ANNONS
Annons

Samlingstråd för err99 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådärja, i mörkaste Kenya på väg till trubbnoshörning så är det err 99 :)
Har testat allt och det som fungerar är egentligen bara att varje gång jag startar kameran från off eller viloläge så måste jag ta en bild så får jag err 99. Sen gläpper jag till med batteriluckan eller minneskortsluckan och sen är det bara att köra på som vanligt.
Har ju ingen vidare lust att skicka kameran till sverige för rep när jag fortfarande har 6 mån kvar. Vet någon om canon har service rep i nairobi?

Min pappas gamla 40D gav också upp med Err 99 plötsligt en kväll när han fotade så blev det Err99.

Han la kameran på en hylla och skaffade en 50D istället.
Är väl säkert slutaren i den också som pajat som många andras verkar det som.

Jag har en 40D som visar err01 när jag använder mig av mitt Sigma 70-300mm 1:4-5.6 Dl Macro,det är igentligen till analog kamera men under 10 år så det bör inte vara problemet. Använder även en annan analog glugg Canon 28-105mm ultrasonic utan några som helst problem. Kan ta en bild med Sigma gluggen sen kommer felmeddelandet. Byter jag tillbaka till Canon gluggen så kan jag titta på bilden. Det står att det inte är någon kommunikation mellan objektivet och kameran, vad göra?

Err01 får jag också tillsammans med EF-S 17-55/2.8 IS USM. Tillsammans med err01 står det att kommunikationen mellan objektiv och kamera inte fungerar, rengör kontakterna.

Efter omstart av kameran fungerar det igen.
Meddelandet kommer inte ofta så jag fäster ingen stor notis om det i dagsläget.
/L

Jag har en 40D som visar err01 när jag använder mig av mitt Sigma 70-300mm 1:4-5.6 Dl Macro,det är igentligen till analog kamera men under 10 år så det bör inte vara problemet.

Eftersom Sigma inte fått några specifikationer från Canon hur objektiv och kamera skall prata med varandra har Sigmas tekniker fått lista ut detta på egen hand, av detta skäl finns det äldre Sigmaobjektiv som inte fungerar med modernare EOS kameror (framförallt digitalkameror). I vissa av Sigmas objektiv som inte fungerar med nya kameror går det att uppdatera programvaran i objektivet för att få det att fungera, tyvärr finns det andra av de äldre objektiven som inte kan uppgraderas.

Jag har ingen aning om vad som gäller just ditt Sigma 70-300mm 1:4-5.6 Dl Macro, men det kan vara idé att kolla med Sigmas svenska agent www.tura.se vad som gäller.

Tackar tackar för snabba svar, okej jag är inte själv om problemet...ska kolla närmre med glugg agenten, det kan kanske behövas en uppgradering.

Tack o tack!
/robpet

I många av dessa fall som jag läst på olika forum på nätet så verkar det ju som att de är mekaniska utslitningsfel i kamerahuset och inte i valet av objektiv.

Att det är mest problem med 40D kan ju ha sina orsaker.. kanske att komponenterna som monterades vid tillverkningen inte höll den högsta kvaliteten eller nåt sånt? eller så kanske väder och vind har påverkat mekaniken. Är ju rätt så känsligt de där.

Vad kan det kosta att få kameran reparerad då ungefär? om det blir slutarbyte som en del verkar ha fått?

garantin lär ju inte finnas kvar vad jag vet. Är ju 12mån garanti enligt Canon. Sen kan återförsäljare,leverantörer och butiker ha andra villkor

Vad kan det kosta att få kameran reparerad då ungefär? om det blir slutarbyte som en del verkar ha fått?

garantin lär ju inte finnas kvar vad jag vet. Är ju 12mån garanti enligt Canon. Sen kan återförsäljare,leverantörer och butiker ha andra villkor

Jag undrade det samma när jag ringde Canons serviceverkstad för min kamera var nämligen någon månad över ett år gammal. Svaret jag fick var att så länge jag agerade som privatperson var det inga problem att hänvisa till reklamationsrätten. Jag behövde inte betala för slutarbytet som min kamera behövde.

Jag undrade det samma när jag ringde Canons serviceverkstad för min kamera var nämligen någon månad över ett år gammal. Svaret jag fick var att så länge jag agerade som privatperson var det inga problem att hänvisa till reklamationsrätten. Jag behövde inte betala för slutarbytet som min kamera behövde.

Men du.. då finns det kanske hopp då :)
Har du fått slutaren bytt nu eller?
Canon har ju flera serviceverkstäder.. var det någon speciell du pratade med?
Hur ska man isåfall hänvisa till reklamationsrätten?

Ja slutaren är bytt för bara någon vecka sedan efter ett error 99. Jag blev av Canon hänvisad till Intervision i Solna men det kanske beror på vart man bor. Minns inte vem jag pratade med men jag pratade aldrig om garanti utan hänvisade direkt till reklamationsrätten och det var inga problem. Jag sa helt enkelt att jag hade en reklamation av en Canon 40D och lika i det medföljande brevet jag skrev till verkstaden när jag skickade in kameran angav jag det hela som ett reklamationsärende, vilket det ju också är!

Jag kan av egen erfarenhet säga att ingen serviceverkstad reparerar ens kamera om inget butikskvitto finns. Däremot så händer det i vissa fall att Canon gör en goodwill-reparation eftersom det är ett tillverkningsfel på denna modell. Därför ska man prata med DSLR ansvarig på Canon. Tyvärr är denna man pappaledig till mitten av augusti så.

Men jag har några planer att prova få min kamera reparerad utan kostnad.
Måste vänta någon vecka först bara.

Utan något köpeskvitto funkar det inte alltså.. gäller även begagnatkvitto de funkar inte heller.

Ett till fel som upptäckts på ett antal 40D är ju att blixten inte vill fälla upp sig själv.

Fail igen :)
På Canon vill man inte heller göra någon någon goodwill reparation pga någon lag.. vad de nu var.

Så det blir att punga ut 4000kr för en ny slutare om man vill ha jobbet fixat :p om ingen har rabatt här på forumet? ;)

synd att man inte kan tabort sina inlägg efter 5-10min..
känna lite tjatigt att skriva flera inlägg efter varandra.

tänkte skicka in min kamera nu på kostnadsförslag men vet inte riktigt vilket ställe jag ska välja att skicka in till.
priserna är ju lite varierade har jag hört när jag pratat med de olika.

frakten blir runt 100kr eftersom kamerapaketet väger typ 1kg.

jag har plockat ut allt ur originalkartongen men har stoppat in kamerahuset i den där påsen som kameran kom i och lindat in den i den medföljande bubbelplasten. har plockat ur batteri och minneskort.

sen stoppar jag ner lådan i en kartong och fyller ut med fyllnadsmaterial så att lådan inte rör sig :)

blir perfekt de där.. provade kameran lite snabbt efter att ha stått på hyllan i några månader. kameran startade upp normalt men så fort man fokuserade och tryckte av lät kameran rätt konstigt då kameran skulle ta en bild. sen kom ett fint error up på displayen och även i den lilla displayen på ovansidan.

stängde av och starta igen... samma sak den startade normalt :p
men efter 5 gånger så blir det error så fort man rör batterilucka eller minneskortsluckan :p och det klickar även sådär konstigt.

200 exponeringar känns lite lite tycker jag för att slutaren ska ha pajat.

I många av dessa fall som jag läst på olika forum på nätet så verkar det ju som att de är mekaniska utslitningsfel i kamerahuset och inte i valet av objektiv.

Att det är mest problem med 40D kan ju ha sina orsaker.. kanske att komponenterna som monterades vid tillverkningen inte höll den högsta kvaliteten eller nåt sånt? eller så kanske väder och vind har påverkat mekaniken. Är ju rätt så känsligt de där.

Har oxå fått felmeddelande err 99. Min Live View funktion fungerar att fota med, annars tar den ingen bild.

Jag kan däremot inte ställa in bländaren, den verkar vara låst till 5.6. Har kört olika objektiv.
Har endast fotograferat med canons objektiv. Tappat eller stött emot har jag aldrig gjort.

7500 bilder tagna sedan inköpet gjordes. Irriterande när det är nya och dyra saker som pajar.

Har provat allt vad som alla har sagt de gjort men inget av detta verkar fungera. Jag får väl lämna in den för rep. Suck!

Finns dessa problem på FF?

jag fick err99 på en tors, lämnade in den på fre och fick tillbaka den på måndag med bytt slutare och inställd AF.

Tack RCC

Alltsa, nu kopte jag denna kamera fran scandinavian inatt. Hade inte last detta innan.

Ar denna kamera defekt? Det later som typ alla salda 40d behover lamnas in pa rep.

Ganska allvarligt tycker jag det later som. Eller ar det ett fatal procent bara?

Alltsa, nu kopte jag denna kamera fran scandinavian inatt. Hade inte last detta innan.

Ar denna kamera defekt, det kanns som typ alla 40ds behover lamnas in pa rep?

Ganska allvarligt tycker jag det later som. Eller ar det ett fatal procent?

med tanke på hur många som sålts så kan du se detta som ett ganska litet problem.. om det nu skulle uppstå för dig så är canon bra att ha o göra med, jag hade 1v kvar på min garanti och frågade canon hur i hellsicke det hade gått om detta hände 3v senare.. dom sa att dom går lite på känsla, om min hade vart 2 år gammal och gått 10K exponeringar hade dom tagit de på garanti ändå...

hon berättade om en som vart inne med en 1D MK1 som var 4 år gammal och gått 60K exp som dom tog som garanti efterssom den ska hålla för så mycket mer...

du behöver inte vara orolig, detta är en superkamera som jag kommer ha lääänge till....

Ar denna kamera defekt? Det later som typ alla salda 40d behover lamnas in pa rep.

Ganska allvarligt tycker jag det later som. Eller ar det ett fatal procent bara?

Väldigt många 40D har haft fel på slutare och spegelhus.
Min dog efter bara 30st exponeringar ;)

Canon själva säger att det är ungefär 4% av alla sålda 40D som det byts
slutare på t.ex.
Men av vad jag själv har hört och läst så är det rätt så många som har problem med nånting. Min pappa har problem med blixten på sin.
Andra modeller har jag inte alls sett så mycket err99 på faktiskt.
Har det varit err99 på andra så har det oftast rört sig om något annat än slutare och spegelhus.

Jag tycker iaf att det är lite skitsnack från Canon.
Lite samma som när jag lämnade in min bil på verkstad på ett garantiärende.. jag sa till en kille på verkstaden att de är ett väldigt vanligt fel på just den bilmodellen och årtalet. men han sa att de inte hade hört nåt om det. :) konstigt det där.

Jag skulle iaf inte helt vara orädd med 40D bra med ett reservhus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar