Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Safari i sydafrika

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonathanis

Medlem
Tjenare,

I oktober bär det iväg till sydafrika och under de 10 dagarna jag kommer vara där så tänkte jag hinna med en safari. Om man kollar vad exempelvis STA travel / kilroy travel har att erbjuda så är det 5k för en 5-dagarsvisit ut till krygerparken.

Är det någon som har erfarenhet av denna utflykt eller ska man själv leta upp något när man väl är där nere?
 
Hej

Det går utmärkt att hyra en bil tex på flygplatsen och köra omkring själv i Krugerparken.

De stora vägarna är asfalterade, sedan finns det en massa mindre grusvägar. Sedan kan man fråga andra om tips om vad de har sett. Visa vägar går över vatten och då kan det vara lite nilkrokodiler som simmar runt och under bilen när man står i vattnet med bilen.

Man glider runt i typ 20km/h och spanar och det är mycket spännande, speciellt när man blir jagad av elefanter, full back ibland. Tänk på att man inte får lämna bilen, kan typ ligga lejon hur nära bilen som helst utan att man ser dem.

Jag tog ibland 10 rullar film om dagen när jag har varit där, så ta med mycket film eller kort till digitalaren.

När jag var där var det jättebilligt, typ 100 kr i inträde och sedan typ 30Kr per natt i tält. Senast var jag där i 14 dagar.

Lycka till!

Hälsningar

Omar Brännström
 
Omar skrev:
Visa vägar går över vatten och då kan det vara lite nilkrokodiler som simmar runt och under bilen när man står i vattnet med bilen.
Nilkrokodiler i Sydafrika? Intressant...

Till Håkan skulle jag tipsa om Lonely Planet bok. Böckerna i denna serie brukar ha hög kvalitet. Själv köper jag alltid en sådan när jag åker någonstans.
 
Hej

Länk http://www.kariega.co.za

Har inte varit där i de området.


Finns ju en hel del privata game reserves som ger mer utdelning av djur, typ lättare att se dem, fler av de arter folk vill se. Frågan är om de har samma art rikedom som tex kruger, eller styr så de har mer sådana arter som folk vill se?

Jag har hört det ofta att det finns områden som är bättre än Kruger, men jag tolkar det att folk menar så för det är lättare att se djuren där, men det är ännu lättare att se dem på djurpark i Sverige.

Men många sådana är mer som en djurpark, dvs man visar tex de big five och vad jag har hört så är de relativt oskygga. Man har så klart väldigt goda fotomöjligheter men kanske skulle kännas för mycket som Zoo. Men kanske inte på Kariega, har inte varit där.

Kruger är ju också en park och sträcker sig nu även över Zimbabwe och Mozambique så den är ju rätt enorm. Är ju ett område natur som stängslats in så inte typ elefanter går ut över åkrar och så.

Som naturfotograf är det ju spännande om det är så vildmarks likt som möjligt samt en utmaning/svårighet att få bild på djur som vilda och lite oskygga.

Spännande att köra omkring där själv i kruger, ibland träffade man knappt inte en enda person ute på vägarna, lite vildmarks känsla.

Men ärligt talat tyckte jag att även kruger ibland kändes för mycket som en djurpark.


Hälsningar

Omar Brännström
 
På dom mindre game reserves jag varit på kan jag bara säga att dom är 100ggr bättre än kruger.
Ingen har känts som en djurpark, och ingen har varit en liten..
Man har fått åka och leta efter djuren i timmar, iaf kattdjur, elefanter medf.

Kruger är så stort och man åker på helt uppkörda vägar, som man lämnar stundvis. Känns verkligen djurpark när man möter lejon som går över asfalterad väg.
 
Stefan...

-Herre gud, går lejonen över asfalt. Har de ingen som helst känsla för autenticitet, upprörande!

Annars låter det som en kul resa, lycka till, har också tänkt resa till SA, men då blir det nog med mer inriktning på HIV/TB och en del frivilligarbete på sjukvårdsmotagningar i kåkstäderna.
 
Stisse skrev:
Känns verkligen djurpark när man möter lejon som går över asfalterad väg.

Hej

Håller med, himmla tradigt med asfalterade vägar. Kan tänka mig att anledningen kan vara att folk med vanlig bil kan ta sig fram i parken utan att köra fast, samt alla lastbils transporter till Campingar när det gäller mat, böcker, kläder etc. Asfalterade vägar brukar ju vara lite högre och ha diken för att ta bort vatten, samt broar över vattendrag, i motsats till dirtroads. När det väl regnar så kan jag tänka mig att det kan bli svårt att köra på en del av grus/ler vägarna som finns i området. Kommer inte ihåg att vi hade några större problem med vår mini buss, visserligen rätt hög markfrigång, bra tex i när det är mycket vatten på vägen och vatten samlingar var där. Var väldigt spännade att köra omkring på grusvägarna i Kruger, ofta träffade man inte på andra bilar på en hel dag, man var själv, härlig känsla.

Kommer i håg att vi skulle åka till en park utanför Kruger och det var bara grusväg dit och den var helt översvämmad och vi vågade inte köra över, så det blev inget.

Inte kul när tex vildhundar ligger på asfalten

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38745853

En del bilder på däggdjur i Sydafrika

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mammals&page=all

MVH

Omar
 
Förespråkar också att köra omkring på egen hand och betala för att komma in i privata reservat, har bara god erfarenhet av det och personligen skulle jag hellre spendera tiden i södra delen av landet med, längs kusten och vindistrikten..uj, det är ett synnerligen trevligt land även om jag hört att det har blivit ett tuffare klimat sedan jag besökte det senast för några år sedan.
 
Jag har varit i Sydafrika senast november - december 2010. Jag reste själv i hyrbil och hade inte bokat något i förväg. Allt fungerade utomordentligt bra och för mycket humana priser. Kan bara rekommendera att ge sig iväg själv. Min resa gick: Johannesburg - norra Limpopo - via Kruger söderut - Drakensberg - via Kimberley till Kalahari - Pilanesberg -Johannesburg.
 

Bilagor

  • DSC_2997_W.jpg
    DSC_2997_W.jpg
    11.7 KB · Visningar: 284
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.