Annons

SB-600 som slav blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag tyvärr inte om det går med Sb600 (Men det borde gå tycker jag) men Sb800 sätter man på SU4 läge och så går den igång av D50:ns inbyggda blixt! Läs bruks och se om du hittar någon om SU4 läget!
 
Som David säger så kan SB800 styras via D50 om man ställer om den till SU4 läge i inställningar,
tyvärr har inte SB600 denna funktion, då den är lite enklare (billigare)...

Det man kan göra är att skaffa en SB800 eller SU800 och styra SB600 med den.
Annars måste den styras via kabel SC-28 eller liknande...

En D80 eller med anvancerd kamera klara att styra SB600 som slavblixt.(vet inte om D40/x klara det).

Jag skaffade en SB800 till min D50 för att styra min SB600 som jag hade tidigare och det funkar "lysande"... faktum är att det var så roligt så jag köpte en SB600 till...
 
En annan variant borde vara att skaffa en slavblixtändare finns för 200 kr på Cyberphoto.

Styr min gamla SB-24 på det sättet från d50:ns inbyggda blixt.

Rätt kul att leka med får jag säga.
 
Sorry för trådkapningen, men det kändes onödigt att starta en ny tråd:

Hur är det om man har en D80? Kan man använda två SB-600 som slavar med den inbygda blixten i commanderläge då? Vad är i så fall fördelen med att använda en SB-800 istället (förutom högre ledtal osv)...kan man göra något i fjärrstyrningen med den som inte går med D80s interna blixt så att säga?
 
roxny skrev:
Sorry för trådkapningen, men det kändes onödigt att starta en ny tråd:

Hur är det om man har en D80? Kan man använda två SB-600 som slavar med den inbygda blixten i commanderläge då? Vad är i så fall fördelen med att använda en SB-800 istället (förutom högre ledtal osv)...kan man göra något i fjärrstyrningen med den som inte går med D80s interna blixt så att säga?

Om du kör inbyggd commanderläge på D80 skall det inte vara någon skillnad vad jag vet.
 
Taka skrev:
Om du kör inbyggd commanderläge på D80 skall det inte vara någon skillnad vad jag vet.

Någon mer som har några idéer? Vad jag undrar mer konkret är alltså om man "tjänar" något på att styra två SB-600or med en sb-800 jämfört med D80s inbyggda blixt eller om det blir samma sak? Är alla funktioner tillgängliga även med den inbyggda, funkar TTL som det skall osv...har letat runt en del på nätet efter svar men inte fått någon direkt klarhet. Har nämligen möjlighet att låna ihop två 600 för att testa lite, men har inte tillgång till någon 800 att använda som master.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.