Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung XL20

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Tänkte bara höra om dessa är någon skärm att spara?
Har 2st, något att spara eller ska jag sälja med i så fall vad kan värdet tänkas vara?

Bilagor

• pic001.jpg
    pic001.jpg
    58.5 KB · Visningar: 42
Hej!

XL20 var en av de tidigaste diodskärmarna, och kanske kan man säga att den var lite för tidig. Den har en mycket stor färgrymd, det är trevligt, men den har en lite olycklig tendens att vara instabil - färger, vitbalans och svartpunkt varierar en hel del över tid, med temperaturen och beroende på hur du ställer ljusstyrkan. Det är helt enkelt svårt att få konsekvent beteende från XL20.

Ett av problemen med dioder som ljuskälla har varit att deras färgegenskaper varierar kraftigt med temperaturen, och det på ett olinjärt sätt vilket gjort det svårt att kompensera för. Jag minns inte hur det var med XL20, men dess 24-tums storasyskon hade ju en fläkt baktill i skärmen för att hålla temperaturen hyfsat jämn - funkade väl lite sisådär.

Idag har man fått bättre ordning på dioder och det fungerar numera mycket bra också för riktigt kvalificerad användning. XL20 var ett tidigt försök och kanske inte det mest lyckade.

Som allmän hemma- eller kontorsskärm, som spelskärm osv fungerar XL20 med bred marginal. Men för någon om är noga med färger (vilket var den egentliga målgruppen) vet jag inte om den är så lyckad.

I tillägg till Grevtures inlägg ovan då:

Jag har haft en X20. Jo, den hade också en fläkt för att hålla temperaturen jämn.

Det som till slut hände med mitt exemplar var att hela skärmen fick en grön och magenta horisontell bred randighet. LED-matrisen som sitter bakom panelen istället för i kanten verkade helt tappa konceptet. Saken blev inte bättre av att kalibratorn lade av helt, vilket i och för sig inte verkade vara ovanligt för i1Display 2 vare sig det stod Samsung på den eller inte.

Och apropå kalibratorn... Skärmen kommunicerar via DDC i bildskärmskabeln, istället för över USB, med kalibreringsprogrammet. Problemet som då uppstår är att Samsung gjorde ett riktigt dåligt jobb och specade in vissa grafikkortsmodeller. När jag bytte dator så var jag tvungen att kalibrera med en gamla datorn, eftersom det bara var grafikkortet i den som fungerade ihop med programmet.

Lite som en äldre italiensk bil kändes den som. Trevlig när den fungerade som den skulle, men... ;) Ett fungerande exemplar kan för rätt användare vara ganska trevlig, men jag skulle inte betala särskilt mycket för den idag. Särskilt som att den enorma färgrymden gör den väldigt knepig om hårdvarukalibreringen inte fungerar.

Det som till slut hände med mitt exemplar var att hela skärmen fick en grön och magenta horisontell bred randighet. LED-matrisen som sitter bakom panelen istället för i kanten verkade helt tappa konceptet.

Ja just ja, det hade jag faktiskt glömt bort: Samsung hade satt dioder i en stor matris bakom skärmen, inte längs kanterna som fortfarande faktiskt är den vanligaste lösningen än idag. (I t.ex. laptops sitter oftast dioerna enbart längs skärmens underkant.) Det innebär att variationerna i XL20 som jag beskrev i mitt första inlägg till råga på allt ofta var ojämnt utspridda över ytan, beroende på temperatur och annat.

Det här att ha dioder i en matris bakom skärmen låter kanske som den uppenbara lösningen, men så vitt jag vet är den faktiskt fortfarande sällsynt. Precis som det var extremt sällsynt att sätta de gamla lysrören vi hittills använt bakom panelen istället för längs kanterna. Det kan låta bakvänt, men de blir faktiskt oftast svårare att styra jämnheten över ytan då.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto