Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang AF 24mm f/1,8, eller Sony FE 24mm f/2,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Jag har idag ett Carl Zeiss 55mm 1.8 till min Sony A7R 3.

Tar idag mest bilder på min son, men i "normala fall" reser jag mycket och fotar mycket på mina resor.

Vill ha ett vidare objektiv, gärna prime. Skarpt. Snabb autofokus.

Jag vill komplettera med ett objektiv där jag lättare kan fånga hela situationen. Ibland upplever jag mitt 55 som lite för tight. Framför allt inomhus.
Hur fungerar ett 24mm för porträtt.

Jag har tittat lite på Sonys nya 24mm f/2,8 G. Men sedan började jag läsa om Samyang AF 24mm f/1,8.
Läste bland annat denna recensionen https://dustinabbott.net/2021/05/samyang-af-24mm-f1-8-review/

Och det låter minst sagt imponerande. Gjorde att jag blev riktigt sugen.

Någon som har erfarenhet av detta objektivet specifikt eller Samyang generellt och har några synpunkter?

Andra tankar om Sony 24mm?

Jag körde tredjepartsobjektiv till min fd Nikon-kamera och har inte så bra erfarenhet, därför är jag lite orolig att köpa ett tredjepartsobjektiv.
 
Jag har idag ett Carl Zeiss 55mm 1.8 till min Sony A7R 3.

Tar idag mest bilder på min son, men i "normala fall" reser jag mycket och fotar mycket på mina resor.

Vill ha ett vidare objektiv, gärna prime. Skarpt. Snabb autofokus.

Jag vill komplettera med ett objektiv där jag lättare kan fånga hela situationen. Ibland upplever jag mitt 55 som lite för tight. Framför allt inomhus.
Hur fungerar ett 24mm för porträtt.

Jag har tittat lite på Sonys nya 24mm f/2,8 G. Men sedan började jag läsa om Samyang AF 24mm f/1,8.
Läste bland annat denna recensionen https://dustinabbott.net/2021/05/samyang-af-24mm-f1-8-review/

Och det låter minst sagt imponerande. Gjorde att jag blev riktigt sugen.

Någon som har erfarenhet av detta objektivet specifikt eller Samyang generellt och har några synpunkter?

Andra tankar om Sony 24mm?

Jag körde tredjepartsobjektiv till min fd Nikon-kamera och har inte så bra erfarenhet, därför är jag lite orolig att köpa ett tredjepartsobjektiv.
Jag har Samyang AF 24/1,8 samt även Samyang AF 35/1,8 till Sony A7III. Min bedömning, som ren amatör, är att båda är mycket prisvärda objektiv och den av dessa två som passar bäst för de ändamål som du beskriver bör vara 35/1,8, som jag tycker är riktigt skarp och ger fin kontrast och färgåtergivning. Jag har fotat en hel del naturmiljöer med 35:an med riktigt fina resultat samt även porträtt. Gemensamt för båda är att de fokuserar aningen långsamt men tillräckligt bra för mina krav. Bokeh:n blir väl inte i klass med de bästa 35/24-orna som finns på marknaden men är ändå nöjaktigt enligt min åsikt.
24/1,8 har jag hittills bara testat inomhus men verkar så långt vara väl så bra som 35/1,8.

Samyang 24mm f/1,8 är enligt tillverkaren särskilt anpassad för landskaps- och astrofotografering och passar nog inte så bra till porträtt, eftersom man måste gå väldigt nära motivet vilket ofta ger förvrängning av bilden (min egen åsikt). Den har också en inställningsknapp för att säkerställa att objektivet är inställt på oändlighet, vilket är viktigt vid astrofoto (kan vara bra också i andra sammanhang). Båda objektiven passar lika bra till Sonykameran som Sonys egna objektiv men är mycket billigare.
 
Jag har idag ett Carl Zeiss 55mm 1.8 till min Sony A7R 3.

Tar idag mest bilder på min son, men i "normala fall" reser jag mycket och fotar mycket på mina resor.

Vill ha ett vidare objektiv, gärna prime. Skarpt. Snabb autofokus.

Jag vill komplettera med ett objektiv där jag lättare kan fånga hela situationen. Ibland upplever jag mitt 55 som lite för tight. Framför allt inomhus.
Hur fungerar ett 24mm för porträtt.

Jag har tittat lite på Sonys nya 24mm f/2,8 G. Men sedan började jag läsa om Samyang AF 24mm f/1,8.
Läste bland annat denna recensionen https://dustinabbott.net/2021/05/samyang-af-24mm-f1-8-review/

Och det låter minst sagt imponerande. Gjorde att jag blev riktigt sugen.

Någon som har erfarenhet av detta objektivet specifikt eller Samyang generellt och har några synpunkter?

Andra tankar om Sony 24mm?

Jag körde tredjepartsobjektiv till min fd Nikon-kamera och har inte så bra erfarenhet, därför är jag lite orolig att köpa ett tredjepartsobjektiv.

Gillar själv 35 mm bränvidd men skulle i ditt fall, eftersom du redan har 55:an, köpa ett 24 mm framför 35 mm. Detta då 35 och 55 ligger för nära varandra enligt min mening. Själv använder jag mitt m4/3-system mer på resor än min A7III, men kompletterade min 55:a nyligen med Tamrons 24/2,8. Bra på alla vis men med seg fokus. Detta visste jag om men gluggen är mer tänkt för landskapsfotografering ändå och köptes p.g.a. priset (< 2000 kr). Porträtt funkar bra med 24 mm om du vill ha med lite miljö runtomkring motivet.
 
Gillar själv 35 mm bränvidd men skulle i ditt fall, eftersom du redan har 55:an, köpa ett 24 mm framför 35 mm. Detta då 35 och 55 ligger för nära varandra enligt min mening. Själv använder jag mitt m4/3-system mer på resor än min A7III, men kompletterade min 55:a nyligen med Tamrons 24/2,8. Bra på alla vis men med seg fokus. Detta visste jag om men gluggen är mer tänkt för landskapsfotografering ändå och köptes p.g.a. priset (< 2000 kr). Porträtt funkar bra med 24 mm om du vill ha med lite miljö runtomkring motivet.

Ja, det är lite så jag resonerar. Att 35 ligger lite för nära 55.

Så för att få lite mer spread så känns 24 som ett kul alternativ.
Innan jag fick barn så fotograferade jag mycket landskap men nu har mitt fokus skiftat. Men misstänker att jag kommer komma tillbaka till landskap senare och då är ju 24 ett väldigt bra val.

Men hur segt är autofokus? Kommer det bli problem att fotografera ett rörligt barn?

Har du någon erfarenhet av Sonys nya 24, 2.8?
 
Senast ändrad:
Ja, det är lite så jag resonerar. Att 35 ligger lite för nära 55.

Så för att få lite mer spread så känns 24 som ett kul alternativ.
Innan jag fick barn så fotograferade jag mycket landskap men nu har mitt fokus skiftat. Men misstänker att jag kommer komma tillbaka till landskap senare och då är ju 24 ett väldigt bra val.

Men hur segt är autofokus? Kommer det bli problem att fotografera ett rörligt barn?

Har du någon erfarenhet av Nikons nya 24, 2.8?

Har själv barn, bl a en fyraåring, men har inte testat 24:an för detta ändamål. Ögon-AF etc funkar fint och jag skulle kunna tänka mig att AF räcker till om barnet inte studsar runt allt för mycket, men det finns lämpligare gluggar.

Nej, har inte testat Sonys nya 24:a. Den är för dyr i förhållande till vad man får för att vara intressant i mina ögon. Jag hade hellre tagit Samyangen än denna.
 
Ja, det är lite så jag resonerar. Att 35 ligger lite för nära 55.

Så för att få lite mer spread så känns 24 som ett kul alternativ.
Innan jag fick barn så fotograferade jag mycket landskap men nu har mitt fokus skiftat. Men misstänker att jag kommer komma tillbaka till landskap senare och då är ju 24 ett väldigt bra val.

Men hur segt är autofokus? Kommer det bli problem att fotografera ett rörligt barn?

Har du någon erfarenhet av Nikons nya 24, 2.8?
Antar att du menar Sonys nya 24/2,8? I så fall rekommenderar jag att du tittar på Dustin Abbots recension på Youtube där han kommer fram till att Sonys nya glugg är ganska bra men att Samyangs AF 24/1,8 är överlägset bättre i jämförelse, särskilt på större bländaröppningar. Testen han gör sker på en Sony A1 och båda anses ha snabb och säker autofokus.

Det kan vara svårt att välja när utbudet är rikligt men jag skulle inte dra mig för att gå på Dustin Abbots rekommendationer.
 
Antar att du menar Sonys nya 24/2,8? I så fall rekommenderar jag att du tittar på Dustin Abbots recension på Youtube där han kommer fram till att Sonys nya glugg är ganska bra men att Samyangs AF 24/1,8 är överlägset bättre i jämförelse, särskilt på större bländaröppningar. Testen han gör sker på en Sony A1 och båda anses ha snabb och säker autofokus.

Det kan vara svårt att välja när utbudet är rikligt men jag skulle inte dra mig för att gå på Dustin Abbots rekommendationer.

Helt korrekt, jag menar Sony :)
Har kört Nikon i många år men bytte till Sony i januari... Så det sitter väl lite kvar... Haha...
Har uppdaterat mitt inlägg.

Tack ska titta på den jämförelse. Stort tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.