Annons

Sachtler stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Här har vi då Sachtler i min-dess rätta miljö.. mysigt att ännu en Sachtlerprodukt har hittat sitt hem:)

MVH Niclas,

"Örnen har landat"
Grattis, stativet ser verkligen förtroendegivande ut. Snygg bild men hade velat se 500:at också )C:? JANNE

Ok,, kan slänga in en sådan också;)

Ja kameran + objektiv ser nästan lite nätt ut på stativet.

Oroligt vilken suport, som om en ny värld har öppnat sig.

Det som förvånar mig är hur bra det faktiskt går att fota med kameran fäst direkt i niveleringskulan. Kan vinkla ok många grader och jag skulle nog klara ca 70% av mina bilder utan extra huvud. Men det kommer på så småningom. (Vill inte importera Bursynskin från Tyskland tilL Norge där jag är, hellre inom EU till Sverige.. Så jag får tålmodigt vänta lite till eftersom det inte finns ngn handlare som för Bursynski här).

MVH Niclas,

Bilagor

• sachtler02-för-web.jpg
    sachtler02-för-web.jpg
    49.9 KB · Visningar: 290
Niclasfoto skrev:
Det som förvånar mig är hur bra det faktiskt går att fota med kameran fäst direkt i niveleringskulan. Kan vinkla ok många grader och jag skulle nog klara ca 70% av mina bilder utan extra huvud.
Ja, det funkar utmärkt och det blir grymt stabilt. Farsan kör den varianten med sitt Berlebach UNI 16 rätt ofta.

/Pontus

Ja. Ngt mer stabilit alternativ kan man nog inte tänka sig.
Man får liksom en 100mm kula i diameter som dessutom endast bygger få mm på höjden, min kanske 8mm i horisontalt läge ?
Men visst kommer jag att så småningom investera i en kula som gör mig som fotograf mer felxibel, speciellt med andra objektiv..

Med mitt tele så är dessutom hela kittet balanserat när jag har niveleringskulan helt lös. Det ligger stadigt på plats och flyter fint/fritt i bowlen ("skålen").. Jag har fotograferat mycket med stativet nu och det fungerar mycket fint i fält!!

Det är skönt att känna när man "nitar" dit skärpan med 700mm och fint långa tider. Ofta ned mot 1/15 sec..

Jag har ju en förkärlek till bilder på rörliga motiv med lite längre slutartider. Där har detta stativet öppnat helt nya dimensioner !

MVH Niclas,

Hej igen!

Ja nu har det gått ett (ca) år sedan jag inhandlade drömstativet.
Det fungerar lika fint fortfarande och lika fortfarande så har jag inte köpt ngt tativhuvud till stativet :) !
Jag skriver ":)" eftersom jag inte har känt behovet så påpockande alls.

Skulle jag inhandla huvud idag så hade det blivit en Arca Swiss B1G. Men eftersom jag säkerligen förlorar stabilitet om jag väljer det huvudet så vet jag inte riktigt. Jag förlorar troligen mindre stabilitet med Burzynskileden..

Risken är ju att jag känner en tydlig overkill vad gäller stabilit stativ om jag placerar en B1G på toppen. Det är ju en rugigt fin led men frågan är inte om jag borde testa det först.. Problemet är ju att jag inte känner ngn som äger en sådan led.

Vi får se. Det fungerar hur som helst ypperligt med nivelleringskulan. Stabilit, nästan onaturligt stabilit.
IS,en används sällan vid normala lägen.. stativet dödar verkligen allt ("") av vibrationer.

MVH Niclas,

Tänkte sälja min B1:a snart. Tycker inte om den. Speciellt inte när man fått in is i den. Går alltid runt med en plastpåse under snabbfästet för att slippa detta. Sen är justerskruven på vad jag upplever som fel sida.

Minns inte vad G:et står för, kan det vara avsaknad av panoramajustering? Den tycker jag behövs för att lägga skåran rätt. Men du kanske aldrig vinklar telen tillräckligt för att behöva den? I så fall blir det förstås ett mycket trevligare "ballhuvud".

/John

Niclas, du kan ju ha ett lätt kolfiberstativ med en liten kulled vid sidan om, för de få lägen när du behöver flexibiliteten. Allt man sätter på ett megastativ med nivelleringskula bidrar ju tyvärr med instabilitet. Och jag håller med om att tele fungerar riktigt bra med bara nivelleringen, även om jag bara provkört lite.

/Pontus

Ja, sant Pontus. Men jag gillar inte tanken på många prylar. Flexibiliteten som ett lättare stativ skulle ge mig behöver jag som regel på samma fototurer som när jag har det stora stativet med. Att bära på två blir förståss oaktuellt tyvärr.

G,et i B1G står för "Giant". Det är en modell som är långt större rent fysiskt och som klarar loads på upp emot 90kg..

Största begränsningen som jag ser det idag (med att endast köra med niv.kulan) är att det hela tar x antal sekunder att lossa från varandra, alltså kameran ifrån stativet.

MVH Niclas,

[joke] Överskatta inte vikten av ett kolfiberstativ! [/joke] ;-)

Actratech som jag använder på mitt lätta väger 450 gram inkl snabbfästet. Gitzo's G-1057 och liknande kolfiberstativ väger kring 600 gram utan pelaren, dvs du får en kompakt och hyggligt stabil kombination som väger endast ett kilo och alltid kan hängd med tillsammans med ditt vanliga! Vad skulle jättekulleden väga?

/Pontus

G,leden väger väl ca 1,2kg skulle jag tro. + plattorna.

Ja, ett stativ till som skall fraktas parallellt med det jag har är helt uteslutet. Jag pressar gränsen som det är nu och har helt enkelt inte råd rent fysiskt att bära mer än det jag har nu pluss en eventuell led. Vikten på 1,2kg (leden/lättviktsstativet) placerar jag hellre på eller integrerat i den nuvarande utrustningen än som en separat sak. Kompakt vikt är ju bättre/lättare att bära än en större..

Värt att betänka är ju att jag har vapen med mig på många av fototurerna. Äger inte handelvapen så bössan tar också en del plats och väger en del. Dessutom så vägrar jag att inte orka gå långt om det behövs..

Nu har ju Arca förnyat sig en del på kulledsidan och jag har inte läst på så noga. Kanske finns det spännande nyheter där.

Det som gör att jag tvekar lite inför en Burzynski är att kulans diameter känns lite liten i förhållande till den i B1G. Men den är ju å andra sidan lägre..

Hade det bara funnits en snabb infästning av leden till stativet. Då hade jag kunnat välja en lättare led. Men nu om jag har en påskruvad led som är ledsamt trög att ta av så vill jag inte att leden skall kännas allt för klen på det stativet och under min kamera..
Kanske hade jag undvikit detta om jag köpt ett mindre stabilit stativ ;)

Burzynski lockar med sin enkla mekanik. Arca lockar med G,led som har stor kula och rejält format.

Tekniken i Arca är jag inte ute efter och kanske måste man "gilla det" för att den skall vara värd pengarna den betingar. Får väl två, kanske tre Burzynskileder för priset av en Arca..

Hmm,, ja jag kör på så länge med det jag har. Stabiliare blir det ju ändå aldrig.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS