ANNONS
Annons

SB-400 till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Tjenare
Har läst litegrann att SB-400 är en fin nybörjarblixt, men kommer jag märka skillnad med en SB-400 om man jämför med den inbyggda blixten?

Ja, den stora skillnaden är att du kan studsa blixtljuset i tak och därmed sprida ljuset, vilket gör att du inte får lika hårt och direkt ljus!

Bra blixt

Jag använder SB-400 hela tiden til min D-90. Tack vare att den är så liten så är det inget problem att låta den sitta på kameran eller ha med den i kameraväskan. Då jag alltid har på motljusskyddet, även inomhus, för att skydda linsen, så funkar inte d-90 blixten om jag väljer att fota med relativt stor vidvinkel, blir en skugga i nederkanten av bilden. Men Sb-400 är detta inget problem. Sedan är det precis som Filip sa den stora fördelen att den går att vinkla. Skickar med en bra länk

http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Jag använder också en SB400 till min D90, och kan absolut rekommendera den. För mitt bruk har den aldrig kommit till korta, faktiskt! Att den är så oerhört enkel att använda tilltalar mig; jag är inte så förtjust i att behöva pilla på en massa parametrar.

Ken Rockwelll första exempel på sidan som länkas ovan, bilden på knatten och hans farmor, är dock litet överdrivet. Så stor skillnad är det inte på inbyggd blixt och SB400 studsad.

Jag vill passa på att berömma Nikon för deras blixtsystem, det är f-n ta mig utmärkt! En D90 med sin inbyggda blixt är ett rent nöje att visa folk som säger att inbyggd blixt bara är skräp! Med SB400 blir det ännu bättre.

Det finn säkert en massa anledningar till att köpa större grejor, men inte för mig.

Per.

Jag använder också en SB400 till min D90, och kan absolut rekommendera den. För mitt bruk har den aldrig kommit till korta, faktiskt! Att den är så oerhört enkel att använda tilltalar mig; jag är inte så förtjust i att behöva pilla på en massa parametrar.

Ken Rockwelll första exempel på sidan som länkas ovan, bilden på knatten och hans farmor, är dock litet överdrivet. Så stor skillnad är det inte på inbyggd blixt och SB400 studsad.

Jag vill passa på att berömma Nikon för deras blixtsystem, det är f-n ta mig utmärkt! En D90 med sin inbyggda blixt är ett rent nöje att visa folk som säger att inbyggd blixt bara är skräp! Med SB400 blir det ännu bättre.

Det finn säkert en massa anledningar till att köpa större grejor, men inte för mig.

Per.

Är det stor skillnad om man liksom bara ta enkla naturbilder på blommor, djur och sånt och lite bilder inomhus och sånt,det behövs alltså inte allt för mycket manuella inställningar för att märka skillnad ?

Är det stor skillnad om man liksom bara ta enkla naturbilder på blommor, djur och sånt och lite bilder inomhus och sånt,det behövs alltså inte allt för mycket manuella inställningar för att märka skillnad ?

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan. Om du menar inställningar för att SB400 ska kunna användas, behövs inga sådan alls. Det är bara att stoppa i batterier i SB400:an, montera i blixtskon och trycka av.

Men du kanske menar något annat?

Per.

Köpte en D90 för 3 månader sen och för en månad sen blev det en SB-400.

Den blixten gör en rejäl skillnade på inomhus bilder. Att bara kunna rikta upp blixten lite så kan du få folk att ha ansiktsfärg i ansiktet och inte vara läskigt "vinterspökvita" som det ofta kan bli med den inbyggda blixten som lyser direkt.

Liten och smidig blixt som räcker gott för en ammatör.

Är säker på att du kommer bli nöjd med "lillblixten".

Det enda konstiga är att det står SS-400 på fodralet till SB-400 :)

SS-400 är namnet på fodralet till blixten. Liksom SS-900 är fodralet till SB-900 etc. etc.

Jag kan kanske tycka att det är lite "synd" att inte skaffa en SB-600 till en D90, eftersom D90:n ger möjlighet att styra en SB-600 trådlöst. Denna funktionalitet "förlorar" man med SB-400 (utöver lägre ledtal då).

Alternativet, om man vill använda blixten vid sidan av kameran, är den TTL-kabel. Köper man en kopia kostar den ju långt mycket mindre än skillnaden mellan SB-400 och SB-600, men man förlorar lite flexibilitet, IMO.
Att använda blixten vid sidan av kameran ger bättre möjligheter att kontrollera ljuset. Om man alls vill använda blixt till blommor osv så tycker jag definitivt, med min begränsade erfarenhet av blixtfoto, att det är användbart. Man kan ha blixten på ena sidan motivet och en reflexskärm på andra sidan, tex.

Sen är ju inte en SB-600 svår att använda. Man behöver inte göra mer med den heller, annat än att sätta i batterier och trycka av. Att man sedan har möjlighet att göra mer är ju ingen nackdel. Sen är inte användargränssnittet på SB-600 särskilt intuitivt, precis, det kan jag hålla med om...

Ska man mestadels använda blixten för "familjebilder" (studsa blixten i taket) och inte behöver kunna studsa blixten i taket när man tar bilderna i stående format är SB-400 en fin liten nätt blixt.

Ska man mestadels använda blixten för "familjebilder" (studsa blixten i taket) och inte behöver kunna studsa blixten i taket när man tar bilderna i stående format är SB-400 en fin liten nätt blixt.

För familjebilder brukar jag ibland offra bildyta och ta bilderna liggande i alla fall och beskära dem till stående efteråt. Min D90 blir en 5.3 Mpix kamera tillfälligt, bara. För de vanliga 10x15 eller 20x30-bilderna duger det förvånansvärt fint.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar