Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar en macrogrupp

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Hej! Jag känner inte att det passar att lägga upp en macro bild fotad inomhus i naturpoolen. Saknar en macro-pool för oss som älskar att fota macrobilder.
Hoppas på detta.
Mvh Annika

Nja... men macro grupp som sådan behövs ju inte väl? Det är ju inget motivbegrepp, snarare ett tekniksett. Isåfall kan man ju ha en telegrupp, vidvinkelgrupp, normalgrupp, fisheyegrupp, IR grupp, stativgrupp, blixtgrupp, filtergrupp osv...

Oftast vid macro så ärdet ju blommor och insekter man plåtar, det går ju under naturgruppen tycker jag. Fotogragerar du produkter med macro kan man kanske lägga den under studiogruppen osv.

Jag saknar också en macropool el macrogrupp.

Jag vill ha en nuuuu!

Ok, oftast är motiven hämtade från naturen. Men med det resonemanget blir studio en överflödig grupp eftersom det är samma motiv som i modellfoto. Och överlag är ju den icke naturinspirarade delen av fotogenrer uppdelade i atomer medan "natur" känns som en stor klump.

Landskap och fågelfoto är två skilda saker i mitt huvud iallafall. Och så macro på det. En klump.

För mig är macro mer än ett tekniksett, världen ser heeeelt annorlunda ut genom mitt macro. På samma sätt som det säkert är heeeelt annorlunda att fota en modell i studio och andra sammanhang.

Mvh Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar