G,leden väger väl ca 1,2kg skulle jag tro. + plattorna.
Ja, ett stativ till som skall fraktas parallellt med det jag har är helt uteslutet. Jag pressar gränsen som det är nu och har helt enkelt inte råd rent fysiskt att bära mer än det jag har nu pluss en eventuell led. Vikten på 1,2kg (leden/lättviktsstativet) placerar jag hellre på eller integrerat i den nuvarande utrustningen än som en separat sak. Kompakt vikt är ju bättre/lättare att bära än en större..
Värt att betänka är ju att jag har vapen med mig på många av fototurerna. Äger inte handelvapen så bössan tar också en del plats och väger en del. Dessutom så vägrar jag att inte orka gå långt om det behövs..
Nu har ju Arca förnyat sig en del på kulledsidan och jag har inte läst på så noga. Kanske finns det spännande nyheter där.
Det som gör att jag tvekar lite inför en Burzynski är att kulans diameter känns lite liten i förhållande till den i B1G. Men den är ju å andra sidan lägre..
Hade det bara funnits en snabb infästning av leden till stativet. Då hade jag kunnat välja en lättare led. Men nu om jag har en påskruvad led som är ledsamt trög att ta av så vill jag inte att leden skall kännas allt för klen på det stativet och under min kamera..
Kanske hade jag undvikit detta om jag köpt ett mindre stabilit stativ
Burzynski lockar med sin enkla mekanik. Arca lockar med G,led som har stor kula och rejält format.
Tekniken i Arca är jag inte ute efter och kanske måste man "gilla det" för att den skall vara värd pengarna den betingar. Får väl två, kanske tre Burzynskileder för priset av en Arca..
Hmm,, ja jag kör på så länge med det jag har. Stabiliare blir det ju ändå aldrig.
MVH Niclas,