Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknas: automatisk fokuseringsvariation

Produkter
(logga in för att koppla)

roffen2

Medlem
Jag har en Canon S90 kompaktkamera och den har en funktion för fokuseringsvariation, dvs den tar tre bilder där den flyttar fokus lite framåt och bakåt. Det är en bra funktion, man kan sen med hjälp av lämplig programvara lägga samman bilderna så man får ett större skärpedjup i bilden.

Men - hittar inte motsvarande i min systemkamera Canon 60D.

Så - har jag letat för dåligt? Eller det finns inte på systemkameror? Eller bara på vissa? Och i så fall varför inte, borde ju bara bara en mjukvarufråga i kameran?

Nä, det finns inte. Tanken är att kameran ska fokusera rätt från början.
Men det finns de som har varierande resultat från fokuseringen, så frågar du dem är funktionen där redan, och går inte att koppla ur...

Det är väl så att funktionen inte kan (eller vill) bestämma hur stor variation du vill ha på fokus. Det är ju lite olika om man håller på fota en insekt eller en kyrkfasad. I en kompakt är det lite mer hejsanhoppsan än med en systemkamera så där är det säkert ok låta kameran ta såna beslut.

Här finns lite om focus stacking och div mjukvaror listade dessutom
http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking

Men hur tänkte ni nu? TS efterfrågar en funktion liknande Auto-Bracketing, fast för Fokusen. Han vill alltså kunan ställa in vilken variation det ska bli och sedan knäppa tre bilder i sekvens. Jag håller med om att det skulle vara en vettig funktion. Men jag tror itne att det finns på 60D. Jag har inte sett något sådant på 7D eller 550D.

Petter ...

Nä, det finns inte. Tanken är att kameran ska fokusera rätt från början.
Men det finns de som har varierande resultat från fokuseringen, så frågar du dem är funktionen där redan, och går inte att koppla ur...

Det är väl så att funktionen inte kan (eller vill) bestämma hur stor variation du vill ha på fokus. Det är ju lite olika om man håller på fota en insekt eller en kyrkfasad. I en kompakt är det lite mer hejsanhoppsan än med en systemkamera så där är det säkert ok låta kameran ta såna beslut.

Här finns lite om focus stacking och div mjukvaror listade dessutom
http://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking

Jag tror inte att det finns på den kameran, men jag skulle välkomna det.

I situationer med mycket kort skärpedjup är det flera faktorer som kan göra att fokus hamnar ett par millimeter fel, då hade det varit fint med en sådan funktion.

Och i så fall varför inte, borde ju bara bara en mjukvarufråga i kameran?

Anledningen är att kamerors mjukvara är proprietär. Om någon kameratillverkare släppte firmware som opensource skulle allt sådant här lösa sig på ett kick. Det finns massor med enkla funktioner jag vill ha implementerade som jag antagligen aldrig kommer få direkt från tillverkaren men lätt skulle kunna svänga ihop på egen hand...

En sådan funktion kan fungera hjälpligt på en kompaktkamera med liten sensor (större skärpedjup) och där man inte jobbar med så hög förstoringsgrad. Problemet är att när man ändrar fokus så ändras förstoringsgraden och resultatet blir inte speciellt bra om man stackar bilder med olika förstoringsgrad.

För en kamera med större sensor och högre förstoringsgrad behövs också fler än 3 bilder att stacka.

Det som ska ändras är istället avståndet mellan kamera och fotobjektet med avståndsinställning i exakt samma läge. Bara då blir resultatet av en fokusstackning tillräckligt bra vid stor sensor och hög förstoring.

För att automatiskt flytta kameran finns det färdiga lösningar att köpa med PLC-styrt fokussläde som även styr kamerautlösningen. Går även att bygga själv med en liten stegmotor eller helt enkelt använda en manuellt driven fokussläde.

ANNONS