Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samsung 50-200 vs Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8

Produkter
(logga in för att koppla)
^topic, vilken av de två objektiven skulle ni rekommendera (är något av en nybörjare), har en k10d kan jag tillägga..

tack på förhand.
 
Är själv något av en nybörjare, och äger likaså en K10D. Samsungen är toppenbra enligt mig, kan inte uttala mig om 75-300:an. Prismässigt är de ju rätt lika. Måhända att man ibland vill komma lite närmre än 200, så det kanske får avgöra för din del. Skulle tro att de är är rätt lika prestandasmässigt.

Bild tagen med Samsung, ganska precis på närgränsen:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1019048.htm?set=lp
 
Tack för svaret, det var verkligen en snygg bild, väldigt fina färger, har du gjort något efterarbete på den?.

Kan man ha behov av båda tror du? vet inte riktigt hur lång 200 sträcker sig, vill helst inte behöva använda stativ för det blir så otympligt.
 
Kontrasterna är uppfräschade i efterhand, annars tycker jag objektivet levererar fina färger och bra skärpa genom hela zoomen. Bilden är tagen på närgränsen 1,1 meter och på full 200-zoom. Men om du ska plåta fåglar och andra skygga djur så ska du satsa på 300 eller mer, jag kommer inte tillräckligt nära för sådana bilder på 200.
På 300 ska man ha rätt bra ljusförhållanden om man ska klara sig utan stativ, tror jag. Men där får nån som har bättre koll svara.

Du kan ju köpa båda, men jag tror de tar ut varandra lite. Eller så satsar du istället på Sigmas 70-300 för en tusenlapp mer och får lite fuskmacro på köpet.
 
Pentax/Samsung 50-200 har lägre kromatisk abberation och högre kantskärpa - faktorer som troligen beror på den mer centrerade designen av de optiska elementen. FA J 75-300 är ursprunligen framtagen för film och därför har de inte brytt sig om en centrerad design för digitalt. Detta innebär att med FA J så träffar hörnljuset sensorn i vinkeln, medan i 50-200:an så kommer ljust rakare. När sensorn träffas av ljus i vinkel så studsar det omkring inuti sensorkammaren, eftersom sensorn är uppbyggd som en bikaka med varje pixel som ett litet "hål" eller brunn. Ljuset träffar alltså kanten i "brunnen" först om det kommer i vinkel. 50-200:an är bättre mekaniskt och optiskt, men om 300 är en viktig brännvidd för dig så är det FA J du ska ha, om du inte finner den kromatiska abberationen störande (lägre skärpa och en blålila "aura" kring mörka kanter mot ljusa bakgrunder, kan uppkomma i vissa extrema ljussituationer).

Hälsar
R
 
Raphael, har du nån koll på Sigmas 70-300 med macro? Hur står det sig kvalitetsmässigt, det är ju inte så dyrt (drygt 2000 på Cyberphoto)?
 
APO varianten av Sigmas 70-300 har färre problem med kromatisk aberation än deras variant utan APO, å andra sidan så fann ju Kamera & Bild att Pentax FA J 70-300 hade bättre skärpa så FA J:n blev utsedd till ett bättre köp (de mätte aldrig upp kromatisk aberation i det testet, tyvärr).

Sedan finns ju alltid Tamron 70-300 f/4-5.6 LD Di, det har också "fusk macro" som Sigma om man är intresserad av det. 1 680 kr. Dock, trots att det är ett Di objektiv så har en hel del användare klagat på kromatisk aberation i vissa ljussituationer. "Di" verkar här endast betyda extra antireflexbehandling, optiken är ej extra justerad för digitalkameror. Det är å andra sidan inte Sigma heller, men APO tekniken (motsvarar ung Pentax/Samsung ED) räddar mycket.

Efter sommaren väntas information om Pentax nya 50-300 objektiv, det kanske t o m hinner släppas. (hoppas på det!).

Hälsar
R
 
Det var det testet på kamera och bild jag gick efter då jag beställde mitt objektiv. Desutom känns fuskmacro onödigt när jag i framtiden förmodligen införskaffar en riktigt macro objektiv.

Men när uppstår kromatisk aberation, är det endast i mörka förhållande.. eller vad syftar du pånär du nämner "extrema förhållanden".
 
Cyberphoto ska preliminärt få in Samsungs 50-200 under vecka 28, så jag lade en beställning på det. Det finns en rabattkod, uj07, som ger en gratis frakt så det slutade på 1295 kr inkl. UV-skydd och putsduk. Trevligt pris, köper man bara objektivet kostar det 1150 kr. Hur det är i förhållande med Sigma 70-300 APO som kostar dubbelt så mycket vet jag inte riktigt, men Sigmat är nog inte dubbelt så bra ;)

Sigma har ju ett 55-200 också, undrar hur det är. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55-200_pentax
 
Sigmas 55-200 är prisbilligt, men har sämre skärpa än Pentax/Samsung 50-200. Det saknar avancerade optiska linselement och är enkelt i både optik och mekaniskt utförande. Eftersom Samsung-varianten av Pentax 50-200 ligger så nära i pris så vinner man inget på att köpa Sigmat istället, Samsung är bättre.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Sigmas 55-200 är prisbilligt, men har sämre skärpa än Pentax/Samsung 50-200. Det saknar avancerade optiska linselement och är enkelt i både optik och mekaniskt utförande. Eftersom Samsung-varianten av Pentax 50-200 ligger så nära i pris så vinner man inget på att köpa Sigmat istället, Samsung är bättre.

Hälsar
R
Som jag kunde tro, då. Fast man vill ju veta säkert ;)

Någon som kan säga ungefär hur autofokushastigheten är, och vet hur den är i jämförelse med 16-45:an? (Det är det enda Pentax-autofokusobjektivet jag har erfarenhet av, hehe).
 
Någon som kan säga ungefär hur autofokushastigheten är, och vet hur den är i jämförelse med 16-45:an?[/B]


Om det är Samsungen vi talar om:
Inget att klaga på. Tycker det fokuserar lika rappt och precist som 18-55 (som är det enda autofokusobjektivet jag har att jämföra med, hehe)

Nä men seriöst, jag gillar det mycket. Det är rätt skönt med nedre gräns på 50, det ger möjligheter till lite bättre inomhusfotografering. Fast 200 är liite kort ibland. Nåja. 50-300 som Raphael nämnde längre upp verkar ju inte fel. Kommer väl att bränna ett djupt hål i plånboken dock...
 
Jag har aldrig använt ett 18-55, men jag gissar på att det inte är så värst mycket långsammare än 16-45. 16-45 är väldigt snabbt, men det är ungefär samma brännvidd på båda och de drivs av husets motor.

Jag kan tänka mig att det är ett trevligt porträttobjektiv, även om man inte kan få så kort skärpedjup då.
Jag bryr mig egentligen inte så mycket om tele, jag är mer av en vidvinkelfotograf, men jag tänker att man säkert kan ha nytta av det, och man kanske ser världen annorlunda om man har lite längre brännvidder att leka med...

Jag testade ett sämre Sigma-tele till Canon. Det var riktigt långsam autofokus!
 
Pentax egna objektiv brukar vara snabbare än tredjepartstillverkarnas och detta har inget med brännvidder eller så att göra, utan det är en fråga om den interna konstruktionen. Pentax egna objektiv är ju konstruerade enbart för Pentax system, medan tredjepartstillverkarna gör en generell design som ska passa alla och sedan gör de olika fattningar för de olika märkena. De objektiven kan inte optimeras på samma sätt som Pentax egna.

Hälsar
R
 
Klaus på Photozone har testat Tamron 70-300 i Pentax fattning:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_70300_456_pentax/index.htm

Notera dock att detta objektiv, precis som Sigma 70-300 och Pentax FA J 75-300, har roterande filterfattning. Det innebär att om man har ett polarisations eller graduerat filter på, så ändras dess inställning varje gång man fokuserar eftersom det stnurrar. Kan vara rätt irriterande.

Pentax/Samsung 50-200 har, som andra objektiv med QuickShift focus, en fast filterfattning. Den roterar ej när man fokuserar. Det tycker jag är jättebra.

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.