Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samlingar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har äntligen efter mycket svett och lite tårar delat in mina bilder i olika samlingar.
Det fungerar helt perfekt och jag är mycket nöjd. I mitt fall är det mest bandy- och konsertbilder som gäller.
Jag har t. ex. delat in en specifik bild i kategorerna Idrott--> Bandy--> P20.
Idag skulle jag försöka leta upp en bild som inte ligger i någon samling (än). Kan man då välja att se alla bilder FÖRUTOM dem som ligger i samlingar? Det hade varit bra för mig. :)

Hej!
Jag har äntligen efter mycket svett och lite tårar delat in mina bilder i olika samlingar.
Det fungerar helt perfekt och jag är mycket nöjd. I mitt fall är det mest bandy- och konsertbilder som gäller.
Jag har t. ex. delat in en specifik bild i kategorerna Idrott--> Bandy--> P20.
Idag skulle jag försöka leta upp en bild som inte ligger i någon samling (än). Kan man då välja att se alla bilder FÖRUTOM dem som ligger i samlingar? Det hade varit bra för mig. :)

En knölig lösning är att markera alla samlingar, sen sätta en färgetikett på alla bilder som finns i samlingarna. Sedan kan du filtrera fram bilder som saknar etikett=inte med i samlingarna. Det finns säkert något smartare men det funkar i alla fall.

Här är ett förslag som jag just testade och som verkar fungerar (jag ska testa det vidare sen).

Skapa en samling med villkoret (nu går jag över till engelsk för att jag kör en engelsk version) Collection -> doesn't contain och sedan skriver du in alfabetet i textrutan med ett mellanslag mellan varje bokstav. Då kommer den testa mot varje bokstav separat tack vare mellanslagen.

För att göra det ännu bättre, om dina samlingar har vanliga ord som namn så räcker det om du i listan bara skriver in vokalerna i alfabeter så slipper du lite arbete :)

Alltså:

Collection -> doesn't contain "a e i o u y å ä ö"

1. Markera alla dina samlingar (Klicka på första/översta samlingen, håll ner skift och klicka på den sista samlingen) Nu är alla samlingar markerade.

2. Markera alla bilder (Redigera/Markera alla)

3. Klicka sedan på menyvalet "Alla Foton" i katalogen på vänstersidan av LR, i Katalog

4. Gå till menyn Redigera och välj Invertera Markering

Nu är alla bilder som inte finns i en samling markerade.

Om du vill kan du ju ge dessa bilder ett speciellt attribut så att du hittar dem igen. Detta attribut tar du sen bort för respektive bild så snart du fixat bilden.

Bör funka med ett Smart Samling också.

Skapa en ny Smart samling, Kalla den t ex EJ I SAMLING
Inställningar för villkor
"Samling", "innehåller inte", a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,w,x,y,z,å,ä,ö

Denna smarta samling bör då innehålla alla bilder som inte lagts in i någon annan samling förutom inbyggda och andra smarta samlingar.

Nu har du förvisso redan skapat dina samlingar, men jag tycker det är bättre att använda nyckelord/keywords. Du anger dem en gång per bild men sen kan du använda dem i massor av olika sökningar. Och om du ändå vill ha samlingar så kan du skapa smarta sådana som letar efter vissa nyckelord.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto