Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SB-800 eller SB-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Jag står inför ett köp av en blixt till min Nikon D70s och valet står mellan Nikon SB-800 eller SB-600 (tror jag).

Jag har egentligen inga större krav på blixten och skulle nog klara mig på en SB-600.

Jag har läst någonstans att det inte finns någon automatisk inställning på SB-600 som det finns på SB-800(rätta mig om jag har fel) utan måste ställa in den manuellt, stämmer detta?

Går det att köpa en diffusor till SB-600:an?

Eller kan ni rekomendera en annan blixt som passar kameran?

Mvh
Claus
 
Du måste läst fel för SB-600 är lika automatisk som SB-400 och SB-800.
Ja det går att köpa en diffusor till för 300kr. Sen finns det en massa andra varianter än Nikons original också men det får du fråga någon annan om.
Nej Nikon har nog marknadens bästa blixtsystem så det vore ju synd att inte utnyttja det.
 
SB600 har inte egen tyristorautomatik som man hade förr, utan den har manuell inställning och TTL. Man saknar det bara om man skulle använda nån gammal kamera utan TTL. Jag har t ex kört en SB24 i automatläge tillsammans med en Rolleicord.
 
SB 600 har lite sämre ledtal och kan inte användas som masterblixt annars har dom samma funktioner såvitt jag vet.
//Leif
 
Jag vill bara koppla på en bra blixt på kameran som sedan skall fungera helt automatiskt, dvs. beräkna allt själv. Är inte intresserad att använda den trådlöst (inte än i alla fall). Räcker det då med en SB-600?
 
Claus skrev:
Jag vill bara koppla på en bra blixt på kameran som sedan skall fungera helt automatiskt, dvs. beräkna allt själv. Är inte intresserad att använda den trådlöst (inte än i alla fall). Räcker det då med en SB-600?
Kort svar: Ja

Om man senare vill ha en kommunikation mellan flera blixtar så blir 800 rätt val nästa gg.
 
Det blev en SB-600 :)

Beställde den idag på Hegethorns.se

Tack för alla svar.
 
SB-400. Trevligaste blixt jag någonsin ägt och jag har ägt flera.

Går jättebra att slå i taket också. Räcker inte LED-talet till så höjer du bara ISO ett steg och har bara halva ljusbehovet.
 
SB-400 är oerhört trevlig, framförallt pga låg vikt och storlek. Men man kan bli lite bortskämd med SB-800. Det finns mycket kraft i den och det blir väldigt bra om man har den rakt upp och använder den inbyggda reflexskivan så att man får ljus även framifrån! Det lättar upp de skuggor man lätt får om man bara har blixten rakt upp i taket.
 
Jag tycker skillnaden i pris är så liten att det nästan känns onödigt att välja. Speciellt med tanke på att med SB800 ingår bouncern. Dessutom har man möjlighet att koppla på ett femte batteri på SB800 som gör en snabb blixt ännu snabbare, samt utökar den totala kapaciteten.
 
Håller med. Sen gillar jag displayen på SB-800 starkt.
Den visar ISO, bländare, "täckningsavstånd" mm.
 
paul innergård skrev:
Speciellt med tanke på att med SB800 ingår bouncern.

Vad man nu skall ha den plastgrunkan till :)

Är man inte ett blixtfreak utan endast använder blixten till normala foton innomhus på familj och vänner så duger en SB-400 eller SB-600 utmärkt.

/kent
 
Bokeh skrev:
Vad man nu skall ha den plastgrunkan till :)

Är man inte ett blixtfreak utan endast använder blixten till normala foton innomhus på familj och vänner så duger en SB-400 eller SB-600 utmärkt.

/kent
Ofta har den noll betydelse och att den skulle mjuka upp blixtljuset är nog mest trams. Men jag tycker den är en fördel de gånger man tar porträtt nära motivet eftersom en liten mängdljus alltid riktas framåt. Det slår bort skuggor i djupa ögonhålor och belyser ögonen lite extra. Nackdelen är att du ibland får oönskat blänk i pannan som du undvikit utan bouncer. Annars håller jag med att för många duger både SB 400 och 600 gott och väl. Skillnaden i pris mellan SB 800 och 600 är dock rätt liten och för den somm vill kunna fota nära med blixt rakt fram så kan man vinkla SB 800 7 grader neråt.
 
Jag hänger glatt på i min jakt på blixt:

Jag vill använda blixten fr a som "slav". Vill kunna hålla i handen under hakan på motivet eller ställa den långt borta i mörkret för att ge roliga effekter med blixt från sidan eller bakifrån motivet.

Ska användas till en d300. Har just nu ingen blixt och har aldrig haft (kommer från Canon G7...)

Behöver JAG en sb 800, eller duger en 600?!

/Stefan
 
stiffler skrev:
Jag hänger glatt på i min jakt på blixt:

Jag vill använda blixten fr a som "slav". Vill kunna hålla i handen under hakan på motivet eller ställa den långt borta i mörkret för att ge roliga effekter med blixt från sidan eller bakifrån motivet.

Ska användas till en d300. Har just nu ingen blixt och har aldrig haft (kommer från Canon G7...)

Behöver JAG en sb 800, eller duger en 600?!

/Stefan

Du kan ta vilken du vill av dessa men inte 400:an. Den funkar inte som slav vill jag minnas.

Det finns ytterligare några skillnader mellan 600:an och 800:an. 800:an har några ytterligare finesser: 600:an kan inte agera master som redan nämnts men då använder du väl den inbyggda blixten på din D300 istället? GA läget saknas på 600:an.

Idag skulle jag dessutom koka på SB-900 istället för 800:an. Skillnaden i listpris är inte stor
 
stiffler skrev:
Vad är GA-läget...?

Stefan

Inte vet jag. Har aldrig använt det :)

Det skall dessutom heta FV och inget annat. Vet inte var jag fick "GA-läget" i från. Ledsen för misstaget.´

Så här förklaras FV läget i manualen till 800:an

"Blixtvärdet (FV) är den blixteffekt som används för att exponera motivet. Genom
att använda funktionen FV-lås med kompatibla kameror kan du låsa rätt
blixteffekt för huvudmotivet. Blixtens exponering förblir låst så att den inte
ändras även om du ändrar bländare eller komposition, eller zoomar in eller ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.