Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sachtler stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Andersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska pensionera mitt Manfrotto 350MV stativ (aluminium och cirka 5 kg) för att satsa på ett likvärdig i kolfiber och har fastnat för Sachtler ENG 2 CF (endast 2,4 kg).

Det jag undrar är om någon vet hur breda benen är på ENG 2 CF (där de fem rörprofilerna ligger sida vid sida)?

Hoppas någon kan hjälpa mig med ett svar.

Hälsningar
Magnus A

Hej,

har inget eksakt svar till dig då jag har "lillebror" Sachtler DA75L. På DA75L är bredden 60mm. Om ENG2CF har samma diameter på rören som DA75L så kan man lägga till 2 x 20 mm (mellanrum inkluderat), dvs totalt 100 mm bredd. Fästet vid vingmuttern/klamme adderar lite mindre än 1 cm.

Försökte att kolla upp sprängskissen på Sachtlers hemsida, men den hade tyvärr inga mått utsatta.

http://www.sachtler.com/data/sachtler/media/doc/engcf2_1.pdf

Vet ej ändamålet du har med denna info, men hoppas du kan ha nytta av detta. Obs... för eksakta mått så hänvisar jag till Sachtler ;-)

Lycka till med ditt ev. nyförvärv. Sachtlers stativ är ren njutning!

Mvh

Hej Tor,

Jag tackar för den informationen och mitt ändmål är att på Manfrotto 350MV är bredden 95mm, och med ett rör till plus mellanrum kan det bygga lite väl mycket så att man inte får riktigt grepp med handen.

MVH
Magnus A

Niclasfoto skrev:
http://www.sachtler.com/

Jag är nyfiken på sachtler.

Dyrt? ja, helt klart. Men om vi bortser ifrån det, ikväll!

Måste man köpa ngt mellan huvud och ben eller "fylls hålet igen" av huvudet kanske?

Hålet fylls igen av huvudet men vad ska du fylla igen plånboken med sen (C:? Det där stativet med tillhörande fluid head bellar väl sisådär en 25 papp! JANNE

Pengar går nog att samla på lät eller svårt vis.. relativt är väl ordet.

Sachtler låter spännande.

Jag har använt ett enklare stativ från sachtler ochd et var ruggigt fint och utstrålade odödlig kvalitet. (För miniDV).

Jag kikade också för en&enhalv vecka sedan på ett ruggigt kraftigt sachtler. Vilket förtroende det inger!

Jag skall kolla vidare. Sparandet fortsätter ju oavsett...-->

MVH Niclas,

Jovisst, jag har bl.a ett mindre Sachtler ett video 14 som funkar kanonbra med stora telen. Jag behöver inte snegla på WH å slikt för Sachtlerhuvudet + 500+Tc går att manövrera med fingertoppen. Vill man ha höjdformat så är det ju bara att vrida gluggen i stativfästet - Lätt som en plätt! Det verkar finnas rätt många beggade Sachtler men dock inte kolfiber. JANNE

Niclasfoto skrev:
http://www.sachtler.com/

Jag är nyfiken på sachtler.

Dyrt? ja, helt klart. Men om vi bortser ifrån det, ikväll!

Måste man köpa ngt mellan huvud och ben eller "fylls hålet igen" av huvudet kanske?

Vad tror ni om denna?http://www.sachtler.com/prod.asp?li...3535E5A575A54785F5F5A584842615450435459577C5D
Vart hittar man priser?

MVH Niclas,

Ps, skall sägas att jag inte får svar ifrån ngn jag mailat..!:(

Hej Niclas,

Man "fyller" igen hålet med en halvkula som man fäster med en skruv i botten, sen skruvar man på kulleden på den.

Är det mig du åsyftar med att du inte fått svar på mailet...?

MVH
Magnus A

Hej Magnus!

Nej, tror inte det.

Länge sedan jag mailade ngn privatperson.

Har mailat handlare i Norge och Sverige och Sachtler "själva".. utan reaktioner.

Mailade Gitzo för en tid sedan och fick svar samma dag (sent på kvällen dessutom!).

MVH Niclas,

Tror ni att en kulled som Arca Swiss B1G matchar ett Sachtlerstativ eller är det endast Sachtlers egna "panorama"huvuden som duger?

Vi pratar ju här om kraftiga Sachtlerstativ!!

**

Aluminium är helt klart aktuella.
Kolfiber menar jag inte är sämre men jag vill ha/åt tyngd. Stativ på ca 5kg + huvud hade vairt fint. Skulle ju tjäna kronor på att välja aluminium också.

MVH Niclas,

Ska man ändå lägga pengar på ett Sachtler-stativ skulle inte jag sätta en Arca-Swiss-kula ovanpå. Kör deras egna underbara videohuvuden eller möjligen en Burzynski, om du vill ha kulled. Mera stabilitet i förhållande till vikt får man nog leta efter, och nu pratar vi extrem stabilitet.

Bjørn Rørslett har ju flera Sachtler-stativ och är väl den som vet mest om Sachtler + naturfoto. Vet inte om han använder några videohuvuden längre sedan han skaffade Byrzynski.

/Pontus

Pongu skrev:

Bjørn Rørslett har ju flera Sachtler-stativ och är väl den som vet mest om Sachtler + naturfoto. Vet inte om han använder några videohuvuden längre sedan han skaffade Byrzynski.

/Pontus

Skall maila honom.

Ingen idè att köpa en dyr svag länk till ett bra stativ..

Byrzynski är jag nyfiken på men den ser bara så opraktisk ut. Men profilen är låg och det betyder mycket. Dessutom så har den få funktioner vilket jag gillar.

Videohuvuden kan jag absolut tänka mig om det är så att det är det enda som matchar stativens kvalitet (läs: stabilitet).

Ett stativ ur 100mm serien,, väljer man då ett huvud ur 100mm serien?

Skall maila Isarfoto under dagen idag.

MVH Niclas,

EDIT:
Detta är det som är aktuellt nu.
http://www.sachtler.com/prod.asp?li...B5C53445F54496254524553445F7858535C5852426650
Jag vill också säga att en sådan investering måste få tid att sjunka in hos mig. Impuls är inget som passar in här för mig!

Niclasfoto skrev:
Skall maila honom.

Ingen idè att köpa en dyr svag länk till ett bra stativ..

Byrzynski är jag nyfiken på men den ser bara så opraktisk ut. Men profilen är låg och det betyder mycket. Dessutom så har den få funktioner vilket jag gillar.

Videohuvuden kan jag absolut tänka mig om det är så att det är det enda som matchar stativens kvalitet (läs: stabilitet).

Ett stativ ur 100mm serien,, väljer man då ett huvud ur 100mm serien?

Skall maila Isarfoto under dagen idag.

MVH Niclas,

EDIT:
Detta är det som är aktuellt nu.
http://www.sachtler.com/prod.asp?li...B5C53445F54496254524553445F7858535C5852426650
Jag vill också säga att en sådan investering måste få tid att sjunka in hos mig. Impuls är inget som passar in här för mig!

Hej,

Kan nästan på rak arm säga att det stativet du har länk till, Speedlock CF HD ligger i 20000 SEK + klassen och om du sedan väljer att sätta på ett matchande hydrohuvud ex. Video 20 så accelerear det iväg ytterligare 40000 SEK (ungefär)...men sedan har du något du inte behöver uppgradera på överskådlig tid.

MVH
Magnus A

Ja, som sagt så spelar pengarna en roll men skit i det nu då tack!

Dessutom så lutar det emot ett Burzynskihuvud och då pratar vi om ett huvud som kostar bara en del av det stativet i sig kostar.

Jag är inte orolig över att det kommer att kosta 40 000sek !

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
För mig är det helt tvärtom. Jag tycker den ser grymt praktisk ut, med sin enkla, robusta design och stora kula. Två rattar med samma funktion, kan det bli mera praktiskt?

Jag har funderat starkt på den kulan. Men jag gillar mitt nuvarande videohuvud. Bara jag lyckas få dit någon typ av Arca-Swiss-kompatibelt snabbfäste så man slipper byta plattor...

/Pontus

ANNONS