Annons

Samtax? Pensung?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Att deras kameror är minst sagt lika varandra är ju ingen hemlighet.

Men hur utbrett är samarbetet? Det känns ju lite som att det kommer bli ett märke av dessa två förr eller senare.

Det är ologiskt att ha två olika märken som är så lika. Eller är det inte det? Är det bättre att ha i stort sett samma system utspritt över två företag?

Har någon nån info/tankar om detta?

Från 1 april blir Pentax ett varumärke inom Hoya-gruppen, och Hoya har spenderat 980 miljoner USD på Pentax och merparten på kameradivisionen (Pentax Imaging Business), enligt Ned Bunnel (Pentax US).
http://static.scribd.com/docs/5n7uvzwqzmel0.pdf

Detta visar att Hoya har stort intresse för Pentax som varumärke och för kamerorna. Om Hoya var intresserad av att sälja Pentax Imaging Business, så skulle de ha gjort det innan divisionen upphör som egen och smälter samman med Hoya. Det är som att baka en kaka - om man ändrar sig om kakans ingredienser så är det lättare att ta bort ingredienserna från kakan innan man mixar dem samman och lägger i ugnen. Så att Hoya skulle sälja kamerorna till Samsung, nej det tror jag inte alls på. Det är helt enkelt för krångligt och komplicerat att göra det nu, det är för sent.

Samsung och Pentax utvecklar kamerateknik tillsammans, och det finns ett önskemål hos Samsung Techwind att göra sina egna kameror med egen design - men de är inte där än. Jag är dock övertygad om att de kommer snart. Pentax har tagit fram K200D, men Samsung fortsätter med GX-10 ett tag till. Jag tolkar detta som att Samsung har en egen variant av instegsmodell på gång, som kommer vara mer Samsung än Pentax, men att den helt enkelt inte är färdig än. Det blir ingen K200D med Samsung-märke.

Så jag tror absolut att märkena kommer skilja sig mer åt i framtiden än de gör nu. Samsung är fortfarande i uppbyggnadsfasen av sitt distributions och servicenät, och har hitills mest satsat på den asiatiska marknaden.

Kan Samsung köpa Hoya eller tvärtom?

Vad är grunden till att Pentax (som såvitt jag vet) som gjort kameror länge, bjuder in Samsung till att vara med på kamerateknik?

Pengar?

Hur var Pentax situation innan samarbetet? Röda siffror? Det verkar som det går bra nu, det kommer iaf ut nya modeller och linser och Pentax känns som de krigar om mer marknad med bra "vapen".

Hur länge kommer samarbetet med Samsung pågå?

Det kanske inte kommer en 200 med det kommer ju en 20 modell till samsung...

:)

Chewbacca skrev:
Kan Samsung köpa Hoya eller tvärtom?

Vad är grunden till att Pentax (som såvitt jag vet) som gjort kameror länge, bjuder in Samsung till att vara med på kamerateknik?
Pengar?

Jag tror inte sydkoreanska företag får investera i den japanska marknaden helt fritt, och därmed köpa upp japanska företag, på grund av att Japan och Sydkorea fortfarande har konflikt mellan sig från andra världskriget. För bara några år sedan så var det demonstrationer i Seoul över japanernas historiebeskrivning om 2:a världskriget i sina skolböcker. Sydkorea anser att Japan inte berättar om andra världskriget på ett sant sätt.

Genom att dela utvecklingskostnader för nya kameror, så sparar båda företagen pengar - och Samsung får tillgång till en existerande kamerafattning med existerande objektiv och därmed få lättare att slå sig in på kameramarknaden än om de skulle kört racet helt själva. Det är en win-win situation för båda parter.

Är det verkligen, på sikt, win-win för Pentax?
Inte vet jag men Samsung är väl ett bra mycket större företag?

Något som skulle kunna betyda att det finns större utrymme att spela på när det gäller budget.
Genom att hålla vinsten minimal kan de ta andelar från Pentax (och andra med, men främst Pentax eftersom de är så lika varandra) med lägre priser för "samma" kameror och objektiv.

Iofs så sker det inte som jag beskrev ovan om de "skiljer" sig från Pentax och gör egna fattningar på objektiven och annan teknik i kamerorna. Men ändå...

Eleven överträffaren mästaren- syndrom :)

Samsung som helhet är enormt stora, men det är med Samsung Techwind som Pentax samarbetar med. Samsung Techwind är en mindre del inom den stora Samsung-gruppen.

Huruvida samarbetet är win-win även på längre sikt, återstår att se. Om det inte skulle vara det kan de självfallet avbryta samarbetet. I dagsläget tjänar båda på det, men givetvis behöver produkterna differentieras från varandra för det går inte hur länge som helst att göra samma kamera under två namn.

Chewbacca skrev:
Är det bättre att ha i stort sett samma system utspritt över två företag?
I dessa företags fall är det kanske det. Jag gillar Samsung, men håller fortfarande fast vid Pentaxbojkott efter deras skitreklam för några år sedan (och jag tvivlar på att jag är ensam.) Skulle de gå samman skulle alltså även Samsung förlora minst en kund..

Men det är klart att Pentax behövde en stark samarbetspartner, eftersom deras marknadsandel varit för liten. Och för att finnas vidare så måste man expandera från de låga nivåerna, enkel matematik.

Pentax och Nikon är två otroligt gamla företag med enormt rik historia. Nikon har med sin produktflora ökat rejält de senaste åren - och slår nu Canon på flera marknader, och det är ju klart att Pentax vill vara med där uppe också.

Jag är däremot orolig för samarbetet med Samsung. På kort sikt är det ju jättebra, men på lång sikt...

Kolla bara på vad Samsung har gjort på tv marknaden med Sony och Philips. Det är ju Samsung som tillverkar mycket av Sonys produkter (bl.a. LCD skärmar).

Varför söker sig Samsung ihop med Pentax:
Ingen tillverkare tjänar några stora pengar på kompakter, utan det är på DSLR och dess tillbehör vinstmarginalerna ligger för tillverkarna. Tror ni att Samsung som har uttalat att de vill bli topp tre inom tre år vill stå med mössan i hand?
Så slutknorren blir - Varför tog Sony över KonicaMinolta?

Hälsningar

Adam

FotoZ skrev:
Samsung som helhet är enormt stora, men det är med Samsung Techwind som Pentax samarbetar med. Samsung Techwind är en mindre del inom den stora Samsung-gruppen.

Huruvida samarbetet är win-win även på längre sikt, återstår att se. Om det inte skulle vara det kan de självfallet avbryta samarbetet. I dagsläget tjänar båda på det, men givetvis behöver produkterna differentieras från varandra för det går inte hur länge som helst att göra samma kamera under två namn.

Samsung Techwind har nu gått upp i stora Samsung...

Hälsningar

Adam

Re: Samtax? Pensung? Snygg tjej

lottawe skrev:
I dessa företags fall är det kanske det. Jag gillar Samsung, men håller fortfarande fast vid Pentaxbojkott efter deras skitreklam för några år sedan (och jag tvivlar på att jag är ensam.) Skulle de gå samman skulle alltså även Samsung förlora minst en kund..
Skämt åsido, knalla in på ett stort bibliotek, dom kanske har kvar några nummer av Foto från 60-talet - kolla Canons annonser....

Re: Re: Samtax? Pensung? Snygg tjej

Bofoto2 skrev:
Skämt åsido, knalla in på ett stort bibliotek, dom kanske har kvar några nummer av Foto från 60-talet - kolla Canons annonser....
Äh, det sökandet på bibblan får va;)

Men det som stör mig med Pentax reklam är iaf inte att det är en "snygg tjej" (såna kan ju va trevliga) utan på resultatet av hur hon används. Fotovärlden är mansdominerad och det Pentax med all tydlighet gjorde förutom att de blev dömda för sexistisk reklam var även att förstärka bilden av att kvinnor inte skulle vara en målgrupp för kameror.

(Jag köper fö inte wettex trasor heller;)

Senast ändrad:
Mansdominerad? På de fotoutbildningar som jag har gått har det varit fler kvinnor än män. :)
Fast bilden i reklamen i detta fall är uppenbart inte en svensk idé, och utomlands är det annorlunda i vissa länder - tyvärr.

Det är ju mannen på bilden som är förtryckt,stackar får ju stå och hålla i sakerna medans tjejen provar.

Samarbetet

Samsung var i samma situation som Sony, kompaktkameror men inga systemare. Sony var faktiskt störst på kompakter i slutet på 90-talet eller om det var i början på 0-talet. Att börja med DSLR från grunden tar säkert 5-10år, kamerorna ska utvecklas och vara användarvänliga och vara "up to date" med konkurenter, men främst tar objektiven tid att utveckla. Titta På Sony som "bara" tog över KonicaMinolta i början på -06, Konica Minolta Dynax 7D kom -04 och Sony kom just ut med efterföljaren Alfa700(4år efter).

Så Samsung hade två alternativ samarbete eller uppköp, och som Roland har sagt så är det svårt med uppköp, för kameratillverkarna finns i Japan.

Pentax å andra sidan gick bra ekonomiskt men för att satsa och hänga med i konkurrensen duger det inte med ett litet företag, med motsvarande resurser.
Vi kan se idag att Pentax troligen inte hade klarat sig bra utan Samsungsensorn och detsamma gäller säkert elektronik oxå.

Vad framtiden har att erbjuda får vi se, men jag tyckte att det var kostigt att inte Samsung kom ut med GX100 (K100D), men det kanske berodde på att det fanns GX-S och GX-L kvar?
Och nu kommer inte GX200...

Pentax räknar säkert med att tjäna på objektiven som Samsung säljer oxå, men Samsung kanske kommer ut med "äkta" Schneider objektiv så småningom?
Äkta Schneider från Tyskland, egentillverkning eller tillverkade av Cosina.

Om (vilket jag betvivlar) Samsung vill slå sig in på FX kameror(24X36mm) så kanske Schneider har konstruktioner "på lager", men jag tror på att Samsung istället är intresserade a Penax 645.

Men som sagt Samsung kommer antagligen med egentillverkade kameror snart, och fortsätter med Pentax objektiv.

Anmäld?

FotoZ skrev:
Mansdominerad? På de fotoutbildningar som jag har gått har det varit fler kvinnor än män. :)
Fast bilden i reklamen i detta fall är uppenbart inte en svensk idé, och utomlands är det annorlunda i vissa länder - tyvärr.
Men sysslar inte tjejer med att fota och killar med att köpa utrustning?
Så då riktar sig reklamen till killar.
Diskrimineringsombudsmannen? Sorry.

Lotta, jag hade en smajlis i mitt inlägg.
Såg i och för sig inte så mycket i den lilla bilden.

Re: Re: Re: Samtax? Pensung? Snygg tjej

lottawe skrev:
Äh, det sökandet på bibblan får va;)

Men det som stör mig med Pentax reklam är iaf inte att det är en "snygg tjej" (såna kan ju va trevliga) utan på resultatet av hur hon används. Fotovärlden är mansdominerad och det Pentax med all tydlighet gjorde förutom att de blev dömda för sexistisk reklam var även att förstärka bilden av att kvinnor inte skulle vara en målgrupp för kameror.

(Jag köper fö inte wettex trasor heller;)

Om det vore en kille med perfekt kropp som stått halvnaken och istället en tjej som höll kamerorna, hade den också fällts i ERK?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar