De flesta tester på nätet är otillförlitliga: Har kommersiellt syfte, dålig metodologi, partiska, inkompetenta.
Vet inte vilka du följer och kollar, men Calton är tillförlitlig.
Om jag skulle lista de jag litar på så är det
Christopher Frost
Dustin Abbot
Tom Calton
Jared Polin
Dpreview/peta pixel
Pav Z (till viss mån)
Chelsea och Tony Northup
Gordon Lang
De tre förstnämnda kör väldigt standardiserade tester med samma testmönster för varje lins.
Det är också ganska bra vågat att påstå att "de flesta" är mer inkompetenta på tester än du. Och till viss mån kan de ju vara betalda, men om deras primära mål är att göra recensioner så kommer de skjuta sig själv i foten genom att ljuga för pengarnas skull; sånt syns snabbt igenom och då förlorar de sina tittare.
Ytterligare, när du drar alla Samyang över samma kam: ja, Samyang tenderar ha sämre QC, det är priset för att köpa billigt. Men de flesta får sina gluggar utbytta. Färgproblemen beror på modellerna; Samyang har vissa objektiv med väldans problem. Jag skulle t.ex. aldrig röra Samyangs 50 f1.4 mk1 eller deras 16mm f.2.8. Men just 135:an ska vara näst intill perfekt.
Tredje-parts tillverkarna kan göra bra ifrån sig; de kan stor-satsa på budget alternativ, men då stundvis göra 1-2 st top-tier objektiv. För Samyang skulle jag påstå att dessa just nu är 135 f1.8, 85 f1.4 mkii och deras 35-150 f2-2.8.
På samma sätt är Tamrons objektiv oftast billigare gjorda än Sony och Sigma, men helt plötsligt släpper de monster som deras 35-150 f2-2.8 (som Samyang kopierade), som är en helt annan kvalitetsklass än ngt annat objektiv Tamron tillverkar. Om Tamron hade en pro/art designering så skulle den vara där.
Sista exemplet är viltrox. Känt som ett riktigt budget märke för den som inte var så kräsen. Budget alternativ med AF, och okay optisk kvalitet, men som var fantastiska för sitt låga pris.
BOMM! Släpper sin 16mm f1.8 och deas 20mm f1.8, båda vilka är i deras "pro" serie. Fortsättningsvis förhållandevis billiga, men är nu uppe och tävlar med G-linsdr/art-linser rent optiskt.
Poängen är att du inte kan generalisera alla objektiv från en tillverkare, utan bör kolla varje lins enskilt.