ANNONS
Annons

sb600 ställa ner zoom på 14mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

schmunk

Aktiv medlem
Hur gör jag för att ställa ned zoomen på blixten på 14mm och sedan låsa den där? Jag ska köra med dem inställningarna som visas på bilden. Det är inte min blixt, men jag vet inte hur fan de fått ner zoomen på 14mm, jag får bara lägen mellan 24 och 85mm!

Bilagor

• exempelblixt.jpg
    exempelblixt.jpg
    60.8 KB · Visningar: 303
Du måste ju ha ett (Nikon ?) objektiv som går ned till 14mm monterat på kameran, annars går det nog inte.

Mitt 12-24 går ned till 14mm, jag tror det är det lägsta blixten klarar, på 12mm måste man ha spridningsskivan monterad.

/kent

Haha, jag kom just på själv hur man gör!!! Det är bara att fälla ned den inbyggda diffussorn (flärpen som sitter längst upp) så tvingas blixten ned på 14mm!

Anledningen till att jag inte kom på detta tidigare är för att jag kör med bouncer och i princip aldrig har meckat med flärpen!

HERUEKA!

Senast ändrad:
Satt du uppe till kl 06 för det? :)

Ett förtydligande: Själva blixten går inte vidare än 24mm, utan det är just diffusorn som gör att spridningen skall motsvara 14mm.

Glöm inte att man får uppemot 40 gram extra plastbitar också, till en SB-800! Fina grejor, tror jag. Mina är helt oanvända - filter, bouncer och det fantastiska extrafacket för ett femte batteri.

Orkar någon räkna ut kilopriset för plasten?

BengtJohnsson skrev:
Glöm inte att man får uppemot 40 gram extra plastbitar också, till en SB-800! Fina grejor, tror jag. Mina är helt oanvända - filter, bouncer och det fantastiska extrafacket för ett femte batteri.

Orkar någon räkna ut kilopriset för plasten?
O/T
Har förvisso alltid bouncern på och har nyttjat extra batterihållaren vid flertalet gånger. Dock får du inte glömma bättre ledtal samt bättre möjligheter att styra blixtar med SB-800.

// Maxe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar