Annons

Saccokulor i beanbag?

Produkter
(logga in för att koppla)
tja de kan ju vara lättare helt klart, men det kanske inte är så bra när man väl ska lägga kameran på påsen.
 
perstromgren skrev:
Varför skulle plastkulor vara bättre än ärtor eller bönor?

Per.

Tjaaa... de är ju i alla fall lättare. Dessutom gror de inte om de blir fuktiga :)

Funderar lite på stabiliteten. Kanske den blir sämre med plastkulor än med ärtor/bönor?
 
Jag har ingen sacco-säck men är plastkulorna i säckarna väldigt bra laddade med statisk elektrisitet?

Nu ska kamerorna klara ESD problem men det känns lite onödigt att utmana ödet.
 
ExplorerJonsson skrev:
Jag har ingen sacco-säck men är plastkulorna i säckarna väldigt bra laddade med statisk elektrisitet?

Nu ska kamerorna klara ESD problem men det känns lite onödigt att utmana ödet.

Ja, det var kanske också en aspekt jag inte tänkt på... Tack för det!
 
Jag läste ett tips någonstans (har ej provat själv) om att fylla beanbagen med puffat ris. Just för vikten skull. Kanske kan vara nåt?

Pia
 
Piha skrev:
Jag läste ett tips någonstans (har ej provat själv) om att fylla beanbagen med puffat ris. Just för vikten skull. Kanske kan vara nåt?

Pia

Ja, det kanske det kan vara, men det är väl samtidigt väldigt fuktkänsligt? Smular det inte förresten?
 
Som sagt, jag har inte provat själv, men tipset gick ut på att ha det puffade riset i en tillsluten plastpåse som man sen la i själva beanbagen.

P
 
Puffat ris och annat blir annars lättsmält i magen efter en säsong med regn. Kulor eller annat bör nog hålla olika storlekar för bättre stabilitet.
 
Jag tipsade om puffat ris (bland annat) i förra numret av tidningen Kaemra&Bild. Kanske var det där du såg det.

Har kört med det ett par gånger och det har fungerat bra. Jag var visserligen inte ute i regn och det kan nog vara smart med en innerpåse i plast. Om man är ute och jagar gram kan kanske sånt där packningsmaterial som ser ut som små chips och ostbågar vara något. De drar inte åt sig fukt och de väger nästan ingenting.
 
jag gjorde just två små tygpåsar av jeanstyg (slitstarkt) och fyllde dem med använda granuler som används i diskmaskinerna på storkök. Det är små plastkulor. Kanske inte är nåt för dem som ska ha det allra lättaste, men det funkar bra för mig.
Dessa kulor mår då inte dåligt om det skulle bli fuktigt ute, som jag kan tänka mig om man har ris eller annan mat. :)
 
En annan variant kan vara att fylla påsen med plastpärlor. Förmodligen liknande funktion som med dismedelskulorna, men lite lättare att få tag på (närmaste leksaksaffär).
 
Sacco kulor!

Hej

Lite mer info i ämnet: Sacco säcks kulor finns att köpa på panduro hobby, antingen har de hemmma eller kan ta hem, 250:- för 125 L har jag för mig att frugan betalade. Nackedelen är att de lätt flyger iväg och är statiska vilket gör momentet att fylla beanbagen till ett intressant kapitel!

Och så kan jag säja att största fördelen är att de inte ruttnar eller gror om man varit på en blöt tur eller helt sonika lagt påsen på något blött ställe under sitt fotograferande.

Och den som jagar gram ska nog inte ha en beanbag iallafall utan tar väll sin jacka/sko/kameraväska eller vad det nu är som är med på turen.

Min variant då: Vattentätt tyg och sacco kulor, väger kanske hundra gram trots ca 3 liters volym!
 
Re: Sacco kulor - hur ser sådana ut?

philip skrev:
Sacco säcks kulor finns att köpa på panduro hobby, antingen har de hemmma eller kan ta hem, 250:- för 125 L har jag för mig att frugan betalade. Nackedelen är att de lätt flyger iväg och är statiska vilket gör momentet att fylla beanbagen till ett intressant kapitel!
Jag har i veckan gjort en ny beanbag som ska fyllas med något lämpligt, så den här tråden är som en skänk från ovan...
Bönor är för tungt - har sådana som fyllning i ett äldre hemmabygge - så de där saccokulorna verkar intressanta (jag tycker mig förstå av resonemangen att de är lätta);

* hur ser de ut? runda? oregelbunden form? alla kulor ungefär lika stora? hårda eller mjuka? bryts de sönder med tiden eller dammar? glatt eller sträv yta? ger de hög friktion inne i påsen så kameran/objektivet vilar stadigt?

Förresten: detta är ju en fotosajt och en bild säger mer än tusen ord - har någon en bild av saccokulorna?
 
Senast ändrad:
Jag lät Panduro Hobby i Lund ta hem artikel 306066 (varunamn "styrolitkulor 2-4 mm" och med beskrivningen "styrolitkulor diam 2-6 mm (?)) - kostade 129:- för 33 liter, mindre förpackning finns inte - men det blev en besvikelse.

De ser inte alls ut som på den bild från Panduros webb som Tomas visar i sitt inlägg.

Fraktionen är snarare 1-3 mm än de angivna 2-6 mm. Det är för smått och småttigheten ihop med den ganske släta och hala ytan gör att kameran inte vilar tillräckligt stabilt när man tryckt ner den i en grop i beanbagen.

Jakten på det optimala fyllnadsmaterialet (lätt, icke fuktabsorberande, formbart men fast, lagom friktion, helst billigt) går vidare.

Kanske slutar med bönor i bönpåsen, vem vet? ;) Blir tyvärr så jäkla tungt...

På måndag på jobbet ska jag kolla in sådana där frigolitchips man häller som stötdämpande fyllning i kartonger när man skickar ömtåligt gods. Jag tror inte riktigt på ide'n: såna chips har troligen för hög friktion och knarrar dessutom när man flyttar på kameran. Försöka duger!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.