Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sachtler stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Var?

cowboy skrev:
Janne, var hittar du de begagnade Sachtlerstativen?

Mitt kolfibermanfrotto är inte stadigt nog för stora gluggen, inte ens i kombination med Burzynski Protec, så jag tvingas nog snart leta större stativ.

Kolla här; http://www.moment22.se/sale/

det är ett Sachtler video25 -alltså ett videostativ- det borde gå att pruta på verkar lite väl dyrt? JANNE

Re: Var?

cowboy skrev:
Janne, var hittar du de begagnade Sachtlerstativen?

Mitt kolfibermanfrotto är inte stadigt nog för stora gluggen, inte ens i kombination med Burzynski Protec, så jag tvingas nog snart leta större stativ.

Vad har du för glugg, den låter stor? Jag har ett video 14 som inte är särskilt stort men jäkligt stadigt. Det gäller att gluggen balanserar bra i fästet oxo. Jag har mitt ef500a+tc monterat så att det är aningen baktungt vilket funkar kalas för mig. JANNE

Finns ju ett sachtler på Blocket just nu.

Ett av nyaste SPEED LOCK modell.. carbon fiber.

Jag har varit i kontakt med säljaren av stativet men tvekar då jag har hört olika bud (gällande den nya mekaniken!) från både kunniga och handlare.

Isarfoto.de tar inte ens hem stativet till sitt sortement!

MEN onekligen så är det ju ett superfint stativ!

Priset på det jag talar om är väl inkl lite div tillbehör, som för mig är helt ointressanta.

15000+ skall han ha för det, som nytt... (då sitter det ett äldre men dock original Sachtler videohuvud påmonterat!, ett fint erbjudande för den som vågar hoppa på SPEED LOCK varianterna).

Hade jag haft mölighet att se/testa stativet så hade jag möjligen varit spekulant på det!

MVH Niclas,

Ps, sök på Sachtler..

Re: Re: Var?

cw-op skrev:
Vad har du för glugg, den låter stor? Jag har ett video 14 som inte är särskilt stort men jäkligt stadigt. Det gäller att gluggen balanserar bra i fästet oxo. Jag har mitt ef500a+tc monterat så att det är aningen baktungt vilket funkar kalas för mig. JANNE
Jag har Nikon 500/4 P och Tamron SP 400/4 (äldre manuella objektiv) med RRS-skenor som låser bergfast i kulledens clamp, det blir smådarrigt på Manfrotto 441 även om man tynger ner stativet med en kameraväska eller något annat tungt.

Tror att största problemet är att Manfrottons mittpelare är lite vek i toppen mot topplattan i vilken man fäst kulleden så att kulleden - oavsett fabrikat eller typ - flexar lite mot själva pelaren/stativet och alltså inte är helt stadig (även om man har pelaren nertryckt och låst i botten).

Stativ får nog inte ha mittpelare om det ska bli riktigt stadigt med tunga kameror eller långa telen.

Även om man följer Manfrottos manual och tar bort mittpelaren och monterar kulleden direkt på stativet blir anliggningsytan för smal och det blir darrigt - man behöver en bredare bas på stativtoppen som ligger an bra mot kulledens undersida.

För kortare brännvidder funkar Manfrotto 441 Carbon One bra.

Niclasfoto skrev:
Finns ju ett sachtler på Blocket just nu.

Ett av nyaste SPEED LOCK modell.. carbon fiber.

Jag har varit i kontakt med säljaren av stativet men tvekar då jag har hört olika bud (gällande den nya mekaniken!) från både kunniga och handlare.

Isarfoto.de tar inte ens hem stativet till sitt sortement!

MEN onekligen så är det ju ett superfint stativ!

Priset på det jag talar om är väl inkl lite div tillbehör, som för mig är helt ointressanta.

15000+ skall han ha för det, som nytt... (då sitter det ett äldre men dock original Sachtler videohuvud påmonterat!, ett fint erbjudande för den som vågar hoppa på SPEED LOCK varianterna).

Hade jag haft mölighet att se/testa stativet så hade jag möjligen varit spekulant på det!

MVH Niclas,

Ps, sök på Sachtler..

Några rader till dig Niclas och du kan väl också hänga med på ett hörn, Bo!

Det skulle förvåna mig om du INTE blev nöjd med det stativet men jag vet ju att du är EXTREMT noga med utrustningen så f*n vet(C;?

Du får nog hursomhelst svårt att hitta nån bättre långgluggs-support för den pengen skulle jag tro? Dessutom verkade ju priset lite grann förhandlingsbart såvida det inte blir budgivning -efter all reklam på fotosidan- förstås (C;?

Mitt alustativ ser inte lika maffigt ut som det på Blocket. Mitt har färre rör i benen - 3st isf 5st rör som det är på den där kolfibervarianten. Det har heller inte speedlock utan stora rektangulära skruvar enligt vingmutterprincipen för justeringen. Däremot påminner det där huvudet mycket om mitt video 14 fluid head vilket är verkligt trevligt att jobba med. Det är väl huvudet egentligen som jag upplever som aningen tungt men vikten är kanske en förutsättning för att få stadgan och mjukheten i handhavandet särskilt när man lastar på med tyngre grejor? Huvudet har två stora rattar med vilka du kan tuna in motståndet vertikalt och horisontellt.

Jag flurar på att tillverka ett annat snabbfäste isf den ställbara skena som löper i den platta som jag fäster i stativet. Jag använder ofta min 500/4 IS handhållen och på bildörren. Den där skenan är inte riktigt skön att hålla i. 500an har ju två stativskruvar dessutom så det tar ett par tre minuter att bli av med fästet vilket gör att man ofta drar sig. Ingen lång tid men helt klart ett irritationsmoment. JANNE

Senast ändrad:
Jo nöjd skulle jag nog bli vad gäller stabiliteten i sig.

Men att de kunniga (som känner alla eller många Sachtlerprodukter) klagar över precisionen i den nya SPEED LOCK mekanismen är ju såklart inte kul att betala så mycket pengar för.

Stativen blir också lite mer skrymmande med den nya låsningen och enligt den svenska importören så är de inte heller så mycket mer praktiska för stillsfotograferna. Funktionen är visst anpassad för filmfotografer som går omkring och snabbt vill släppa ned benen, med typ kameran fortfarande vid ögat.. som jag förstod det...;)

Jag tycker att det känns mest klokt att gå för ett väl beprövat stativ som jag inte har sett/läst att ngn har klagat på.

Jag är en tumme ifrån att beställa nu,, men håller mig för att också behålla förnufftet över ekonomin.

Om jag har samma känsla om en tid så slår jag till..

MVH Niclas,

Förnufftet tog överhanden och där var stativet beställt;) ENG 2 CF HD.

Specialbeställningar taaar tid.. en månad räknar jag med :/

Först blir det benen, från Norge. Fick en bra deal med en norsk handlare och slipper tjaffs med hämtning i Sverige.
Hade sparat typ en norsk tusing på det strulet som jag gärna slipper..

Stativhuvudet kommer jag att importera från Tyskland till Sverige, inför ett besök där vid senare anledning.

Tackar för era tankar här i tråden så långt.

MVH Niclas, som äntligen har bestämt sig..;)

Ett liknande alternativ är ju Millerstativen.

Liknar Sachtlerstativen och ser oerhört funktionella ut!

http://www.millertripods.com/

Hemsidan ser ju tusen ggr mer låckande ut jämfört med Sachtlers. Mer lockande.

Jag har som sagt beställt mitt Sachtlerstativ och fick senast för ngr dagar sedan höra från handlaren att väntetiden är på mellan 6 till 12 veckor. (=GULDfisk i halsen så länge)!

Den som väntar på något gott.. puhh

Men å andra sidan så har jag väntat nu ca två år med hela investeringen så 10 veckor blir väl en lagom väntetid...suck

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ett liknande alternativ är ju Millerstativen.

Liknar Sachtlerstativen och ser oerhört funktionella ut!

http://www.millertripods.com/

Hemsidan ser ju tusen ggr mer låckande ut jämfört med Sachtlers. Mer lockande.

Jag har som sagt beställt mitt Sachtlerstativ och fick senast för ngr dagar sedan höra från handlaren att väntetiden är på mellan 6 till 12 veckor. (=GULDfisk i halsen så länge)!

Den som väntar på något gott.. puhh

Men å andra sidan så har jag väntat nu ca två år med hela investeringen så 10 veckor blir väl en lagom väntetid...suck

MVH Niclas,

Hej,

Här finns en känd tillverkare till...
http://www.vinten.com

MVH
Magnus A

Ja, jag har hört talas om Vinten men har inte sett så mycket av Vinten ute i fält (tänker spec på videfotografer..) Sachtler dominerar vad jag har sett.

Känns nog som ett säkert val oavsett vilken producent (miller, sachtler, vinten,,mfl) man väljer:)

Jag sitter alltså i väntans tider.

Mitt stativ är nog i mina händer i November.. suck. Missar många fotomöjligheter i höst men här jag bor så fotas det med fördel hela vintern pga det fina ljuset!

Tack för länken Magnus! Har inte kikat in där tidigare!

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Magnus, blev det ett ENG 2 CF för din del?

Jag värderade det starkt..

MVH Niclas,

Hej,

Jag har bestämt mig för ENG 2 CF och SP 100 (golvtriangel för lite bättre kontroll på släta ytor), blir köp nästa månad, så jag får stå ut med Manfrottot tills dess.
Jag har tänkt på ENG 2 CF HD, men anser att ENG 2 CF ska vara nog för mig.
Har även beställt en Burzynski kulled med RRS PCL-1 snabbfäste och Burzynski´s egna halvkula avsedd för deras kulled.
Hoppas att kulleden lever upp till sitt goda rykte (jag har läst vad Björn Rörslett skrivit i sin recension på sin hemsida).

MVH
Magnus A

Ja, jag har inte läst ngt negativt om den kulan om vi bortser ifrån att vissa klagar på den "ringa" vinkeln.. För mig så är den säkert mer än nog flexibel.

Jag har alltså beställt stativet (ENG 2 CF HD) + manfrottos halvkula. Den bygger lite extra på höjden (enligt Rörslett ca 8mm) men kostar inte mer än att jag skall försöka vara nöjd med den.

Kulleden kommer jag att beställa till Svensk adress nästa gång jag befinner mig där.
Det blir konstant problem med att importera till Norge från utlandet.. Jag bor i Lofoten.

Jag valde alltså HD varianten. Det hade mycket att göra med att jag gärna vill ha lite vikt i stativet. 4kg är nära idealet för min del.

Det blir således en utdragen process för min del. Men jag har iaf tagit det största steget mot målet som är ett ordentligt stativ..;)

Du måste avge lite erfarenheter sedan vetja!;)
Jag skall göra det.

MVH Niclas,

Hej,

Här kommer en bild på hur Burzynski kulleden med deras egna adapter för 100mm skål ser ut.

Panorama delen är PCL-1 från RRS.

MVH
Magnus A

Bilagor

• burzynski.jpg
    burzynski.jpg
    60.8 KB · Visningar: 376
Ser mkt fint ut det där!!
Min lösning kommer att vara ca 8mm högre/sämre, tror inte att jag kommer att påverkas så stort. Hoppas jag;)

Kul med bild!!

mvh Niclas

Ojoj, det är ett kap för den som vill ha ngt fint!!

Själv så går jag till postkontoret i morgonbitti.. kanske har mitt kommit då.

Har väntat många veckor nu.

Blir spännande värre:)!

MVH Niclas,

Nu har jag precis fått hem mitt nya stativ.

Måste bara le. . . vilken kompromisslös kvalitet. ôvergår alla mina superhöga förväntningar!

Nivelleringskulan från Manfrotto är perfekt och tight. Så enkel mekanik att jag är glad att jag sparade den mer än dubbla kostnaden till ett Sachtler.

Alla gigantiska Gitzo studiostativ som jag använt får smaAack på fingrarna, lätt.

Finns det ngt mer stabilt än Sachtler (och typ Miller) i förhållande till vikt? Knappast..

Nu har jag stabilitet i överflöd, en marginal jag aldrig behöver tvivla på!

Skönt!

MVH Niclas,

Här har vi då Sachtler i min-dess rätta miljö.. mysigt att ännu en Sachtlerprodukt har hittat sitt hem:)

MVH Niclas,

Bilagor

• sachtler01-lita2.jpg
    sachtler01-lita2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 304
ANNONS