Annons

Samsung NX 200

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
NX 200 verkar väldigt lovande tycker jag. En spegellös systemkamera med 20 MP och APS-C-sensor. Den verkar dessutom ha vettiga kontroller jämfört med t ex Sonys NEX-serie. Och utseendemässigt verkar den också lyckad. Lite Leica-känsla.

Är denna kamera svaret på mångas önskemål om en liten kamera som presterar lika bra som de bästa APS-C DSLR:na som Canon 7D och Nikons motsvarigheter?

Med en adapter kanske man skulle kunna ha små fina Leica-gluggar? Manuellt blir det förstås.

Läste här http://www.imaging-resource.com/PRODS/NX200/NX200A.HTM att det finns adaptrar för alla möjliga fattningar, inklusive Leica.

Jag har inte sett något om någon genomsiktssökare. En elektronisk variant med hög upplösning borde ju gå att sätta i blixtskon. Det krävs tycker jag för att kameran ska vara riktigt seriös.

Edit: Om adaptrar.: Tydligen inte för klassiska Leica-gluggar. Och inte för Canon EF, som jag råkar ha några. FD är en äldre variant?

Med Samsungs adapter verkar det som om det funkar
med bländarstyrning och ev. autofokus med SDM.
Men det ser ut som hål istället för kontakter...
http://www.samsung.com/us/photography/digital-cameras-accessories/ED-MA9NXK
Det verkar ganska förvirrande när info saknas på Samsungsidan
och även den här finns;
http://www.samsung.com/au/consumer/...ories/ED-MA9NXK/index.idx?pagetype=acc_detail
Adaptrarna heter ju samma sak...
BHs sida;
http://www.bhphotovideo.com/c/produ..._ED_MA9NXK_ED_MA9NXK_K_Mount_Adapter_for.html
Och på Ebay;
http://www.ebay.com/itm/Samsung-ED-MA9NXK-K-Mount-Adapter-NX10-Camera-/310280094245

Får jag möjlighet till styrning av bländare och ev autofokus
så blir nog NX200an frestande...

Senast ändrad:
Ser att dpreview nu har några bilder för jämförelse.
Manualen för NX200 finns även för nedladdning, med en ambitiös inledning "Concepts in Photography".

Hm.. Samsung är så intressanta, bästa objektiven av alla spegellös-tillverkare.. Man kan ju hoppas att de lärt sig av sin gamla generation av misslyckade sensorer.. Jag kan ju tycka att de kanske borde satsat på att på förbättra bildkvalitén istället för att öka mängden megapixel..

Jag hoppas verkligen på Samsung.. men jag avvaktar ett tag till..

Ser att dpreview nu har några bilder för jämförelse.
Manualen för NX200 finns även för nedladdning, med en ambitiös inledning "Concepts in Photography".

Hm. Både pannkakan och makrot ger ju fina bilder, riktigt skarpa. 18-200 verkar inte direkt dåligt det heller för att vara en superzoom. Bruset på 3200 ser inte alarmerande ut. Intressant kamera. Bättre objektiv än vad som finns till NEX7 utan adapter, tycks det mig.

Senast ändrad:
Läste här Jag har inte sett något om någon g...com/previews/samsungnx100/"]EVF som tillbehör (näst sista bilden.)
på NX200 har den "smarta" blixtskon blivit dum. men givetvis går det att använda en optisk sökare om man hittar en med bildvinkel som passar sitt objektiv.

samsung verkar ju ganska duktiga på att kopiera -- nej förlåt! -- inspireras av framgångsrika koncept från sina konkurrenter. jag hoppas att de sneglar både länge å väl på NEX-7 till kommande NX20(?).

Har ni sett Kamera&Bilds test, det står inte mycket
om bildkvalitén, men " ...tagit in det som de låg efter med i sin NX100"
Betyget i bildkvalitet blev 9, Nex 5 fick en 8a.
Men i samma nr som NX200 fick Olympus E-PM1
en 8a i bildkvalitet, men når dem upp till NEX5...

På NX 200 verkar fattningen stå ut mer än på andra plattkameror
vilket måste göra kameran längre med pannkakor.

På NX 200 verkar fattningen stå ut mer än på andra plattkameror
vilket måste göra kameran längre med pannkakor.

skillnaden är dock inte jättestor(!), och dessutom har ju NX-systemet fler pannkakor/kompakta objektiv att välja mellan. (bilden visar NX100, men skillnaden i total längd mellan NX100 och NX200 är obetydlig.)

jag tror dock att jag föredrar att hålla i en tjockare kamera utan utskjutande fattning (som NX100) över "plattkamerorna", som du kallar det, liknande NX200 och sonys NEX.

På dprevew kan man nu jämföra studioshots vid olika ISO mellan NX 200 och andra spegellösa kameror. Jag tycker inte det ser ut som om NX200 har så värst mycket bättre bildkvalitet än NX100 eller de andra i jpeg.

Men i raw-format blir det skillnad. NX200 och NEX 5N har mer detaljer och bättre färger än de andra jämförelseobjekten NX 100 och E-PL3 på lågISO.

På höga ISO slår NX200 alla, med NEX 5N en liten bit efter och de andra rejält bakom, särskilt E-PL3 med sin 4/3-sensor.

Tyvärr går det inte att jämföra NX2000 med NEX7 ännu. Det hade varit intressant.

Det som gör mig tveksam till NX 200 är att den inte har någon sökare. Och det går inte att sätta på en lös EVF heller. Men enligt ovan nämnda recensent ryktas om en utvecklad NX 200 med mätsökare. Det låter väldigt intressant!

en riktig mätsökare i en budgetorienterad kompaktkamera tror jag inte kommer att hända.
förmodligen (kanske t.o.m. förhoppningsvis?) blir det snarare en formfaktor liknande nex-7, med en elektronisk sökare i vänstra hörnet.

En kommentar, var på mässan i Fredags och
förutom sökaren så imponerade Samsungen.
Med Sony NEX7 i handen blev det lite frågetecken,
dubbla hjul för tummen men var ska man vrida...
Tog några bilder med A77 och NEX 7 o dom blev bra.

Men det är väl bara att titta på skärmen (eller i sökaren), så ser du det direkt?

Och ifall man skaffar den så är det väl lämpligt att glutta lite i manualen. Det brukar inte ta så lång tid innan man har lärt sig.

Dessutom är det väl så att man har rätt stora möjligheter att konfigurera vilka rattar och knappar som ska vara kopplade till vad (men det brukar vara bäst att börja med fabriksinställningarna för att det inte direkt ska bli alldeles för tokigt).

PS Annars brukar ju testarna tvärtom klaga och ge minuspoäng för alla kameror som INTE har dubbla inmatningsrattar, så ... :)
.

PS Annars brukar ju testarna tvärtom klaga och ge minuspoäng för alla kameror som INTE har dubbla inmatningsrattar, så ... :)
.
Med flera rattar tror jag de flesta föredrar att de styrs med två fingrar. Att man som på Nex7 styr alla tre inmatnningsrattar med tummen kan jag undra om det är den mest genomtänkta ergonnomin?

Men det är ju inte ovanligt att ergonomin blir lidande när storleken ska minimeras. Det är väl något som alla spegellösa system lider av?

Ohemult stora råfiler

Samsung har i sin redan 9 st. stora portfolio fokuserat på fasta objektiv, har hela 5 sådana idag, varav tre av dessa (16mm, 20mm, 30mm) i mycket populära 'pancake'-format.

Nu har kameran testats ingående och får riktigt fina omdömen, väsentligt bättre än den tidigare modellen. NX200 har vidare fått en pixelstinnare sensor, vilken i dagsläget levererar ännu större råfiler, hela ~50 MB okomprimerade dito.

Visserligen är minneskorten billiga, Samsung är dessutom en minnestillverkare, men Samsung borde nog fundera över att komprimera råfilerna tills nästa generation ännu pixelstinnare sensorer lanseras. Beträffande video däremot, där det finns vedertagna standarder, så använder Samsung H.264.

Ref:

Bilagor

• Samsung9-.jpg
    Samsung9-.jpg
    40.9 KB · Visningar: 137
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar