Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SALTA eller DUMPA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag arbetar med en omfattande uppsats nu och tänkte skriva om hur dagens fotografer följer de angivna prisrekommendationerna.
Vet ni någon uppsats, bok, artikel, undersökning, krönika - något - som handlar om problematiken kring att salta eller dumpa? Jag har inte hittat någon information alls kring detta viktigt ämne.

Tacksam för svar!

Det är väl det som är problemet.
Att de som dumpar priserna inte vet vad som gäller. Och en del tar betalt enligt listor som man bara känner till om man är medlem i en organisation eller har betalat in pengar för att få se en prislista.

Varför om man nu är så mån om att ha enhetliga priser och att människor tar betalt. Varför när man vill motverka dumping.
Varför offentliggör man då inte priserna.

Det verkar för mig förbannat konstigt att skälla på folk att dom inte tar betalt. Och sen hålla priser hemliga.
Att alla vet vad som är gängse borde väl gynna de som tar betalt eller?
Mvh/-Anders (som har egna priser)

En vinkling på prisrekomendationer som branschen följer är att det är det samma som prissamarbete, vilket skulle gå stick i stäv med vad lagstifningen anser om konkurens. Fast damtidigt så tycks både oljebolag och telebolag kunna höja och sänka priser till sama nivåer som alla andra har vid samma tillfälle, så varför inte fotografer...

En vinkel som kan belysas är hur konkurensen fungerar med fri prissättning, vilket är själva idén med en marknadsekonomi, där utbuds och tillgångskurvor möts.

Är fotografering med hjälp av fotograf A jämförbar med fotograrafering med fotograf B?

Kan paralleller dras med andra branscher, som teknikkonsulter, reklambyråer, etc.?

bildjournalisten skrev:
Jag arbetar med en omfattande uppsats nu och tänkte skriva om hur dagens fotografer följer de angivna prisrekommendationerna.
Vet ni någon uppsats, bok, artikel, undersökning, krönika - något - som handlar om problematiken kring att salta eller dumpa? Jag har inte hittat någon information alls kring detta viktigt ämne.

Tacksam för svar!

Frågan är ju ganska återkommande här på FS. Duger inte de ständiga prisfrågorna som utgångspunkt och underlag? Oftast skiljer sig ju synen på taxan för pris och arbete mellan "etablerade" och "oetablerade" fotografer.
Svaret är kanske inte så mycket att tacka för, men man gör så gott man kan.

Det som jag reagerar mot oftast här på FS är att etablerade fotografer skäller på de som funderar över priser.
Man ger sen inga förslag utan hänvisar till någon som tar betalt för att visa priser som är gängse.
Dåligt.....mycket dåligt.
Mvh/-Anders (som ligger mycket högre än prislistorna som man kan köpa.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar