ANNONS
Annons

Sagan om ringen

Produkter
(logga in för att koppla)
jackt skrev:
förstår inte varför det inte var de här versionerna som sändes från första stund.
//Thomas

Pengar, pengar & åter pengar...

Konstigt att dom inte fortsätter att släppa ändå fler förlängda versioner, går ju tydligen att mjölka ut hur mycket som helst ur detta projekt...

Jag kanske låter negativ men jag tycker att det till slut blir ett litet löjets skimmer över det hela...

larsaz skrev:

Konstigt att dom inte fortsätter att släppa ändå fler förlängda versioner, går ju tydligen att mjölka ut hur mycket som helst ur detta projekt...

Jag kanske låter negativ men jag tycker att det till slut blir ett litet löjets skimmer över det hela...

Det kan jag förstå. (tyvärr).

Visst har jag dragit mitt strå till stacken, men det ligger än så länge på 2st biljetter 1:a och 2:a året. Samt 2 biljetter idag. Har inte köpt eller hyrt dem på DVD.

Det lär säkert komma flera versioner som folk kommer köpa.

Bluueberry skrev:
Kim:

Tycker du verkligen filmerna är så bra?!
Du har juh läst bökerna och dom må juh vara
1000 gånger bättre!

eller?

Alltid svårt att jämföra böcker med filmer, eftersom du skapar "filmen" i ditt huvud när du läser...och ofta så tycker man ju att filmen inte alls stämmer överens med hur ens "film" såg ut i huvudet...men jag måste säga att de lyckats väldigt, väldigt bra med filmerna..de är mycket trogna böckerna och de stämmer bra överens med min syn på böckerna..så det blir tummen upp! kanonbra filmer..har svårt att se att de kunde gjorts nämnvärt bättre.

jackt skrev:
Jag tycker det nästan kändes som två nya filmer, förstår inte varför det inte var de här versionerna som sändes från första stund. Klart mycket bättre.

Det är inget konstigt alls..biograferna vill inte visa längre filmer än 3 timmar..och folk som inte är sagan-om-ringen fans vill inte se en så lång film..de vill ha mer action..på det här sättet fick alla som det ville..perfa.

larsaz skrev:

Jag förstår faktiskt inte vad du menar..det kom en bioversion som skulle passa alla, fans/vanliga biobesökare/biograferna.

Sen kom det en förlängd version för att tillfredställa fansen..jag ser inte vad som är löjligt med det, tvärtom är det en mycket bra lösning.

jackt skrev:
Det lär säkert komma flera versioner som folk kommer köpa.

Det tror jag inte alls..det bestämdes redan från början att det skulle göras en bioversion för alla på 3 timmar och en förlängd version för fansen.

sagan skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar..det kom en bioversion som skulle passa alla, fans/vanliga biobesökare/biograferna.

Sen kom det en förlängd version för att tillfredställa fansen..jag ser inte vad som är löjligt med det, tvärtom är det en mycket bra lösning.

Det är väl ingen som helst tvekan om att man gör på detta sätt för att mjölka ut så mycket pengar som möjligt!

Jag tror dock att det ligger lite i det du säger att bioversioner inte får vara för långa, men DVD-versionerna skulle dom på en gång kunna släppa i långversioner. Där handlar det helt klart om att mjölka ut så mycket som möjligt, jag säger inte att det är fel, alla vill tjäna pengar & förfaringssättet ligger i tiden...

Ett problem med att släppa DVD-versionerna i långformat på en gång är att då måste den långa bioversionen komma före för att kunna mjölka ut så mycket som möjligt.

Visst handlar det mest om pengar, som det mesta här i världen...

sagan skrev:
Det tror jag inte alls..det bestämdes redan från början att det skulle göras en bioversion för alla på 3 timmar och en förlängd version för fansen.

DVD-boxar med utökat extramaterial kommer garanterat, har dock svårt för att tro att man har filmmaterial för att förlänga filmerna ändå mer.

/Larsa som tyckte att 2:an var för lång redan i normalversionen, 1:an var däremot ok...

larsaz skrev:
DVD-boxar med utökat extramaterial kommer garanterat,
Kommer..finns redan..(3 extra DVD med massa godsaker) och de har jag köpt (syns på bilden jag la in, den förlängda versionen är dock den samma) det var ju det jag väntade på..jag är mycket tacksam över att de lagt ner så mycket möda på att tillfredställa fansen.

larsaz skrev:
har dock svårt för att tro att man har filmmaterial för att förlänga filmerna ändå mer.
Det finns om det skulle vilja enligt dokumentärerna..(första delen fanns det 6 timmars film att klippa ifrån) men något sånt finns inte planerat...jag tror det är helnöjda med de versionerna de gjort.
larsaz skrev:

/Larsa som tyckte att 2:an var för lång redan i normalversionen, 1:an var däremot ok...
Där ser du..det är ju det jag snackat om...vanliga biobesökare vill inte ha den längre versionen..men det vill fansen = båda grupperna är nöjda.

Senast ändrad:
Copy_Con skrev:
Jag har för mig att filmrutorna på visningskopiorna av Star Wars är i det formatet, alltså 10x24. Anamorphiskt filmad? Det hade jag ingen aning om. Är det vinklat filmplan i kamerorna?

Då är det rätt ovanligt, om då visningskopian är i 70mm-formatet. Mer vanligt för några decennier sedan, med "The wall" bland annat. "Lawrence of Arbia gjordes väl också om på 70/80-talet när restaurerades till en 70mm-kopia från sin anamorphiska master.

Anamorphiska linser används till 35mm-filmen vid plåtning för Scope där linserna är optiskt utdragna med c:a 50% på höjden. Sedan ska kopian visas med lämplig optik för att få bilden utdragen tillbaka till 2,35:1.
Hur har du fått se de aktuella filmrutorna på filmen, smygit in i projektor-rummet?

sagan skrev:
Kommer..finns redan..och de har jag köpt, det var ju det jag väntade på..

Med förlängda versioner eller? Hur går detta ihop, alla tre har ju inte haft premiär? Finns det en box med dom 2 första eller?

sagan skrev:
jag är mycket tacksam över att de lagt ner så mycket möda på att tillfredställa fansen.

Jo, *det är säkert deras enda mål*...

sagan skrev:
Där ser du..det är ju det jag snackat om...vanliga biobesökare vill inte ha den längre versionen..men det vill fansen = båda grupperna är nöjda.

Vad jag menade var att jag tyckte den var dålig, hade kunnat klippts ned kraftigt. Detta är ju bara min åsikt, jag förstår i viss mån storheten med triologin.

1:an tyckte jag dock om...

Senast ändrad:
larsaz skrev:
Jo, det är säkert deras enda mål...

Deras mål är ge ut olika produkter för att tillfredställa olika målgrupper..ganska enkelt faktiskt (precis som kameratillverkare gör olika kameror för olika målgrupper) att det ska gå med vinst är givetvis ett mål..det skulle inte kunna fungera på något annat sätt..man kan inte göra filmer av ren snällhet.

Var och en väljer vad man vill köpa..OM alternativen finns..alla som gör att alternativen ökar förtjänar beröm tycker jag.

Det viktiga är att man gör en kvalitetsprodukt! försöker man kränga skräpgrejer till fansen, alltså om de förlänga versionerna vore skräp och extramatrialet vore skräp..DÅ skulle man bli förbannad..men det är mycket hög kvalitet på grejerna..så jag tycker det är föredömligt gjort.

Senast ändrad:
sagan skrev:
Deras mål är ge ut olika produkter för att tillfredställa olika målgrupper..ganska enkelt faktiskt (precis som kameratillverkare gör olika kameror för olika målgrupper) att det ska gå med vinst är givetvis ett mål..det skulle inte kunna fungera på något annat sätt..man kan inte göra filmer av ren snällhet.

Självfallet är målet att göra så mycket vinst som möjligt, allra mest i ett sådant här mastodontprojekt.

Jag vidhåller dock fortfarande att triologin är ett vidunderligt exempel på hur man kan mjölka så mycket pengar som möjligt ur en produkt, inget fel dock, men jobbigt för en man (jag) som har 2 tonårssöner som gått på det...

"som gått på det"

Om extra matrialet var dåligt/inte höll hög kvalitet så skulle jag hålla med dig om att det var att "gå på"..men det är kvalitetsprodukter som håller hög klass och absolut är värt de exta pengarna om man är ett fan...jag tycker inte att man blir lurad.

larsaz skrev:
Självfallet är målet att göra så mycket vinst som möjligt

Jag tror inte alls att det var målet när man började göra filmerna (de som kom på ideen)..det var ett riskprojekt från början..man ville göra en så bra tolknig av sagan om ringen som möjligt och man var fasinerad av historien...det var det som var det viktiga..att filmen måste gå med vinst är ju en självklarhet..annars skulle inga finasierer ställa upp..men man gör inte en sån film med tanke på att tjäna pengar..man gör det för att man har något att säga.

Att sen filmbolaget såg möjligheten att tjäna pengar är självklar...annars skulle de inte ställa upp.

sagan skrev:
"som gått på det"

Om extra matrialet var dåligt/inte höll hög kvalitet så skulle jag hålla med dig om att det var att "gå på"..men det är kvalitetsprodukter som håller hög klass och absolut är värt de exta pengarna om man är ett fan...jag tycker inte att man blir lurad.

Ok, Kim. Jag ska erkänna att jag har dålig koll på skillnaderna i versioner, boxar (det måste väl komma fler såna eftersom det bara finns 2 filmer?) & de böcker som min 15-åring (som heter Kim!) köpt.

Om du orkar så kan du väl förklara för mig vad som är släppt i DVD, DVD-boxar, förlängda bioversioner,förlängda DVD-skivor, förlängda DVD-boxar?, är det fler boxar på väg som även innehåller den 3:e filmen. Sen så har vi böcker runt filmen mm. Jag ser ingen ände på detta, finns det nån?

Japp! jag har full koll :)

Det finns 3x2 varianter:

sagan om ringen:
Bioversionen.
Förlängda versionen med 2 extra DVD
Förlängda versionen (samlar edition) med 2 extra DVD + staty.

sagan om de två tornen:
Bioversionen.
Förlängda versionen med 2 extra DVD
Förlängda versionen (samlar edition) med 2 extra DVD + en Gollumskiva/bok/staty.

DVD om sagan om kungens återkomst lär inte dyka upp fören nästa höst.

Ja, det finns otaliga böcker om filmerna (jag har inte köpt någon av dem) och flera av dem är inte officiella "sagan om ringen film-böcker"

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar