Samarbetet
Samsung var i samma situation som Sony, kompaktkameror men inga systemare. Sony var faktiskt störst på kompakter i slutet på 90-talet eller om det var i början på 0-talet. Att börja med DSLR från grunden tar säkert 5-10år, kamerorna ska utvecklas och vara användarvänliga och vara "up to date" med konkurenter, men främst tar objektiven tid att utveckla. Titta På Sony som "bara" tog över KonicaMinolta i början på -06, Konica Minolta Dynax 7D kom -04 och Sony kom just ut med efterföljaren Alfa700(4år efter).
Så Samsung hade två alternativ samarbete eller uppköp, och som Roland har sagt så är det svårt med uppköp, för kameratillverkarna finns i Japan.
Pentax å andra sidan gick bra ekonomiskt men för att satsa och hänga med i konkurrensen duger det inte med ett litet företag, med motsvarande resurser.
Vi kan se idag att Pentax troligen inte hade klarat sig bra utan Samsungsensorn och detsamma gäller säkert elektronik oxå.
Vad framtiden har att erbjuda får vi se, men jag tyckte att det var kostigt att inte Samsung kom ut med GX100 (K100D), men det kanske berodde på att det fanns GX-S och GX-L kvar?
Och nu kommer inte GX200...
Pentax räknar säkert med att tjäna på objektiven som Samsung säljer oxå, men Samsung kanske kommer ut med "äkta" Schneider objektiv så småningom?
Äkta Schneider från Tyskland, egentillverkning eller tillverkade av Cosina.
Om (vilket jag betvivlar) Samsung vill slå sig in på FX kameror(24X36mm) så kanske Schneider har konstruktioner "på lager", men jag tror på att Samsung istället är intresserade a Penax 645.
Men som sagt Samsung kommer antagligen med egentillverkade kameror snart, och fortsätter med Pentax objektiv.