Annons

Samsung Galaxy S3

Produkter
(logga in för att koppla)

rebpau

Avslutat medlemskap
Nu vet jag att Samsung Galaxy S3 inte är lanserad ännu och min fråga kanske inte hör hemma i detta forum. Vet inte vilket forum det passar i dock...

Jag är ute efter en Androidlur med så bra kamera som möjligt. Från början var jag inställd på Sony Xperia S men tyvärr hade den för högt SAR-värde för min smak (1,30 W/kg). Vet att många inte bryr sig nämnvärt om SAR-värde men det gör jag. Samsung Galaxy S2 har väldigt lågt SAR-värde (0,338 W/kg) varav jag inte ser ett syfte att välja en mobil med mer än det dubbla när alternativ finns. Samsung Glaxaxy S2 verkar ju vara en kanonbra Androidlur dessutom.

Men Samsung Galaxy S3 ligger och lurar bakom hörnet. Enligt rykten ska den likt Sony Xperia S får en 12MP kamera. Men som alla mer eller mindre fotokunniga vet handlar inte bildkvalitén enbart om pixlar. Sensorn har betydelse. Sony Xperia S har Sony Exmor sensor for mobile. Sony är ju bra på kameror och enligt en jämförelse på YouTube bättre än Nokia N8 som länge ansetts vara den bästa. Nokia kör med Carl Zeiss optik.

Försökte få fram vad för typ av sensor Samsung Glaxaxy S3 ev. får och fick fram detta:
Samsung Galaxy S3 camera

The Galaxy S3 will likely to have a whopping 12 MP camera (MP is merely one factor out of a dozen) which surpasses the Galaxy S2′s 8MP rear facing camera. But Samsung is going to do something innovative — it looks as if the Samsung Galaxy S3 will have a 1/2.3-inch sensor. That’s much bigger than the 1/3.2-inch CMOS chip found in many phones, including the iPhone 4S. To give you an idea of how that can impact image quality, check out another device using a 1/2.3-inch chip: the ultra-stylish £500 Pentax Q system camera.

Hur bra kan den sensorn vara? I jämförelse med Sony Exmor sensor for mobile? Omöjligt att veta i förväg utan att ha testa dem. Men låter det som en vettig kamera? Jag tycker ändå Samsung Galaxy S2 se ut att ge bra bildkvalité utan att veta vad det är för sensor i den.

Pentax Q systemkamera låter ju dessutom långt ifrån illa. Kan det verkligen stämma!? Känner inte till denna systemkamera själv så vet inte hur imponerande dess sensor är.
 
Pentax Q

Tyckte det lät lite konstigt med systemkamera men nu har jag fått fram vad Pentax Q är för typ av systemkamera. Läs artikeln på feber.se

Systemkameran har lika stor sensor som en kompaktkamera. För en smartphone får väl detta anses vara en bra kamera?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.