. Men om du vet några bättre så bara rätta mig till froma för alla potentiella köpare. (Även ett visst mått av ironiserande över prylkåtismen här inne måste man se mellan raderna när jag kallar ett par batterier för RR ;o)
Angående att de inte ska behövas laddas ur helt längre så återger jag bara vad som står i manualen för laddare och batteri (GP 2300NiMh). Vidare står där att batterierna ska klara över 1000 laddningar om någon skulle undra över hur länge de klarar sig. Dock är det väl så att de blir markant sämre om man inte laddar dem ca en ggn i månaden.

Hi folks.

Använder 2300mAh celler till min SB-800 (och SB80DX) och ännu har inte krämen i blixten tagit slut före kamerans. Plåtade ett inomhuskalas förra fredagen med 100% blixt (slagen i taket med bouncern, mao hög effekt hela tiden) utan problem. Gick därifrån med 140 bilder. Härom dagen tog jag över 180 blixtbilder under samma förutsättningar utan problem. Jag använde i och för sig det femte batteriet i just detta fall för att förkorta laddtiden.

Hur som helst. Jag går aldrig på ett uppdrag utan en uppsättning fräscha batterier. Brukar alltid börja med de halvförbrukade som redan sitter i blixten för att sedan byta om så behövs.

Mankan

Jag vet inte, men jag fick nyss min egna SB-800. Hämtade den idag på posten. Den känns mycket bra.

Har inte provat någonting med den än men det kommer väl så småningom. Min allra första blixt så det kommer väl ta sin tid att lära sig.

:)

Min fråga är:

Någon som hittat en batteriladdare som klarar minst 5 batterier och som är snabb på att ladda?

Jag gillar det 5e batteriet så mycket att jag vill köra med 5 - men de flesta laddare är ju gjorda för 4 batterier...

Jag har 3 set med 4 batterier, antingen kan jag använda de som 3 set eller så använder jag 2*(4+1). När jag har kört 2 såna set så har jag 10 batterier att ladda och min laddare klarar 2 eller 4 åt gången. nr 44525 på kjell o CO. en delta laddare. Dock har jag satt in en fläkt i locket för att hålla nere temperaturen på batteriern. Jag har fått lära mej att hög temp är nåt som dödar batterier.
/tj

GP Powerbank travel tar visserligen bara fyra batteri, men man kan ladda bara ett batteri i den också. Många laddare måste man ladda jämna par i för att de ska fungera. Laddar dessutom väldigt snabbt.

Jag glömmer jämt att ladda batterier så jag behöver en som man kan ha sina 5 batterier i konstant. Annars skulle jag behöva göra en aktiv handling och byta till det femte som jag inte har laddat, då de andra 4 sitter i .. ja så rörig är jag =) Jag har letat och letat men det är ingen batteritillverkare som inser att mina behov av att ladda 5 batterier är jätteviktigt =)

Jag har inte kollat, men misstänker att det inte går att ladda batterierna via blixten fastän den har en kontakt framtill!?

Hur som helst ska jag äta surströmming nu! Mums!

Clouseau skrev:
Jag har inte kollat, men misstänker att det inte går att ladda batterierna via blixten fastän den har en kontakt framtill!?
Den kontakten är för ett externt batteripack. Tror inte det är mycket (någon?) utrustning med möjlighet att använda olika typer av batterier som tillåter att man laddar batterierna direkt via utrustningen. Det vore nog rent ut farligt. Vad händer om någon stoppar i en packe alkaliska batterier i en sådan och dummar sig genom att stoppa i laddkontakten? Vanliga batteriladdare brukar varna ganska ordentligt för just att försöka ladda icke-laddbara batterier och förbrukningsbatterier brukar vara uppmärkta med varningstexter om just detta.

Det är mobiltelefoner och liknande där det går att ladda batteriet medan det sitter i. Där fyller det en funktion i och med att alla batterier som monteras i telefonen är laddbara och man vill gärna kunna använda telefonen fastän batteriet laddas. Med en blixt är det lite annorlunda.

Jag hade en radiostyrd bil runt nittonhundrafrösihjäl som det gick att ladda batterierna i. Det var vanliga laddbara av samma modell som sitter i SB-800, men jag förstår vad du menar. :eek:)

Tjena vad gott det var med surströmming.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar