Annons

Sagan om ringen

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack..inga problem hittills..ingen som sagt att de inte tycker filmerna är bra..men det vet jag så klart att det finns folk som gör..och det är bara att acceptera..jag skrev det där mest på skoj.

Jag är ju inget fan men tyckte att 1:an var bra, 2:an var jag däremot besviken på.

Oops, du tar det inte hårt va?

larsaz skrev:
Det är väl ingen som helst tvekan om att man gör på detta sätt för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt!

Jag tror dock att det ligger lite i det du säger att bioversioner inte får vara för långa, men DVD-versionerna skulle dom på en gång kunna släppa i långversioner. Där handlar det helt klart om att mjölka ut så mycket som möjligt, jag säger inte att det är fel, alla vill tjäna pengar & förfaringssättet ligger i tiden...

Ett problem med att släppa DVD-versionerna i långformat på en gång är att då måste den långa bioversionen komma före för att kunna mjölka ut så mycket som möjligt.

Visst handlar det mest om pengar, som det mesta här i världen...

Japp...det är därför man måste vara lite smart..och vänta på den versionen man vill ha..jag väntade på "samlar edition"...fiins ingen anledning att köpa de tidigare versionerna om det är det man vill ha..japp, filmbolgen försöker tjäna exta pengar om de kan..inget nytt.

sagan skrev:
ingen som sagt att de inte tycker filmerna är bra..men det vet jag så klart att det finns folk som gör..

Min mamma tyckte inte att de var så bra. Men hon har rätt kass filmsmak (tyckte inte om de sju samurajerna heller) så du behöver inte gråta.

Filmerna är bra, inget snack om saken. Det är bland det bästa som producerats. Men de följer inte böckerna helt. Även om grundstoryn och huvudhänselserna överensstämmer finns det detaljer och händelser som är rent påhittade.

/Pontus

Föjer inte böckerna..nä, det gör de inte helt och hållet, då de varit tvungna att ta bort en massa för att få filmerna att inte bli för långa..så de har koncentrerat sig på RINGEN..och de har varit den röda tråden med filmerna..men i övrigt tycker jag de varit böckerna så trogna som man kan begära.

Pongu skrev:
finns det detaljer och händelser som är rent påhittade.

Vi som är sagan om ringen fans vet ju att allt är sant i böckerna :))

/Kim som avnjöt ännu en visning av den förlängda versionen av sagan om det två tornen inatt.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Föjer inte böckerna..nä, det gör de inte helt och hållet, då de varit tvungna att ta bort en massa för att få filmerna att inte bli för långa..så de har koncentrerat sig på RINGEN..och de har varit den röda tråden med filmerna..men i övrigt tycker jag de varit böckerna så trogna som man kan begära.

Nej, det är klart att man inte kan skildra varje liten rad i boken. Vad jag inte tycker om är att Arwen rider ut från Rivendell istället för Haldir, att det kryllar av alver i Rohan, att Saruman skickar blixtar på sällskapet och andra rent påhittade delar.

sagan skrev:

Vi som är sagan om ringen fans vet ju att allt är sant i böckerna :))

Hur menar du? Att andra inte vet att det är sant? Det är ju direkt hämtat ur The Red Book! Klart det är sant!

/Pontus

Pongu skrev:
Nej, det är klart att man inte kan skildra varje liten rad i boken. Vad jag inte tycker om är att Arwen rider ut från Rivendell istället för Haldir, att det kryllar av alver i Rohan, att Saruman skickar blixtar på sällskapet och andra rent påhittade delar.

Det är väl för att de ansåg att det gjorde sig bättre så på film..jag är beredd att förlåta dem.

Pongu skrev:
Hur menar du? Att andra inte vet att det är sant? Det är ju direkt hämtat ur The Red Book! Klart det är sant!

precis! Vi VET ju hur det ligger till med den saken :)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Det är väl för att de ansåg att det gjorde sig bättre så på film..jag är beredd att förlåta dem.

Jag också, för att det är jädra bra filmer. Men jag irriteras över att folk som bara sett filmerna tror att det ÄR så. Precis som att amerikaner tror att historien utspelats så som Hollywood skildrat den på film.

sagan skrev:

precis! Vi VET ju hur det ligger till med den saken :)

Jag har inte läst The Red Book, men jag litar på att Tolkien inte ljuger.

/Pontus

Det jag gillar mest är att dom valde Peter Jackson.

TÄNK OM - Lucas eller spielberg hade fått sina labbar på kontraktet, ve och fasa. Faktum är att jag tycker Jackson har gjort det över all förväntan. Inte nog med att fansen ska bli nöjda, vilket är svårt i sig självt, han måste också ta hänsyn till folk som aldrig läst böckerna.

Tycker dom har gjort det ruskigt bra på alla håll och kanter, utom att man får vänta så länge på extended editions, och att dom bara hade ett easter egg med på TTT extended. Ville ju ha trailern för tredje filmen ju....men sånt är ju bara petitesser.

Damocles skrev:
TÄNK OM - Lucas eller spielberg hade fått sina labbar på kontraktet

Tack för det! Nu kommer jag att drömma mardrömmar! ;-)

Jag håller med, jag drog en djup suck av lättnad när jag sett första filmen.

/Pontus

johanfalkman skrev:
Ahhhh.. kim han ändra på sitt inlägg.. Ursäkta... visst är det så... Man får inte de färgerna/känslan i en helt digital produktion... Bara att kolla på de senare Starwars-filmerna...

Vad jag vet är inte hela Star Wars filmad digitalt, bara vissa effektscener, men det har används mer och mer digitalt i dessa filmer.

Att det är platt och tråkigt beror på dåliga posttekniker anser jag, jag tycker de nya filmerna är direkt fula.

Nu får jag väl hela fan-klubben på mig :)

Senast ändrad:
Kommer det komma en (1) film tillslut? En ihopklippt lång film som innehåller alla tre filmer?

Vågar vi gissa? :)

Daniel.l skrev:
Vad jag vet är inte hela Star Wars filmad digitalt, bara vissa effektscener, men det har används mer och mer digitalt i dessa filmer.

Rätt kul grej med de filmerna..de omgjorda versionerna av de tre första filmerna (del 4 till 6) kostade mer att göra än originalversionerna.

De gjordes om med digitalteknikens hjälp.

sagan skrev:
Rätt kul grej med de filmerna..de omgjorda versionerna av de tre första filmerna (del 4 till 6) kostade mer att göra än originalversionerna.

De gjordes om med digitalteknikens hjälp.

Sant, det är roligt. Det roligaste är att dom var snyggare då tycker jag :)

Har aldrig varit någon Tolkienfan... Och kommer nog aldrig att bli det, böckerna appellerade inte till mig.

Men filmerna är hur bra som helst - ska givetvis se den nästa också!

Terje

Lite inspiration:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar