ANNONS
Annons

Samlingstråd för err99 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Och så var problemet tillbaka igen :(
Det funkade bra i ca 10 bilder sen blev det samma sak, err99.
Har gjort rent alla kontakter igen men inget verkar funka.
En konstig sak är att kameran funkar via live-view, med af och att ta bilder men så fort jag går över till vanligt fotande så går det inte. Tips/ideér? Annars får jag lämna in kameran och se vad de säger.
 
err99

Jag fick err99 på min 40d efter jag från båten tappat den i vattnet under en fisketur...när kameran torkat i solen några timmar funkade allt som det skulle och felmeddelandet var borta!

Det var min erfarenhet =)

/ Mikael
 
Tillbaka från service

Nu har jag fått tilbaka min kamera från servicen. Jag citerar reparationsrapporten.

"Garantireparation utförd. Byte av shutter assy och mirrorbox, trimming, funktionskontroll."


Jag har bara testat några kort nu i kväll och det fungerar. Det kostade mig inget men att vara ifrån min älskling ca 3,5 veckor har inte varit lätt...
 
Nu har även jag fått tillbaks mitt hus från verkstan. De bytte slutare och "trimmade" huset (vad det nu innebär?). Knappt 7000 exponeringar på en slutare, det imponerade inte så värst, men nu verkar huset funka som det ska igen. Det gick givetvis på garantin, via Cyberphoto, och det tog lite mer än tre veckor (alltså, för verkstan att fixa det hela. Cyberphoto skötte sig ypperligt i ärendet). Tur att jag inte hade några brådskande fotoprojekt under tiden...

//Glenn
 
Samma här =/

Efter att ha haft min 40D i lite mer än ett år nu så har även jag blivit utsatt. Helt plötsligt, utan förvarning står där Err 99 på skärmen. Använde mig av ett Sigma 18-50 2.8 när det inträffade, och bytar jag till mitt 70-200 4.0 så tar den ungefär 3 bilder (helt svarta), sen kommer err 99 meddelandet upp igen. Även Live View är helt svart.

Ska lämna in den nu när de röda påskdagarna är över och hoppas på att Canon är snälla och fixar till den, även om garantitiden tagit slut. Verkar ju vara ett relativt vanligt fel på 40D, vad jag förstår det som. Jobbigt att bli utan kamera när man lämnar in den bara =( Kan komma med mer information hur det går med den vid intresse.
 
Slutaren bytt

Err 99 står helt enkelt för att kameran själv inte vet vad det är för fel. Något som verkar vara vanligt på denna modell av kamera(?).
Men lämnade in den på Intervision i Malmö och fick tillbaka den en vecka senare. Dom hade då bytt slutaren, och fixade den gratis trots att garantin gick ut för 2 månader sedan. Stort plus i kanten!
 
Err 99

Hej,

Jag köpte ett 70-200/2.8 L IS och provkörde detta med min 40D. Det gick utmärkt och allt fungerade. Däremot när jag kom och fortsatte knäppa 20-25 foton kom det första err 99 upp på skärmen.
Det går att ta kort via live-view om man har på tyst bildtagning metod II.
Sensorrengörning smäller slutaren ner direkt och så uppstår err 99.
Kopplat till EOS utility ger programmet ett felmeddelande "mirror up now set" vid fjärrfotografering via datorn.
Ungefär 8400 exponeringar har gjorts med kameran.

Har provat putsa kontakter från oxid och även testat med mina andra objektiv som 17-40, 50/1.4 och 100/2.8.

Idéer?
 
Ledsen

Kände mig inspirerad och lade mig i höggräset för att fotografera blommor men min 40D dog. Efter några exponeringar säger den Error 99 och inget tycks hjälpa.
Jag har bytt mellan flera objektiv, bytt minneskort och batteri. Jag har också rengjort kontakter och prövat olika exponeringsmetoder bl.a. med live view. Kameran startar men efter avtryck säger den error. Suck, första gången en kamera sviker mig.
Ska ringa support i morgon. Det är ett år och en månad sedan kameran är köpt men visst är det tre års reklamationsrätt som gäller?
 
Pensionerad 40D?

Idag tackade min 40D för sig och gick i pension. Slutaren började låta konstigt och "err 99" dök upp gång på gång trots urplockat batteri och omstartad kamera. Nu några timmar senare går det inte längre att ta några bilder med den. Efter drygt 110 000 exponeringar på 1,5 år så har den väl helt enkelt gett sig. Dags för ny kamera alltså.
 
Canon säger att förväntad livslängd är 100000 exponeringar. Men det innebär förstås att somliga går längre, andra mindre.
 
Idag tackade min 40D för sig och gick i pension. Slutaren började låta konstigt och "err 99" dök upp gång på gång trots urplockat batteri och omstartad kamera. Nu några timmar senare går det inte längre att ta några bilder med den. Efter drygt 110 000 exponeringar på 1,5 år så har den väl helt enkelt gett sig. Dags för ny kamera alltså.

Är det inte värt att byta slutare då ?
 
err99 40d

Är det inte värt att byta slutare då ?

Det hjälper inte att bara plockat ut batteriet.
Förmodligen är det ett "logik""fel".
Det kan ha många orsaker.......
tex,byta obj utan att stänga av,fukt,oxid....
vet inte vad,men.

- Har haft det själv.

Jag löste problemet genom att"nolla"min 40D.
D.V.S. att bryta strömmen som kan
upprätthålla problemet i en evig loop.

1.När err99 syns på displayen (inget funkar).
2.Öppna batteri luckan direkt (utan att stänga av).
3.Plocka ut batteriet,(vänta en stund).
4.Stäng av kameran (off)
5.Sätt i batteri-slå på(on)

Det har fungerat för mig.
 
Med tanke på att Error 99 tycks kunna betyda snart sagt vadsomhelst är det förstås rimligt om det inte hjälper för alla.
 
Min första Err 99 verkar harmlös men jag vet inte om jag är fri från den ännu. Kameran är "gammal" och välanvänd så jag misstänker att det är därför den krånglade. Någon som vet om det går att kolla hur många bilder man tagit utan att man måste lämna in den?

Hur som helst så var jag ute och fotade igår, det gick bra till en början. Sen gick det en stund utan att jag fotade och kameran gick i viloläge, när jag tog min första bild efter att kameran varit i viloläge fick jag Err 99.
Jag följde instruktionerna och prövade fota igen, allt funkade. Jag kunde däremot inte släppa detta utan jag var tvungen att felsöka, jag lyckades aldrig återskapa felet, den tog sina bilder. Det var först när tog en bild igen efter att den gått i viloläge som jag fick felmeddelandet igen.
Efter lite testande så insåg jag att den hade problem att börja fota efter att den legat i viloläge. Det gick bra att fota sålänge jag lät kameran vara igång eller om jag satte så att kameran inte gick i viloläge automatiskt.

När jag väl kom hem för att försöka hitta vad som orsakade detta så hade det löst sig av sig själv. Har inte haft problem sen dess. Men jag är fortfarande lite orolig, jag gjorde inget speciellt för att lösa problemet. Det känns som att felet ligger i kameran och inte objektivet eller andra lösa delar.

Någon som varit med om detta?

/Erik
 
Men visst är det tre års reklamationsrätt som gäller?

Du har 3 års reklamationsrätt på din kamera ja, men bevisbördan ligger på dig som konsument. Du måste kunna styrka att din kamera dragits med ett tillverkningsfel (vilket iofs kanske inte är så svårt).

Hade kameran dött inom 6 månader från inköpsdatumet hade bevisbördan istället legat på butiken som sålt kameran till dig (iom att garanti är helt frivillig i Sverige så har du fortfarande ett skydd).
 
Jag har nu fått tillbaks min kamera och det var ingen som frågade efter bevis. Det enda Canon-verstaden undrade var om jag var privatperson.
I mitt fall innebar "error 99" ny slutare och batterikontakter. Knepigt att det kan bli så allvarligt så plötsligt. Jag använde bara originalgrejer och det var inte i samband med någon speciell påverkan som erroret uppstod. Undrar om jag vågar sätta dit samma objektiv något mer, ett relativt gammalt EF 75-300, eller heter det 70-300,. Hmmm....
För övrigt är jag rätt nöjd med reparationstiden, lite över två veckor. Det negativa var att dom glömde att skicka tillbaks kameralocket och att jag fick ett fett fingeravtryck på spegeln.
 
Eftersom varken slutaren eller batterikontakten har något som helst samband med objektivet så kan du lugnt fortsätta använda objektivet, att slutaren kan gå sönder är tyvärr en realitet som vi inte kan påverka (det är den mest komplicerade biten i hela kameran). Sällan beror ett slutarhaveri på egen åverkan (om du inte petar på den med våld eller så), utan på materialbrister eller ren utnötning.
 
Eftersom varken slutaren eller batterikontakten har något som helst samband med objektivet så kan du lugnt fortsätta använda objektivet, att slutaren kan gå sönder är tyvärr en realitet som vi inte kan påverka (det är den mest komplicerade biten i hela kameran). Sällan beror ett slutarhaveri på egen åverkan (om du inte petar på den med våld eller så), utan på materialbrister eller ren utnötning.

Slitage täcks inte av reklamationsrätten utan bara rena tillverkningsfel är täckta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.