Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
sb-600
- Trådstartare karre
- Start datum
dumbo
Aktiv medlem
Snabbaste blixsynktid för D50 är 1/500 oavsett vilken blixt man använder. Om det inte räcker till kan du skaffa ett ND-filter och sätta på objektivet, om du nu inte vill blända ner.
Man kan lura kameran att använda snabbare tider genom att ha en exten blixt, men få kameran att tro att det inte sitter någon blixt där, men då får man inte någon TTL-mätning.
Man kan lura kameran att använda snabbare tider genom att ha en exten blixt, men få kameran att tro att det inte sitter någon blixt där, men då får man inte någon TTL-mätning.
edsjo
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Hur gör man det? Även om du lyckas synka med blixten, får du inte problem med att slutaren inte är helt öppen när blixten brinner av?
dumbo
Aktiv medlem
Nej, D50 och D70 har hybridslutare, vilket innebär att slutaren alltid är öppen minst 1/250. Vid snabbare slutartider används en elektronisk slutare, vilket gör att man kan använda detta trick. Det är åxå detta som gör att de har såpass snabb blixtsynk som 1/500, som ju är ganska ovanligt annars.
Jag har inte testat själv, men det ska tydligen inte vara några problem att använda tider upp till 1/4000 (1/8000 på D70)
Jag har inte testat själv, men det ska tydligen inte vara några problem att använda tider upp till 1/4000 (1/8000 på D70)
johanu
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Jag använde ganska ofta detta trick till mina studioblixtar (som i sin tur har en
lång brintid > 1/500s). Det fungerade bra ner till 1/2000s. Vid 1/8000s blev bilden lite rutig. Min teori varför den blir det är att censorn läses av i ett rutmänster och att blixtljuset varierade under avläsningen.
Det är värt att prova i alla fall.
Lycka till.
/Johan
maxzomborszki
Aktiv medlem
Enkelt, sätt dit en blixt som inte kameran kan känna av (dvs att den inte har alla kontaktdon som krävs för att din D70/D50 ska kunna "prata" med den) eller förvägra den kontakt genom att tejpa över dessa kontakter.edsjo skrev:
Hur gör man det?
I denna tråd på Photo.Net har jag postat en bild på min D70s blixtsko efter ett sådant experiment med blixtsynk på snabba tider (tredje bilden i tråden).