genkakuzai
Aktiv medlem
Om det bara är Samyang-optik överlag man vill se testbilder av rekommenderar jag följande sida varmt, samtliga bilder tagna med Samyang 85mm f/1.4: 85mm @ flickr
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser bra ut.
Mittskärpan (detaljbilden) är helt OK.
Skulle du vilja ta en porträttbild också? f:1,4
Hel eller halvbild (inte för nära pga ev. förvrängning av ansiktet)
MVH J O
Vad står igentligen "UMC" för?
Ultra Multi Coated
Samt att modellen har CPU-chip, dvs du ställer in bländare och så direkt i kameran, snarare än genom bländarringen. Dessutom har den (rätta mig om jag har fel) AF confirmation även på Canon.
Du har fel, iallafall när det gäller Samyangen med Canonfattning. Men 'UMC' står för Ultra Multi Coated, och inget annat.
Pratar inte om vad det står för, utan vad modellen med det namnet innebär. Och där stämmer allt jag sa, möjligen med undantag för Canon-delen Första modellen har alltså inte UMC i namnet, vilket var min poäng.
Om det bara är Samyang-optik överlag man vill se testbilder av rekommenderar jag följande sida varmt, samtliga bilder tagna med Samyang 85mm f/1.4: 85mm @ flickr
Okej, det är en schysst glugg hursomhellst. Kanske inte passar ett 'aktivt' fotande men har man lite utrymme för felfokusering så är den kanon. Utan liveview har jag dock svårt att sätta skärpan.
Det är väl det som är marigt med extremt ljusstarka objektiv, och manuell fokusering.
Sökarskivorna är optimerade för mer "normalt" ljusstarka objektiv (ca 2,8-5,6).
Ljusstarka objektiv kräver en supermatt sökarskiva.
Men autofokus är mer exakt än manuell fokusering trots allt.
Okej, det är en schysst glugg hursomhellst. Kanske inte passar ett 'aktivt' fotande men har man lite utrymme för felfokusering så är den kanon. Utan liveview har jag dock svårt att sätta skärpan.
Eller så tittar man i mitt album
Jag har samma mattskiva i min 5D (EE-S) och tycker att det går bra att fokusera med objektiv som är 40mm och längre (Testat med 40/2.0, 50/1.8, 85/1.4 och 200/4 där 85an var klart knepigast). Men däremot har det varit riktigt svårt med vidare bildvinklar. Testat 28/2.8 ochÄr intresserad av detta objektiv som möjligt alternativ till Zeiss 35/2 eller deras nysläppta 35/1.4. 35L är för dyrt. Med ny mattskiva i 5D2 (EG-S) är det hyffsat enkelt i de flesta ljussammangang att fokusera manuellt med tex EF 50/1.4. Det gör jag nu aldrig eftersom AF 5D2-EF50/1.4 träffar mitt i prick (mina ex) 4 av 5 - men testar jag MF så får jag 3 av 5 kanske. Det tycker jag är VG+ mot en mycket bra AF.
Nej, det vet jag inget om, men det går ganska bra att chippa på egen hand annarsDet jag läst bland div polska översättningar kring 35/1.4 är att det tycks finnas/komma två Canoversioner, en med AF confirm-chip (som jag vill ha) och en utan. Någon som sett mer kring detta?
Gäller det alla Samyangobjektiv och alla kamerafattningar?Det jag saknar är kamerastyrd nedbländning, jag avskyr att behöva blända ned manuellt innan jag tar bilden.
Gäller det alla Samyangobjektiv och alla kamerafattningar?
Olle
Förmodligen även Nikonvarianten, då det i alla fall var så på 85:an jag hade.Nej, med Pentax kan man styra bländaren i kameran.
Förmodligen även Nikonvarianten, då det i alla fall var så på 85:an jag hade.
För övrigt provade jag nyss en polares Samyang 35/1,4, och det var riktigt trevligt. Inte supervälbyggt direkt, men inte heller så gigantiskt som jag föreställt mig. Det var riktigt lätt att se i sökaren var fokus låg dessutom, även på flera meters håll. Han har Canons utbytesskiva för manuell fokus i en 5D MkII.