Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SanDisk Ultra.2 fungerar inte på D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yoka

Ny medlem
Jag har en SanDisk Ultra.2. 4Gb till min D200, som jag hade till D70.
Den fungerar som 2Gb, varför?
Jag har en ny till D70 som är 2Gb och den andra på 4Gb till D200.
Dom båda visar på D200 samma antal bilder 120 på RAW, men inte på D70.
 
Har du provat att formatera den i D200:an. Annars kan de vara så att delar av minneskortet helt enkelt är trasigt "dåliga Sectorer".

//Artin
 
Yoka skrev:
Jag har en SanDisk Ultra.2. 4Gb till min D200, som jag hade till D70.
Den fungerar som 2Gb, varför?
4 GB-korten har en liten knapp på sidan med vilken man väljer om kortet skall vara på 4 GB eller uppdelat i 2*2 GB för kameror som inte kan hantera stora partitioner. Det står förklarat på baksidan av kortet vad de olika inställningarna betyder. Det är inte så att du kommit åt den knappen av misstag?

Har du kortet felinställt borde det dock inte uppträda annorlunda i D70:an.
 
Likadant på Ultra II 4 GB?

Åtminstone på SanDisk Extreme III 4 GB finns på kortets kortsida en minimal omkopplare;

* 1 - 4 GB for FAT32 SLRs
* 2 - 2 GB for FAT16 SLRs
* 3 - 2 GB for FAT16 SLRs
 
Jag fick precis hem ett SanDisk Extreme III på 4.0GB...inte tusan kan jag se nån omkopplare eller omställare på den?

...och jag får fyrdubbel kapacitet mot mitt 1GB-kort, så den ger nog sina 4GB i min D200.
 
Finns tydligen flera "generationer" av Sandisk Extreme III 4 GB?!

FILM) (Saigon skrev:
Jag fick precis hem ett SanDisk Extreme III på 4.0GB...inte tusan kan jag se nån omkopplare eller omställare på den?
.

Hm, mitt Sandisk Extreme III 4 GB (med switch enligt ovan) är köpt på DustinHome i januari -06.

Tydligen har de ingen switch numera?! Erkkis kort är ju alldeles nyinköpt.
 
Syrran köpte mitt i USA fick de för några dagar sen. utan switch...... kanske olika utgåvor....

//Artin
 
SanDisk Extreme III 4.0 GB

Jag köpte mitt i maj 06 och det finns ingen switch.

Däremot så finns märkning som säger att det ska finnas en omkopplare men den omkopplaren hittar jag inte (Antagligen överskott på "märklappar").

Kortet är märkt BH06038UB.
 
jag har ett ultra II 4gb från usa som jag använder i d200 funkar utmärkt. Jag formaterade kortet i en D70 först också. konstigt. jag har inte någon omställare heller.
 
Beror på version av korten. De korten som har omkopplare har troligen dubbla minneskretsar och fungerar som 2 x 2GB i kameror som inte kan hantera större kort. De större kretsarna är singelchip och fungerar då bara i nyare kameror.
 
Ja ni har rätt, det var omställaren som jag inte förstod att jag skulle ställa om på sidan.
Tack för ert hjälp, nu fungerar det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.