Annons

Samlingstråd för err99 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Knepigt när fel händer så där. Själv har jag klarat mej bra. Fick err99 på min 350D med ett äldre sigmaobjektiv nästan varje gång jag provade det. Kanske i samma veva något enstaka på kit-gluggen oxå. Sigmat såldes och efter de har jag inte råkat ut för något err99, vare sej på 350D eller 40D nu.

Minneskortet brukar ja ha egna errormeddelanden men förutom objektiv så är väl de de enda som ansluts till kameran. Kanske något knas där som skapar err99?

/Leif

Efter ännu ett fel ikväll (2 st) så kollade jag runt lite på Netet och hittade bl.a. detta:

Took some shots this morning which were in the 121-124 range and then took a set this afternoon which it named the 100-117,100-118,100-119 but then resumed normal sequence after the shots I took earlier in the day. So in other words the sequence looked something like this if you go by time stamp 121,122,123,117,118,119,120,124,125. Has anyone else ever seen this before? Its almost like the indexing file was messed up.
Kopierat från:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=381504
Samma fel som jag hade tidigare. (Dock har senare fel inte påverkat filnumreringen.)

Jag har inte haft min 40 mer än en vecka, men inga fel så långt. Har provat med tre EF-S och två EF så långt, men bara Canon originaloptik.

efter ganska långt väntande så kom programmet för avläsning till service stället och de fick ut en ny fel kod 199, dock fanns det ingen förklaring va det kunde va för fel, så kommer få en ny kamera och canon ville ha den gammla för egen undersökning.

första gången det hände va med tamron objektiv, den andra gången var det canons egna 400mm och fick err 99, istort sett 3gånger i rad..

Nu har jag fått en sprillans ny kamera och dessutom en focuskoll/justering av mina zoomar.
Det blir nog en lite förlängd lunch imorgon... :)

Fick just 3 st Err99 på några minuter. Har sett det någon gång innan, men reagerade inte så mycket på det då. Vi detta tillfället körde jag enbart med Canonprylar. Hade dock extendersladd till blixten. Kan detta vara den som "glappar". Jag har bara haft kameran i några veckor.

Var bör man felsöka eller är det dags att skicka kameran till Canon?

Mvh
Mattias

Egentligen, det enda "felsökning" du kan göra själv är att rengöra kontakterna till objektivet, både på gluggen och på kameran. Om du har tur så är det inte värre än så och du och din kamera kan leva lyckliga tillsammans för en lååång, låång tid framåt.
I mitt, och en del andras fall så räcker det inte med rengöring utan kameran måste skickas på service. Min kamera blev som sagt utbytt.
Lycka till!

Var ute och plåtade fågel för två veckor sedan med 40D och Tokina 80-400mm. Dåfick jag Error 99 en gång och då tog jag ut batteriet och satte i det igen. Hände inte igen så trodde det var en engångsföreteelse.

När jag nu i helgen var ute med mitt nya Canon EF 400 f/5,6 så fungerade allt som det skulle några enstaka bilder men plötsligt Error 99 igen. Och det gick inte att få igång kamera igen hur jag än försökte.

Temperaturen har vid båda tillfällena varit runt 4 plusgrader. Det känns nästan som att det dyker upp så fort kameran blir kall. När jag kom hem så fungerade allt igen efter någon halvtimme i inomhusvärmen. Har aldrig uppstått inomhus.

Jag har även en 350D och på den har jag aldrig haft problem under de tre år jag haft den.

En skillnad mellan kamerorna är att objektivfattningen glappar på 40D men inte på 350D (testat med samma gluggar förstås). Kanske blir glappet större när det är kallt och materialen minskar i volym.

Ska gå tillbaka med kameran till en butik i Sthlm där jag köpt den och se vad de säger. Tur att man har sin 350D kvar...

Nu har det gått ett bra tag sedan min 40D uppvisade dylika problem. Det jag skrev ovan gällde tydligen bara de första tillfällena jag var ute. Den har inte krånglat på något sätt sedan dess. Peppar peppar..

Känns riktigt bra nu!

Warbird skrev:
Egentligen, det enda "felsökning" du kan göra själv är att rengöra kontakterna till objektivet, både på gluggen och på kameran. Om du har tur så är det inte värre än så och du och din kamera kan leva lyckliga tillsammans för en lååång, låång tid framåt.
I mitt, och en del andras fall så räcker det inte med rengöring utan kameran måste skickas på service. Min kamera blev som sagt utbytt.
Lycka till!

Hoppas du rapporterar om det blivit bättre :)

Får error99 ibland

På min 2mån gamla 40D får jag Error99 ibland. Den tar en bild sen låser den sig med error99. Slår av den tar ut batterier minneskort m.m. men inget hjälper. MEN jag har kommit på ett trick som fungerar. Jag väljer manuell sensorrengöring som fäller upp spegeln och sedan stänger jag av kameran. När jag slår på den igen så fungerar den igen!!
Jag misstänker någon form av bug i firmware 1.0.8.

Det vore intressant att veta vilka firmware ni har på era kameror, både ni som får err99 och ni som inte får det. För att se om min hypotes stämmer.

Jag har haft 1.0.8 sen den blev tillgänglig.

Jag har aldrig sett error 99 på min 40D.

"Där rök Jörgensens teori."

"Där rök Jörgensens teori."

nej. kan ändå vara en firmwarebugg - buggar uppstår nästan alltid av kombinationer. Att firmware fungerar i normala fall kan du vara säker på att cannon har testat.

Det är klart det kan. Det är omöjligt att testa allting.
Men det är i alla fall ingen tvekan om att kameran kan fungera med 1.0.8.

Jag har inte fått några err99. Men dock felnumrerad serie på bilder. Jag tror det var i samband med att jag hade två olika minneskort som jag balandade flera gånger. Sen när jag tog ut bilderna så var det 5 nr förskjutning tillbaka. Men det löste jag genom att skjuta 5 tomma och sen köra vidare.

//Johan

Då har "turen" kommit till mig.....

När jag köpte min 40D i våras fungerade allt ok till en början. Jag fick problem med mitt Canon 50mm 1,8 II. Jag rengjorde kontakterna på objektivet och sen dess har den fungerat fint.....till igår kväll. Jag fick err99 så fort jag försökte ta ett kort. Jag bytte glugg, bytte minneskort men inget hjälpte. Så fick jag idén att fota i Live View-läge. Med inställningen för tyst bildtagning avaktiverad var problemet det samma. Med funktionen i "metod 1" å andra sidan tog kameran en bild men bilden blev skum. Ett parti längst ner i bilden blev mycket ljusare än i resten av bilden som blev normal. Det känns som ett slutarproblem i mitt fall. Kameran är ivägskickad så nu får jag, om uttrycket tillåter, "fokusera" på annat ett tag framöver!

Någon annan som har testat att fota i Live View-läget med err99 problem?

//Viktor

Så även jag...

Jaha, nu har även mitt 40D-hus klappat ihop, och det efter endast 3 månader och knappt 7000 exponeringar. Igår fick jag err 99 på det, och det har inte gått att få igång huset igen, trots byten av allt "löst" så som objektiv, cf-kort, batterier, batterigrepp...

Redan efter att jag haft huset i ett par veckor fick jag err 99, sittande i ett björngömsle i Finland...inte kul (fast jag hade ju ett reservhus med...). Den gången gick det inte att titta på tagna bilder, de knapparna reagerade inte alls. Men efter några frustrerande byten av batterier mm så kom huset igång igen. Men igår la det av för gott. Den sist tagna bilden visar en cm-bred vit bård i nederkanten, så ev är det slutaren(?) som lagt av.

Ringde Cyberphoto idag och de ska skicka en fraktsedel för rep...får se hur det går med huset *suck*.

//Glenn, en i mängden, vad det verkar...

Idag fick jag också ett err99. Testade att stänga av kameran, byta batteri, byta obejktiv etc, men inget funka. Kameran gick igång helt vanligt, men efter att jag tagit en bild blev det direkt err99 och det gick inte att göra någonting. Hade ett Tamron och ett Sigma-obj ute när det hände. Testade senare med ett par andra Canonobjektiv men inget funkade. Som tur var kunde jag låna en gammal 30D att använda på förmiddagen. Efter att ha läst denna tråden testade jag att använda manuell sensorrengöring men det blev samma fel då med, sen testade jag att använda live-view och då fick jag bild. Testade då att även rengöra kontakterna mellan objektiv och hus och vips nu funkar kameran igen. Känns skönt men ändå osäkert nu. Kan jag lita på att kameran funkar framöver eller kommer den pajja i en kritisk situation?

Undrar om det var rengöringen av kontakterna som fixade det? I så fall borde väl något av de andra objektiven funkat tidigare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar