Annons

Sammanfatta brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar om det finns något (givetvis gratis) program för att sammanfatta brännvidderna på sina tagna bilder för att göra det enklare att bestämma sig när man ska köpa nya objektiv.

Tacksam för svar!
/Johan

En klok tanke, som jag själv haft!

Jag använde programmet "jhead" och ett egenskrivet skript för att göra just detta, så här:

find <katalogen där bilderna ligger> -name '*JPG' -exec jhead '{}' ';' | \
grep Focal | \
awk '{print $4}' | \
awk '{freq[$1]++} END{for(n in freq) print n, freq[n] }'

Detta funkar fint i Unix/linux.

Per.

PS. Det handlar alltså om att hitta alla JPG-filer, köra jhead för varje fil, ta ut raden där det står "Focal", samt skriva ut brännvidden. Sedan tar programmet "awk" över och räknar varje brännvidd för sig, samt skriver ut räknarna.

Hur gör jag om jag vill summera från ett (stort) antal mappar i en mapp men inte alla? Eller måste jag välja varje mapp individuellt ändå?

Eller vi kanske ska börja såhär:
Hur startar/ ev. installerar jag programmet?

Använder du linux? Hur van är du?

Du måste börja med att installera jhead. Efter det skriver du in mitt lilla skript i en fil (och ersätter "katalogen där bilderna ligger" med de kataloger du vill leta i, samt gör den exekverbar genom "chmod +x" följt av namnet på din skapade fil. Sedan är det bara att köra!

Är du inte så van, kanske det finns bättre sätt; vi får invänta kloka forumskribenter.

Per.

PS. Du behöver nog inte analysera så värst många kataloger innan du ser ett mönster. Men mönstret variera nog över tid, dessutom.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto